منابع خبری می‌گویند رئیس‌جمهور آمریکا مصمم است تحریم‌های اعمال‌شده علیه ترکیه به بهانه خریداری سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را حفظ کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد تحریم‌های اعمال‌شده علیه ترکیه به بهانه خرید سامانه «اس-۴۰۰» از روسیه را حفظ کند.

وب‌سایت «والانیوز» این خبر را به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که خواسته به دلیل گفت‌وگو در خصوص یک ارزیابی اعلام‌نشده گمنام باقی بماند گزارش داده است.

مقام آمریکایی گفته چنانچه ترکیه به خریداری سامانه‌های تسلیحاتی دیگر از روسیه ادامه دهد، آمریکا تحریم‌های دیگری هم علیه این کشور وضع خواهد کرد.

آمریکا آذرماه سال گذشته «حوزه ریاست صنایع دفاعی» ترکیه را که مسئولیت تأمین فناوری‌های نظامی برای ترکیه را به عهده دارد و همچنین رئیس این سازمان را هدف تحریم قرار داد.

آمریکا و متحدانش اعلام کرده‌اند که استفاده ترکیه به عنوان عضوی از ناتو از اس-۴۰۰، تهدیدی برای این ائتلاف نظامی غربی است اما آنکارا این موضوع را رد و بر نیازش به این سامانه برای دفاع از ترکیه تاکید کرده است.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در واکنش به انتقادها گفته از آنجایی که برخی کشورهای عضو ناتو در حال حاضر از سامانه‌های پدافندی «اس-۳۰۰» که ساخت روسیه است استفاده می‌کنند، پس آنکارا هم سامانه اس-۴۰۰ خود را به کار خواهد گرفت.

آنکارا در سال ۲۰۱۷ با مسکو توافقی برای خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ امضا کرد و در سال ۲۰۱۹ چندین محموله از این سامانه به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار را دریافت کرده است.

۲۰ کشور جهان از جمله بلغارستان، یونان و اسلواکی که اعضای ناتو هستند، از روسیه سامانه پدافندی اس-۳۰۰ خریداری کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا تهدید کرده هر کشوری که از روسیه این سامانه‌ها را خریداری کند، تحریم می‌شود.

ترکیه به دنبال امتناع آمریکا در فروش سامانه‌های دفاع موشکی تصمیم به خرید سامانه‌ های دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه گرفت و این سامانه را در چند نوبت تحویل گرفت و همین مسئله باعث شد که واشنگتن، آنکارا را از پروژه تولید جنگنده ‌های اف ۳۵ حذف کند. آمریکا مدعی است که استفاده از اس ۴۰۰ در کنار اف ۳۵ باعث خواهد شد که کدها و فناوری این جنگنده‌‌های مدرن افشا شود.

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *