مقایسه محله های استانبول با تهران

مقایسه محله های استانبول با تهران

مقایسه محله های استانبول با تهراناستانبول یکی از زیباترین شهرهای جهان که ۲ قاره بزرگ و پهناور را در یک موقعیت درون خود جای داده است این کلانشهر بسیار زیبا با توجه به موقعیت بسیار ویژه خود در ادوار مختلف مورد استقبال گردشگران از تمام نقاط دنیا قرار گرفته و در سال های متمادی رتبه اول گردشگری در میان سایر شهرهای کشور ترکیه را به خود اختصاص داده است.

سومین شهر توریستی جهان که بر طبق آمارهای گوناگون به استانبول ترکیه اختصاص یافته است در سال های گذشته تا هم اکنون مورد استقبال تعداد زیادی از ایرانیانی قرار گرفته که این شهر منحصر به فرد را برای زندگی خود برگزیده اند و با قرارگیری در آن فصل تازه ای از مهاجرت را برای خود و خانواده انتخاب نموده اند.

با توجه به گسترده گی شهر استانبول ترکیه و جمعیت بسیار زیادی که در آن مشغول زندگی می باشند از هر طبقه شهری در مناطق مختلف از جوامع بین المللی گوناگون ، همواره سوالات بسیار زیادی پیرامون نحوه انتخاب محله و موقعیت قرارگیری آن ها و سبک زندگی در محلات گوناگون مورد سوال بسیاری بوده است، لذا با توجه به اطلاعات بدست آمده در طول سال های مختلف تصمیم بر آن نمودیم تا مقایسه ای از محلات شهر استانبول را با شهری مانند تهران عزیز انجام داده و از این طریق بتوانیم کمکی برای انتخاب منطقه ای مورد دلخواه متقاضیان خرید یا اجاره خانه در استانبول پدید آوریم.

مقایسه محله های استانبول با تهران

نکته بسیار مهم قبل از شروع مقایسه محلات این می باشد که این مشاهدات بر اساس تحقیقات میدانی و تجربیاتی است که اینجانب در سال های مختلف درون استانبول بدست آورده ام و این یک نظر کاملا شخصی است و ممکن است در بعضی از موارد با سلایق دوستان قدری نیز تفاوت داشته باشد.

مقایسه محله های استانبول با تهرانبه طور کلی استانبول ترکیه که بزرگترین شهر کشور ترکیه نیز می باشد دارای ۳۴ منطقه گوناگون است که درون نقشه به صورت شرقی و غربی کشیده شده ودر ۲ قسمت آسیایی و اروپایی در دو قاره جهان قرار گرفته است .
هر دو قسمت آسیایی و اروپایی در نقشه استانبول به صورت شرقی و غربی می باشد و محلاتی که درون آن ها زندگی شهری در جریان است اکثرا در کرانه ساحلی دریای مدیترانه حای گرفته تا دریای سیاه.

قبل از مقایسه محلات استانبول با تهران باید به این نکته توجه نمود که استانبول به معنای بالاشهر که در حقیقت به شمال شهر تهران و به مناطق همجوار رشته کوه های البرز گفته می شود نیست و محلات سطح بالای خود را در کنار تنگه بسفر گنجانیده، که به آن ها خواهم پرداخت.

به لحاظ مساحت استانبول از تهران ۷ برابر وسعت بیشتری دارد از نظر جمعیت هم استانبول پنج برابر از تهران بزرگ تر است به لحاظ تعداد فرودگاه استانبول دارای ۳ فرودگاه است که با فاکتور فرودگاه آتاتورک که پذیرای هواپیماهای کارگو است ۲ فرودگاه دیگر هر دو پروازهای خارجی و داخلی را انجام می دهند که یکی از آنها در قسمت اروپایی و دیگری در قسمت آسیایی استانبول واقع گردیده اند.

مقایسه محله های استانبول با تهران

مقایسه محله های استانبول با تهران

با توجه به مشاهدات بنده
منطقه یک تهران و محلاتی همچون زعفرانیه ، فرشته ، ولنجک ، الهیه ،نیاوران،اندرزگو،کامرانیه ،فرمانیه ،آجودانیه را با محلاتی همچون خیابان بغداد در کادیکوی(خود این خیابان دارای بخش های بسیار گسترده ای است که ناحیه جاده بستان و سوآدیه ، فنرباغچه و در انتهای ساحل بستانجی از طرف جنوب و محلات گوز تپه و ارن کوی از طرف شمال نقاط برتر این خیابان می باشند) در کنار این خیابان باید به محله و منطقه آجار کنت در بیکوز در آسیایی اشاره کرد که تجمعی از ویلا های برتر استانبول در این محله مورد ساخت و بهره برداری قرار گرفته و از محلات اعیان نشین استانبول نیز محسوب می شود کانسپت این منطقه تجمع ویلا های لاکچری است که البته رزیدانس های سطح بالایی برای زندگی آپارتمانی نیز مورد ساخت واقع شده است .از طرف اروپایی نیز منطقه نامدار بشیکتاش البته از ساحل ببک تا پل دوم و همچنین از لونت تا پایین زورلو سنتر که دارای رزیدانس های بسیار لاکچری با تنوع قیمتی مختلف است که از قدیم از نقاط لاکچری استانبول محسوب می شده است. در شمال بشیکتاش در داخل منطقه ساریر باید به محله ماسلاک اشاره نمود که تجمعی از ساختمان ها و برج های لاکچری استانبول را درون خود جای داده و طی سال های اخیر مورد استقبال ایرانیان زیادی نیز قرار گرفته است .در کمی آنطرف تر از این مناطق حومه تنگه بسفر باید به منطقه فلوریا در باکر کوی اشاره کرد که در آنجا نیز تعداد زیادی از ویلاهای لوکس و مجموعه های مسکونی در کوچه های دنج و خلوت در زیر جنگل های آتاتورک در اختیار شما می باشد این مناطق تقریبا قابل مقایسه با منطقه یک تهران می باشند.

