ایسنا نوشت: منابع مطلع از توافق ترکیه و مصر برای آغاز مذاکرات درباره ترسیم مرزهای دریایی و امضای توافقنامه در این زمینه خبر دادند.

 به نقل از العربی الجدید، منابع دیپلماتیک مصری مطلع از گفت‌وگوهای مقامات کشورشان با مقامات ترکیه اعلام کردند که توافق نهایی درباره امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی میان قاهره و آنکارا حاصل شده است.

این منابع گفتند، در میان اعضای هیئت ترکیه‌ای که چهارشنبه و در سفری دو روزه به ریاست سادات اونال، معاون وزیر خارجه ترکیه به قاهره سفر کردند؛ مسئول وزارت خارجه آنکارا در پرونده ترسیم‌ مرزهای دریایی نیز حضور داشت.

طبق گفته این منابع، توافق شده است که مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان مصر و ترکیه ماه ژوئن آینده آغاز و توافق نهایی نیز قبل از پایان سال جاری میلادی امضا شود.

منابع مذکور در ادامه گفتند که مصر امضای این توافق را مشروط به این مسئله کرده است که توافق آنکارا و قاهره شامل مجموعه جزایر مورد مناقشه میان یونان و ترکیه نباشد.

طبق گفته این منابع، مقامات ترکیه ابتدا بر ضرورت مطرح شدن جزایر مذکور در مذاکرات و توافق آتی تأکید داشتند.

در ماه اوت گذشته همزمان با بالا گرفتن بحران میان ترکیه و یونان بر سر منابع نفت و گاز شرق مدیترانه، مصر و یونان توافق‌نامه‌ای برای تعیین مرزهای دریایی خود امضا کردند، توافقی که بیش از پیش خشم دولت آنکارا را برانگیخت.

با این همه، چاووش اوغلو روز چهارشنبه تأکید کرد که مصر «حتی پس از امضای توافق نامه با یونان، به مرزهای جنوبی فلات قاره ترکیه احترام گذاشته است».

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *