۹ روز پس از آغاز اعتراضات در خوزستان، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در اولین سخنان عمومی در این باره گفته است که نمی‌توان از مردم خوزستان برای اعتراضاتشان “گله” کرد.

او گفته: “مردم ناراحتی خود را بروز دادند اما هیچ گله‌ای از آنها نمی‌توان داشت چراکه مسئله آب آن‌هم در آن آب‌وهوای گرم خوزستان مسئله کوچکی نیست.”

آقای خامنه‌ای در عین حال نسبت به “توطئه‌های دشمن” هشدار داده و گفته “مراقبت شود که بهانه‌ای به دست آن داده نشود.”

او، که فرمانده کل نیروهای مسلح ایران است، درباره سرکوب مرگبار معترضان به دست ماموران امنیتی موضع نگرفته است.

دست‌کم هشت نفر از معترضان در خوزستان کشته‌ شده‌اند و گزارش‌ها حاکی از کشته شدن دست‌کم یک نفر از آنها در الیگودرز است.

 

رهبر ایران، که قدرتمندترین فرد ایران در سه دهه اخیر بوده و از واردات واکسن کرونا گرفته تا جزئی‌ترین مسائل مانند موضوعات کتاب‌های درسی مطابق نظر او انجام می‌شود، از وضعیت خوزستان انتقاد کرده و گفته که “این مردم نباید دچار مشکلات باشند و اگر در وقت خود به کار مردم رسیدگی می‌شد، این وضعیت ایجاد نمی‌شد.”

مخاطب انتقاد او مشخص نیست.

کارشناسان محیط‌زیست می‌گویند مدیریت غلط آب در ایران باعث بحران شده و الگوی کشاورزی نامناسب و تاکید بر “خودکفایی” در محصولات آب‌بر، به همراه طرح‌های نادرست انتقال آب و سدسازی‌های بیش از حد، از دلایل بحران آب در ایران هستند.

بسیاری از پروژه‌های انتقال آب و سدسازی‌ها به دست قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران انجام می‌شود که تحت فرمان مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای است. سیاست خودکفایی در کشاورزی هم از جمله دغدغه‌های ثابت آیت‌الله خامنه‌ای بوده است.

او امروز، جمعه ۱ مرداد، هم گفته است: “باید بتوانیم در همه مسائل روی پای خود بایستیم.”

آقای خامنه‌ای این توصیه به خوداتکایی را با اشاره به مشکلات واکسیناسیون سراسری کرونا در ایران بیان کرده و گفته کندی واکسیناسیون “عمدتا ناشی از بدقولی فروشندگان خارجی واکسن” بوده است.

این در حالی است که اظهارنظرهای مقام‌های عالی بهداشتی ایران با تناقض‌گویی، فحاشی و سردرگمی همراه بوده و برخی رسانه‌ها در ایران می‌گویند تلاش شده تا واکسن برکت از دیگر واکسن‌های تحت آزمایش در ایران و همچنین نسبت به واکسن‌های خارجی پیشتاز باشد.

واکسن برکت تولید ستاد اجرایی فرمان امام است که زیر نظر مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای است.

یکی از محصولات مرتبط با کرونا که در نهادی تحت فرمان آیت‌الله خامنه‌ای ساخته شد وسیله‌ای جعلی با نام “مستعان ۱۱۰” بود که شخص فرمانده کل سپاه آن را نمایش داد.

با وجود انتقادهای گسترده از این دستگاه و تمسخر سپاه، این نیروی نظامی توضیحی درباره آن نداد و آیت‌الله خامنه‌ای نیز فرماندهان تحت امر خود را در این باره بازخواست نکرد.