به این جمع رزیدانس برتر عمار سازنده برج خلیفه دبی در منطقه اسکودار را هم اضافه نمایید البته درون اسکودار از لحاظ بنده فقط عمار قابل مقایسه با مجموعه ای مانند چناران پارک الهیه می باشد و من سایر نقاط اسکودار را برای زندگی یک تبعه خارجی نمیپسندم.

به طور کلی و از نظر بنده مناطق همجوار تنگه بسفر استانبول از هر دو بخش آسیایی و اروپایی را باید بالا شهر یا جای خوب استانبول نامید که صد البته که هرجایی از این مناطق اصلا با منطقه یک تهران قابل مقایسه نیست کما اینکه منطقه یک تهران نیز جاهای بسیار بد خود را دارد.

در میان محلات برتر تهران چند گزینه دیگر وجود دارد که البته باید به سعادت آباد در شمال غربی تهران و اقدسیه و خیابان پاسداران و دولت در شمال شرق پایتخت نیز اشاره کرد که می توان با مناطقی مانند شیشلی از طرف اروپایی و آتاشهیر در طرف آسیایی مورد قیاس قرار داد البته آتاشهیر فقط طرف غربی و شیشلی نیز از طرف مرکزی مورد قبول من می باشد.

مقایسه محله های استانبول با تهران

مقایسه محله های استانبول با تهراننیمه مرکزی تهران مناطقی مانند میدان ولیعصر ،خیابان زرتشت تا میدان ونک و امیر آباد ،فاطمی ، هفت تیر را می توان با مناطق نیشان تاشی و خیابان بیوک دره از تورون سنتر تا برج های ایش بانک در نزدیکی ماسلاک مورد مقایسه قرار داد.

مناطقی مانند پونک و شهران و شهرک های دریاچه چیتگر را می توان با مناطق اسنیورت و بیلیکدوزو مقایسه کرد که از مناطق ایرانی نشین و پرطرفدار برای ایرانیان مورد قیاس قرار داد که به دلیل انبوه سازی های گسترده به این نقاط تهران بی شبهات نیست.
از طرف شرقی تهران مناطقی مانند حکیمیه ، لویزان ،شهرک های انتهای همت از طرف شرق را با مناطقی مانند پندیک و سنجاق تپه مورد مقایسه قرار داد که در طرف آسیایی با رزیدانس های تازه ساخت از خارجیان استقبال مینماید.

پایین شهر استانبول را باید مناطقی مانند تارلاباشی و کورتولوش و قاضی عثمان پاشا دانست که برای زندگی آنچنان توصیه نمی شود.

با توجه به گسترده گی استانبول مقایسه تک به تک این محلات با شهری مانند تهران عملا ممکن نمی باشد ولی بی شبهات هم نیست .
مناطقی چون کارتال و مال تپه که در طرف آسیایی همسایه همدیگر می باشند در کنار منطقه خوب کوچوک چکمجه من را به یاد مناطق خلوت و تازه ساخت تهران مانند شهرک غرب و همچنین غربی های تهرانپارس میندازد.

محلاتی چون باجیلار و باغچه لی اولر در کنار گونگورن در مرکز استانبول بی شباهت با مناطقی چون سعدی شمالی و خیابان ایران و میدان شهدا و پیروزی نیست هم به دلیل بافت تاریخی و تراکم جمعیت بسیار زیادی که در مناطق هردوشهر قرار گرفته اند.

مناطق بایرام پاشا و گونگورن و مرتر در کنار قاضی عثمان و ایوب سلطان را می توان با مناطق جنوب شرقی تهران مانند یافت آباد ،فلاح، شهرک ولیعصر،مهرآباد‌جنوبی ، جوادیه ،حومه پارک ولایت ، نازی آباد مورد مقایسه قرار داد یکی از عوامل این مقایسه وجود تعداد زیادی از کارگاه های صنعتی درون این مناطق است که با محلات یاد شده فوق الذکر کم شباهت نمی باشد.

منطقه فاتح و بی اوغلو استانبول در قلب استانبول در قیاس با محلات تهران عزیزمان مانند مناطق مرکز شهر استانبول همچون چهار راه گلوبندک در بازار تهران و خیابان صور اسرافیل و باب همایون تا میدان توپخانه و همچنین از جنوب با خیابان مولوی و سیروس دانست.به طور کلی هسته اصلی و تاریخی ۲ شهر در این مناطق است که بازار بزرگ هر دو کلانشهر نیز در آن قرار گرفته است.

به طور کلی با تحقیقاتی که طی سالیان متمادی در شهر استانبول داشته ام و اطلاعات کافی که از شهر عریزم تهران به دست آورده بودم در این مقاله سعی بر آن داشتم که مقایسه ای اصولی بین محلات مختلف داشته باشم که بتواند کمکی حتی کوچک برای عزیزانی که در فکر خرید یا اجاره خانه در شهر استانبول می باشند و به دنبال محله ای مانند محله خود در شهر تهران هستند را بدست آورند.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر جهت خرید یا اجاره آپارتمان در نقاط مختلف شهر استانبول ترکیه از طریق لمس دکمه واتساپ در انتهای این مقاله اقدام به تماس با کارشناسان ما نمایید

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها