وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای هلندی خود گام‌های ممکن برای بازگشایی فرودگاه کابل بعد از تصرف این تاسیسات از سوی طالبان را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سیگرید کاگ، وزیر خارجه هلند در کنفرانس خبری با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در شهر آنکارا گفت، هلند مایل به کمک به مسائل فنی یا امنیت در این فرودگاه است.

چاووش اوغلو نیز از افزایش بالقوه موج فرار افغان‌ها از این کشور صحبت کرده و صحبت‌های اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها مبنی بر این که ترکیه می‌تواند موقتا میزبان آنها باشد را کم اهمیت دانسته اما تاکید کرد آنها نمی‌توانند بمانند.

به گفته چاووش اوغلو توافق سال ۲۰۱۶ ترکیه-اتحادیه اروپا در خصوص مهاجران که منجر به میزبانی ۳.۷ میلیون سوری از سوی ترکیه در ازای دریافت پشتیبانی مالی از سوی اتحادیه اروپا شد باید به روز رسانی شود.

وزیر خارجه ترکیه همچنین از امکان استفاده از شرکت‌های امنیتی خصوصی برای تامین امنیت فرودگاه کابل و از سرگیری پروازهای تجاری صحبت کرده و گفت: باید امنیت به نحوی که همه را راضی کند برقرار شود. لازم نیست امنیت از سوی نیروهای پلیس ویژه، ارتش یا یک دولت برقرار شود. شرکت‌های متخصص در این کار وجود دارند. او گفت که اتباع خارجی باقی مانده در افغانستان را می تواند قبل از شروع مجدد پروازهای تجاری با پروازهای نظامی از فرودگاه بین المللی حامد کرزای خارج کرد.

هر چند که قطر و ترکیه برای کمک به مدیریت این فرودگاه اعلام آمادگی کرده‌اند اما چاووش اوغلو گفت که کشورهای دیگر نیز باید مشارکت کنند.

چاووش اوغلو اظهار کرد: این مساله‌ای نیست که تنها توسط ترکیه و قطر مدیریت شود. در فاز اول پروازهای نظامی ممکن است باری خارج کردن شهروندان کشورهای مختلف بعد از پاکسازی باندهای فرود و تست کردن وضعیت موجود مورد استفاده قرار بگیرند.

همچنین وزیر خارجه ترکیه اظهار کرد، اتحادیه اروپا نباید فرض کند می‌تواند با ارائه حمایت مالی به ترکیه مساله پناهجویان را دور بزند.

وی افزود: اگر آنها فکر کنند به ما پول می‌دهند تا ما افغانها را در کشورمان نگه داریم پس در آن صورت نمی تواند همکاری وجود داشته باشد. دولت ترکیه برنامه‌ای برای اینکه به پناهجویان افغان اجازه انتظار کشیدن در ترکیه در مسیرشان به کشوری دیگر بدهد ندارد.

 

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *