رئیس جمهور ترکیه اسلام‌ستیزی، نژادپرستی و تبعیض را از مشکلات اصلی جامعه تُرک در اروپا عنوان کرد.

استانبول/خبرگزاری آناتولی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز شنبه در یک نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در استانبول اظهارداشت: متاسفانه اسلام‌ستیزی، نژادپرستی، بیگانه‌هراسی و تبعیض همچنان از مشکلات اصلی جامعه تُرک در اروپاست.

اردوغان تاکید کرد: جامعه تُرک در آلمان مهمترین جنبه اجتماعی روابط و ثروت مشترک ما را تشکیل می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در دیدارهای امروز در خصوص مسائل مختلف به‌ویژه روابط دوجانبه به گفت‌وگو شده، افزود: امیدوارم کار‌های موفقیت‌آمیزی که با خانم مرکل انجام داده‌ایم در دوره دولت جدید نیز به همین ترتیب ادامه یابد.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: «اگر دولت‌های ائتلافی وجود نداشت روابط آلمان و ترکیه به جایگاه دیگری می‌رسید. دولت‌های ائتلافی همیشه کار را با مشکل مواجه می‌کنند».

اردوغان افزود: اطمینان دارم که خانم صدراعظم(مرکل) در آینده نیز نقش مهمی در دوستی ترکیه و آلمان خواهد داشت.

رئیس جمهور ترکیه همچنین از هدف دستیابی به حجم تجاری 50 میلیارد دلاری با آلمان خبر داد.

اردوغان همچنین با اشاره به بحران مهاجرتهای غیرقانونی گفت: ترکیه برای پناهجویان مانند یک مهمانسرا شده است. در گفت‌وگو با خانم مرکل در این خصوص نیز به تبادل نظر پرداختیم. از پیشگیری از بحران مهاجرت‌های غیرقانونی از سوریه تا رساندن کمک‌های بشردوستانه به شمال این کشور از موضوعات مورد گفت‌وگو میان ما بود.

وی تصریج کرد: «مرکل هرگز از ابتکار عمل و مسئولیت پذیری در بسیاری از مسائل دریغ نکرده و من به نمایندگی از خود و ملت ترکیه از ایشان بخاطر تلاش‌های صادقانه برای حل بحران سوریه تشکر کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *