تاکید بر توسعه دیپلماسی محیط زیستی ایران و ترکیه

تهران – ایرنا – رییس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست با سفیر ترکیه در ایران دیدار و گفت و گو کرد که در این دیدار بر توسعه دیپلماسی برای تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه محیط زیست تاکید شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، سیدحسین موسوی‌فر در دیدار با دریا اورس با ابراز خرسندی از تشکیل جلسه هم‌اندیشی در راستای تأکید بر تعامل و همکاری در حوزه بین‌المللی محیط‌زیست اظهارداشت: امیدواریم این نشست‌ها مقدمه‌ای برای مشارکت فعال در حوزه محیط‌زیست دو کشور باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران آماده است برای رفع مشکلات محیط زیستی با برنامه‌ریزی و تعاملات بین‌المللی قدم‌هایی مفید بردارد.

وی افزود: مشتاق هستیم که با همکاری دولت ترکیه در زمینه مسئله محیط‌زیست به برنامه‌های تدوینی که جنبه عملیاتی نیز داشته باشند، برسیم.

موسوی‌فر به موضوع خشکسالی اشاره کرد و گفت: موضوع خشکسالی به دلیل شرایط تغییر اقلیم از مباحث مهم و اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد و برای برون رفت از این مشکل باید اقدامات اساسی مد نظر باشد.

رییس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موضوع انسداد مرزی منطقه ارس افزود: این انسداد مرزی باعث شده وحوش منطقه در معرض مخاطره قرار گیرند و توسعه پایدار با چالش اساسی مواجه شود.

موسوی فر در زمینه مسئله گرد و غباری که بالاخص در روزهای اخیر شاهد آن بودیم، گفت: مسئله گرد و غبار از موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار گیرد زیرا مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان ما به وجود آورده است، امیدواریم در راستای این موضوعات با هم‌افزایی و همگرایی منطقه‌ای به سمت حل‌ و فصل مشکلات حرکت کنیم.

وی ادامه داد: آنچه برای کشور جمهوری اسلامی ایران به لحاظ حوزه محیط‌زیست حائز اهمیت است، گسترش تعاملات و همکاری با کشورهای همجوار از جمله کشور ترکیه است که امیدواریم به‌ موازات روابط خوبی که ملت‌ها باهم دارند، به سمت عملیاتی شدن برنامه و توافقات به‌ دست‌ آمده حرکت کنیم و چالش‌های محیط زیستی منطقه و جهان را حل‌ و فصل کنیم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط‌زیست به میزبانی ایران از کشورهای همسایه برای رفع معضلات زیست‌ محیطی اشاره کرد و گفت: این نشست به‌ زودی و با تلاش برای دستیابی به سندی بین‌المللی در زمینه معضلات محیط زیستی مختلف در منطقه و آثار مخرب آن بر کشورهای همجوار به مدت یک روز و با همکاری دستگاه‌های ذیربط برگزار خواهد شد.

موسوی فر تأکید کرد: امیدواریم هرچه سریع تر اسناد توافق شده قبلی اجرا شود و اگر هم لازم باشد اسناد و توافقات جدید و روزآمدی برای ارتقای همکاری‌های فی مابین صورت گیرد.

در ادامه این نشست،  دریا اورس سفیر ترکیه در ایران به ارائه توضیحاتی از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در کشور ترکیه برای حفظ محیط‌زیست پرداخت و با ابراز خرسندی از تعاملات بین‌المللی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: ترکیه همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا این بستر همکاری با ظرفیت‌های خوبی که دارد شکل گیرد و در آینده با دستور کار جامع‌تر و متقن حضور داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئله محیط‌زیست، بسیار مهم است و ما باید این نعمت خدادادی را با همه ظرفیت‌هایی که دارد، پاس داریم تا بتوانیم آن را به نسل‌های آینده انتقال دهیم و این نشست می‌تواند  نویدبخش تعاملات و همکاری‌ها در حوزه محیط‌زیست باشد.

سفیر ترکیه در ایران در مورد همکاری‌های علمی و دانشگاهی گفت: یکی از ظرفیت‌های خوبی که هر دو کشور می‌توانند از آن‌ بهره بگیرند، استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی هر دو کشور است که با ارائه راهکارهای مناسب علمی و عملیاتی ما را در رسیدن به اهداف مشترک در رفع موانع و مشکلات زیست‌محیطی کمک می‌کند.

به گفته وی امروزه ما شاهد تغییر اقلیم آن‌ هم به شکل بسیار جدی در حوزه های مختلف محیط زیست هستیم که این تغییرات به سایر کشورهای همجوار تسری پیدا می‌کند که ما همواره با دید کمک به همنوعان در تلاش هستیم که کمترین  خسارت‌ها به محیط‌زیست وارد شود.

اورس اظهارداشت: مسئله محیط زیست مرز نمی‌شناسد و همواره باید تعاملات و همکاری‌ها مستمر باشد و دولت ترکیه نیز از این ظرفیت و بستر همکاری استقبال می‌کند.

وی با اشاره به مدیریت منابع آب تأکید کرد: با توجه به شرایط خشکسالی که در چند سال اخیر، دنیا درگیر آن است از منابع آبی درست استفاده شود.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها