تاکید مقامات ایران و آذربایجان بر توسعه روابط

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و وزیر راه و شهرسازی ایران در یک دیدار در تهران اعلام کردند دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه ظرفیت‌های گسترده‌ای دارند.

تهران/ خبرگزاری آناتولی

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با شاهین مصطفی‌اف، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان که به تهران سفر کرده، گفت: مشترکات زیادی با هم داریم. امیدواریم در این سفر موانع دو کشور به زودی برطرف شود. به ویژه در حوزه اقتصادی با هم همکاری داشته باشیم.

قاسمی با بیان اینکه مذاکرات میان طرفین در دو بخش با حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته برگزار خواهد شد، ادامه داد: موضوعات زیادی بین ما و آذربایجان است که می‌تواند منافع دو کشور را تامین کند. دوستی ما در گذشته نشان داده است که این رابطه می‌تواند تقویت شود. موضوعاتی که مورد بررسی قرار خواهیم داد. به عنوان مثال احداث پل مرزی روی رودخانه آستاراچای یکی از موارد مهم است.

وی با اشاره به اینکه موضوع پروژه ریلی رشت-آستارا برای ایران مهم بوده و یکی از مسیرهای بین المللی این کشور است، تصریح کرد: دوستان آذربایجانی در آستارا بر روی ساخت یک ترمینال سرمایه گذاری انجام دادند که بخشی انجام شده و بخشی باقی مانده است. از همین روی نشستی در شهر آستارای آذربایجان برگزار خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی ایران در ادامه افزود: قطار مسافربری نخجوان-مشهد جزو موضوعاتی است که درباره آن بحث خواهیم کرد که راه اندازی شود. همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای از موضوعات مهم در این نشست است. موافقت نامه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه که بسیار مهم است را نیز در دستور مذاکرات داریم. این موضوعات برای آماده سازی کمیسیون مشترک برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او ادامه داد: موضوعات دریایی بین دو کشور هم مورد مذاکره قرار می‌گیرد. ایران به صورت «سی کی دی» خودرو به آذربایجان صادر می‌کند. سال گذشته 400 دستگاه بوده و امسال به بیش از 1400 دستگاه افزایش پیدا کرده. ایران خودرو آمادگی دارد 30 درصد این مقدار را در آذربایجان تولید کند.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد که توسعه بخش خودروسازی ایران در آذربایجان و تولید مشترک و صادرات به کشورهای همسایه یکی از موضوعات مورد بحث بین دو کشور خواهد بود.

وی همچنین به برخی مشکلات موجود بین دو کشور در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: امیدواریم در این خصوص به توافق برسیم. روال دو کشور این بوده که حمل و نقل بین دو کشور روان و ساده باشد و امیدواریم مشکلات فی مابین هم حل شود. قطعا در گذشته روابط نفتی با آذربایجان داشتیم که ادامه خواهیم داد. در حوزه نیرو و انرژی هم امیدواریم توانیم روابط را گسترش دهیم

شاهین مصطفی‌اف، معاون نخست وزیر آذربایجان نیز در این نشست در حضور خبرنگاران گفت: اشتراکات فرهنگی و تمدنی بین دو کشور مبتنی بر روابط دو جانبه است. دستور کار ما گسترده و وسیع است. یکسری برنامه‌ها تعیین شده است که در این سفر پیگیری خواهیم کرد. همانطور که آقای وزیر گفتند یک قسمت دیگر از هیات ما در حال انجام مذاکرات هستند. برای همکاری بین دو کشور ظرفیت‌های زیادی موجود است. امروز ما این امکانات را بررسی خواهیم کرد. ما به عنوان روسای کمیسیون مشترک دو کشور روابط تنگاتنگی داریم و این آغاز مذاکرات مشترک ما هست. در عین حال مذاکرات درباره نشست آینده کمیسیون مشترک را برگزار خواهیم کرد. این جلسه در باکو برگزار خواهد شد. مطمئن هستم که سفر ما با مذاکرات پرثمر ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در دوران شیوع کرونا اقتصاد همه کشورها رنج بردند. اما روابط ایران و آذربایجان در حوزه ترانزیت افزایش یافته است. امسال روابط ترانزیتی دو کشور 22 درصد بیشتر شده است. ما بر روی سند تجارت ترجیحی بین دو کشور مذاکره خواهیم کرد. در آذربایجان 2 هزار شرکت ایرانی ثبت شده و فعالیت می‌کنند. باید پل‌های جدیدی ایجاد کنیم تا روابط اقتصادی دو کشور توسعه یابد. در حوزه نفت و گاز هم مذاکراتی انجام خواهیم داد. در آینده نزدیک شاهد اتفاقات مختلف خواهیم بود. در حوزه نیرو نیز برنامه‌های مشترک خواهیم داشت. امروز آذربایجان به ایران برق صادر می‌کند. ما در حوزه سینک کردن شبکه برق ایران، آذربایجان و روسیه در حال کار هستیم.
معاون نخست وزیر آذربایجان ادامه داد: در حوزه آموزش و فرهنگ نیز باید گفت که امروز 1205 نفر از اتباع ایرانی در آذربایجان تحصیل می‌کنند.

پیش‌بینی می‌شود مصطفی‌اف در ادامه سفر خود به ایران با وزیر امورخارجه و وزیر نفت این کشور نیز دیدار کند. در این سفر پرویز شهبازاف وزیر انرژی و چند تن از مقامات آذربایجان نیز در هیات رسمی این کشور حضور دارند.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها