ایران: ظرفیت همکاری با ترکیه بیش از چیزی است که محقق شده است

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در نشست خبری خود گفت ظرفیت همکاری با ترکیه بیش از چیزی است که محقق شده است و برنامه‌های متعددی برای توسعه آن وجود دارد.

تهران/ الهه سالاری/ خبرگزاری آناتولی

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار آناتولی در خصوص توسعه رابطه این کشور با ترکیه به ویژه در حوزه دیپلماسی گفت: روابط ما با ترکیه از حیث سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی همواره رو به گسترش بوده و در سال‌های اخیر روابط نزدیکی داشتیم. ظرفیت همکاری‌ها بیش از چیزی هست که محقق شده است و برنامه‌های متعددی وجود دارد که شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.

وی در ادامه افزود: در آینده نزدیک سفرهای دیپلماتیک به ترکیه در سطح یک و دو در برنامه داریم.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران همچنین درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان نیز گفت: طی سه دهه گذشته همواره مخالف اشغال سرزمین آذربایجان بودیم و از تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور حمایت کردیم و سال گذشته بعد از این‌که بخشی از مناطق اشغالی آزاد شد به ملت و دولت آذربایجان تبریک گفتیم و از این سالگرد استقبال می‌کنیم. اراده رهبران دو کشور بر گسترش روابط است و گفت‌وگوهای منظمی بین وزرای خارجه و مقامات دیگر در جریان است و امیدواریم شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط و عدم تکرار سوء تفاهمات در حوزه رسانه‌ای باشیم.

خطیب‌زاده در خصوص ترور نخست وزیر عراق و موضع ایران در این باره توضیح داد: حفظ آرامش و ثبات مهم است. همه گروه‌ها باید کمک کنند که شاهد ثبات باشیم. بدخواهانی وجود دارند که می‌خواهند انتقال قدرت با آرامش نباشد. ما کمک می‌کنیم دوستانمان در مسیر با ثبات باشند. همه باید به حاکمیت قانون در عراق احترام بگذارند.

وی افزود: مواضع ایران در سیاست خارجی را وزیر خارجه و سخنگوی وزارت خارجه مطرح می‌کنند و مواضع ما با صراحت و بدون لکنت بیان شده است. از همه دعوت می‌کنم تمرکز کنند بر ثبات و امنیت در عراق و حاکمیت قانون در این کشور.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره صحت یا سقم سفر احمد مسعود به ایران، گفت: سفرهای انجام شده با موضوع افغانستان عادی و با آگاهی دوستان در بخش‌ها و گروه‌های مختلف افغانستانی انجام شده و می‌شود و هفته گذشته درباره صادرات برق سفری به افغانستان انجام شد.

وی در خصوص اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی‌ آمریکا با بیان اینکه ایالات متحده باید بداند که عضو برجام نیست، اظهار کرد: این کشور نمی‌تواند به اعضای دیگر برجام اظهاراتی را منتسب کند یا درخواست‌هایی داشته باشد و بهتر است اول برادری خود را ثابت کند. ما خوشحال هستیم که آمریکایی‌ها مدام اراده و نیت شان را تکرار می‌کنند شاید برای این است که فراموش نکنند که می‌خواهند تحریم‌هایی که به صورت غیرقانونی و فراسرزمینی توسط دولت قبلی ایالات متحده اعمال شد و توسط این دولت ادامه یافت و برخی اضافه شد را بردارند. اما آنچه که مهم است عمل هست.

خطیب‌زاده با اشاره به اینکه ایالات متحده مسیرش برای بازگشت به برجام روشن است؛ افزود: آمریکا باید بپذیرد به عنوان مقصر وضعیت فعلی از این مسیری که رفته بر می‌گردد و برای بازگشت از این مسیر غلط هم باید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال کرده همه را یکجا به صورت موثر بردارد و مهمتر اینکه تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات متحده مجدداً جهان و حقوق بین الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اعلام اینکه در بحث مذاکرات وین، موضوع توافق گام به گام مطرح نبوده است، گفت: آقای باقری در مقام معاون سیاسی وزیر خارجه به پایتخت چند کشور اروپایی از جمله انگلیس، آلمان، فرانسه و چند کشور دیگر اروپایی از جمله اسپانیا سفر می‌کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگو بین ایران و عربستان هم خاطرنشان کرد: تماس‌ها بین ایران و عربستان قطع نشده البته بعد از دور چهارم گفت‌وگوی جدیدی به صورت حضوری انجام نشده است. گفت‌وگوها به صورت صریح و شفاف انجام شده و پیشرفت گفت‌وگوها منوط به این است که ریاض از اظهارات صرف رسانه‌ای فراتر برود و اگر شاهد جدیت از سوی آنها باشیم قطعا دور بعدی می‌تواند برگزار شود.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها