آمریکا پایان حضور 20 ساله خود در افغانستان را اعلام کرد

آخرین هواپیمای آمریکایی لحظاتی پیش فرودگاه کابل را ترک کرده و حضور 20 ساله ایالات متحده در افغانستان پایان یافت.

استانبول/ خلیل سلحشور/ خبرگزاری آناتولی

ایالات متحده آمریکا امشب دوشنبه از اتمام تلاش‌های خود برای خروج همه نیروهای خود از افغانستان خبر داد و به طولانی ترین جنگ در تاریخ آمریکا پایان داد.

ژنرال فرانک مک کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا نتیجه خروج و تلاش‌های نظامی برای تخلیه آمریکایی‌ها و افغان‌های در معرض خطر را از این کشور جنگ زده تائید کرد.

وی به خبرنگاران گفت: «در حالی که تخلیه نظامی به پایان رسیده است، ماموریت دیپلماتیک برای اطمینان از شهروندان آمریکایی دیگر و افغان‌های واجد شرایط که مایل به ترک هستند ادامه می‌یابد. خروج امشب هم پایان بخش نظامی تخلیه را نشان می‌دهد و در واقع این پایان مأموریت تقریباً 20 ساله‌ای است که اندکی پس از 11 سپتامبر 2001 آغاز شد».

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در حساب توئیتر خود اعلام کرد: «ساعت 00:00 امشب آخرین نظامیان آمریکایی از فرودگاه کابل خارج شدند. با این حال کشور ما کاملا آزاد و مستقل شد. صداهای شلیک در شهر کابل شلیک‌های خوشی است، شهروندان کابل نگران نشوند. ما در صدد کنترل آن هستیم».

روند پایان اشغالگری آمریکا

دولت ایالات متحده در 29 فوریه 2020 متعهد شد که تمام نیروهای خود را تا 1 مه 2021 به عنوان بخشی از توافق با طالبان در دوحه پایتخت قطر از افغانستان خارج کند.

با این حال، جو بایدن که در 20 ژانویه 2021 به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آغاز به کار کرد گفت که خروج به مهلت اول ماه مه نخواهد رسید و سپس اعلام کرد که این خروج تا سالگرد 11 سپتامبر به پایان می رسد.

به دنبال محاصره طالبان توسط طالبان و خروج اشرف غنی رئیس جمهور سابق این کشور در 15 اوت، شهر را بدون درگیری کنترل کردند.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها