رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه آنکارا و مسکو در حال انجام اقدامات زیادی در حوزه صنعت دفاعی هستند، اعلام کرد که کشورش «هیچ تردیدی» درباره خریدن دومین محموله اس-۴۰۰ ندارد.

اردوغان: تردیدی برای خرید اس-۴۰۰ از روسیه نداریم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به رغم ادامه فشارها و هشدارهای آمریکا و برخی اعضای ناتو به ترکیه درباره خرید و استفاده از اس-۴۰۰ ساخت روسیه، آنکارا بر عزم خود برای خرید دومین محموله‌ این سامانه از مسکو تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه یکشنبه (امروز) گفت: «ما هیچ تردیدی درباره خریدن دومین محموله اس-۴۰۰ از روسیه نداریم».

به گفته او، «ترکیه و روسیه در حال انجام اقدامات زیادی هستند چه در زمینه اس-۴۰۰ باشد یا دیگر حوزه‌های صنعت دفاعی. ما در جریان تلاش برای اطفای آتش‌سوزی‌ها (در جنوب ترکیه) از هواپیماهای روسیه استفاده کردیم».

اردوغان افزود: «من در آخرین تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره این موضوع حرف زدم. هر وقت که به روسیه سفر کنم ما درباره همه این موضوعات صحبت و تبادل نظر خواهیم کرد».

رئیس‌جمهور ترکیه این اظهارات را در بازگشت از سفر به بوسنی هرزگوین و در جمع خبرنگارانی که همراه وی در هواپیما حضور داشتند، مطرح کرد.

اقدام سال ۲۰۱۷ ترکیه در امضای قرارداد خرید سامانه اس-۴۰۰ با روسیه، خشم آمریکا و متحدانش در ناتو را به دنبال داشت.

این اقدام با واکنش تند واشنگتن مواجه شد و دولت آمریکا فروش جنگنده‌های نسل پنجم اف-۳۵ به ترکیه را لغو و همچنین بخش صنایع دفاعی این کشور همپیمان خود در ناتو را تحریم کرد.

آمریکا و برخی متحدان عضو ناتو اعلام کرده‌اند که استفاده ترکیه از اس-۴۰۰ باعث خواهد شد که روسیه به اطلاعات محرمانه شبکه پدافندی ناتو دسترسی پیدا کند اما مقام‌های ترکیه‌ای این ادعاها را رد کرده‌اند.

اواخر تیرماه ۱۳۹۸ وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد اولین محموله از سامانه‌های اس-۴۰۰ وارد ترکیه شد. بر اساس بیانیه این وزارتخانه، این محموله در پایگاه هوایی واقع در نزدیکی آنکارا مستقر شده بود.

هفته گذشته «الکساندر میخیف» رئیس شرکت «روسو بورون اکسپرت» روسیه در یک سخنرانی خبر داده بود که احتمال امضای دومین قرارداد با ترکیه برای فروش سامانه اس-۴۰۰ وجود دارد.

مدیر این شرکت مسئول صادرات تسلیحاتی روسیه به خارج اعلام کرد، انتظار می‌رود که در تا پیش از پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۱) قرارداد جدید مسکو و آنکارا برای این سامانه نهایی شود.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در پایان گزارش امروز خود درباره اظهارات اردوغان در خصوص اس-۴۰۰ توضیحاتی درباره این سامانه ارائه داد.

به روایت این رسانه روس، «اس-۴۰۰ در حال حاضر پیشرفته‌ترین سیستم دفاع هوایی متحرک در زرادخانه روسیه است و قادر است هواپیماهای دشمن، موشک‌ها و پهپادها را در بُردهای بین ۴۰ تا ۴۰۰ کیلومتری شناسایی، ردیابی و ساقط کند».

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *