برنامه ترکیه برای احداث پایگاه در عراق به مثابه اعلام جنگ است

یک نماینده پارلمان عراق در سخنانی گفت: برنامه ترکیه برای احداث پایگاه در عراق به مثابه اعلام جنگ علیه بغداد است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بغداد الیوم، «محمد البلداوی» نماینده پارلمان عراق امروز شنبه به تصمیم ترکیه برای احداث یک پایگاه نظامی جدید در شمال این کشور واکنش نشان داد و آن را به شدت محکوم کرد.

بر اساس این گزارش، این نماینده پارلمان عراق درخصوص تصمیم مذکور، گفت: برنامه ترکیه برای احداث پایگاه در عراق به مثابه اعلام جنگ علیه بغداد است. اعلام ایجاد پایگاهی نظامی در شمال عراق، اقدامی تحریک آمیز است ولی سکوت وزارت خارجه و نخست وزیر عراق در قبال نقض حاکمیت کشور توسط ترکیه شک برانگیز است.

گفتنی است، اخیراً «سلیمان صویلو» وزیر کشور ترکیه از ایجاد یک پایگاه نظامی توسط کشورش در منطقه میتینا واقع در شمال عراق خبر داده است. این مقام دولتی ترکیه افزود: منطقه میتیا اهمیت زیادی دارد و محل عبور به سمت کوه‌های قندیل است. از همین رو ما برای اینکه کنترل این منطقه را در دست داشته باشیم، اقدام به ایجاد پایگاه نظامی خواهیم کرد.

مقامات ترکیه‌ای به بهانه مبارزه با پ ک ک اقدام به گسترش نفوذ نظامی خود در عراق می‌کنند. این در حالی است که پیشتر عراق خواستار خروج هرچه سریع‌تر نیروهای ترکیه‌ای از خاک کشور خود شده است. در همین ارتباط، پیشتر وزارت خارجه عراق اعلام کرده بود که اگر ترکیه به حاکمیت ملی این کشور احترام نگذارد و نیروهایش را از آنجا خارج نکند، بغداد از آنکارا در شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهد کرد.

با تمامی اینها، گفته می‌شود که مقامات ترکیه‌ای نه تنها قصد خروج از خاک عراق را ندارند، بلکه تلاش می‌کنند تا نفوذ نظامی خود در این کشور را بیش از پیش توسعه دهند. احداث یک پایگاه نظامی جدید دیگر در شمال عراق خود به تنهایی گواه بر این مدعاست.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها