تحصیل دندانپزشکی در ترکیه 2021 (صفر تا 100 تحصیل دندانپزشکی در ترکیه)

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

از محبوب ترین رشته های تحصیلی در ترکیه رشته دندانپزشکی می باشد که سالانه تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی به منظور تحصیل در ترکیه و رشته دندانپزشکی وارد دانشگاه های این کشور می شوند. دانشگاه‌های ترکیه در رشته دندانپزشکی و پزشکی از اعتبار جهانی برخوردار هستند به عنوان مثال دانشگاه حاجت تپه از لحاظ عملکرد دانشگاهی در جایگاه اول دانشگاه‌های ترکیه قرار دارد. طبق گزارشات سیستم رتبه‌بندی جهانی یو.اس.نیوز (US News Global University Rankings) در سال ۲۰۱۸، دانشگاه حاجت تپه در رشته پزشکی در ترکیه رتبه نخست و در جهان رتبه ۲۰۸ را دارا می‌باشد. دانشکده پزشکی این دانشگاه به عنوان بهترین در کشور شناخته می‌شود. باتوجه ‌به حداقل نمرات مورد نیاز برای ثبت نام در دانشکده پزشکی، دانشگاه حاجت تپه در میان دانشگاه های دولتی بیش از یک دهه در صدر جدول قرار دارد.

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون

دندانپزشکی در ترکیه چند سال است

دوره دندانپزشکی در ترکیه  همانند بسیاری از کشورهای دیگر 5 سال به طول می انجامد.دوره دندانپزشکی در ترکیه به دو دوره 2 ساله و 3 ساله تقسیم می شود که در دوره 2 ساله مطالب به صورت تئوری یا تئوری- عملی آموزش داده می شود و در دوره 3 ساله دانشجویان وارد محیط بیمارستان می شوند و به صورت عملی در محیط واقعی آموزش ها و مهارت های لازم را فرا می گیرند.

پادکست تحصیل در ترکیه

ویدئو از برخی دانشگاه‌های ترکیه

دانشگاه یدی تپه ترکیه

دانشگاه سابانجی ترکیه

دانشگاه حاجت تپه ترکیه

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

امروزه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه مورد توجه بسیاری از دانشجویان ایرانی قرار گرفته است که معتبر بودن مدارک پزشکی صادره از دانشگاه های ترکیه در سطح بین المللی می تواند یکی از این دلایل باشد. از طرفی  7 دانشگاه پزشکی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت و علوم پزشکی ایران است که برای دانشجویانی که قصد برگشت به کشور را دارند از اهمیت بالایی برخوردار است.  نزدیکی مسافت و فاصلۀ کم ترکیه از ایران، زمان و هزینۀ رفت و آمد دانشجویان و خانواده‌ی آنها را کاهش می‌دهد. همچنین امکان سفر به ترکیه بدون ویزا یکی از مهمترین مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه می تواند باشد که دانشجویان پس از ورود باید اقامت تحصیلی دریافت نمایند. همچنین دانشگاه‌های ترکیه دارای اعتبار جهانی هستند و سطح علمی و کیفیت آموزش دانشگاه ها بسیار بالا است.

از دیگر دلایل تحصیل دندانپزشکی در ترکیه می توان به نزدیک بودن فرهنگ دو کشور و پایین بودن هزینه های زندگی و تحصیل در ترکیه نسبت به سایر کشور های اروپایی اشاره کرد. از طرفی پزشکی در ترکیه به زبان های ترکی یا انگلیسی ارائه می شود و با توجه به ارائه دوره پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی، دانشجویان از دانش و سطح علمی بین المللی برخوردار خواهند شد و به راحتی می توانند در کشورهای اروپایی و انگلیسی زبان به ادامه تحصیل و یا کار بپردازند. از دیگر مزایای مهم تحصیل دندانپزشکی در ترکیه ارائه کارت طبابت بین المللی به فارغ التحصیلان می باشد.

تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور

برای بسیاری از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل پزشکی در خارج از کشور را دارند مهم است که دانشگاه مورد نظر آنها مورد تأیید وزارت بهداشت کشورمان باشد. لیست زیر دانشگاه های ترکیه را که مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در سال تحصیلی 2022 – 2021 هستند را معرفی کرده است.

لیست دانشگاه‌های ترکیه تأییدشدۀ وزارت بهداشت 2022- 2021

در ادامه به معرفی 10 دانشگاه برتر ترکیه در رشته دندانپزشکی و پزشکی در سال 2021 به نقل از موسسه تایمز می پردازیم.

بهترین دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه 2021

ردیف نام دانشگاه رتبه
1  دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University) 301-400
2 دانشگاه استانبول (Istanbul University) 301-400
3 دانشگاه کوچ (Koç University) 401-500
4 دانشگاه آجی بادم (Acıbadem University) 601+
5  دانشگاه آکدنیز (Akdeniz University) 601+
6  دانشگاه آنکارا(Ankara University) 601+
7  دانشگاه آتاتورک(Atatürk University) 601+
8  دانشگاه باهچه شهیر(Bahçeşehir University) 601+
9 دانشگاه باشکنت (Başkent University) 601+
10 دانشگاه بزمی عالم (Bezmiâlem Vakif University) 601+

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

برای تحصیل در رشته دندانپرشکی در ترکیه متقاضی باید دارای مدرک دیپلم باشد یا در سال آخر دبیرستان مشغول به تحصیل باشد. همچنین متقاضیان باید برای ورود به دانشگاه های پزشکی ترکیه در آزمون YOS شرکت کرده و نمره قبولی را کسب نمایند. آزمون یوس از ۲ بخش تشکیل شده است. بخش اول آزمون YOS شامل؛ سوالاتی از دروس ریاضی , هوش و هندسه می باشد و بخش دوم جهت ارزیابی تسلط متقاضیان به زبان ترکی است که در آن به هر داوطلب با توجه به تسلط زبان ترکی نمره A,B,C داده خواهد شد اما اگر دانشجو حد نصاب لازم را در این قسمت کسب نکند، باید دوره ۱ساله زبان ترکی TOMER‌را بگذراند و نمره قبولی را در آزمون نهایی بدست آورد تا بتواند در کلاس‌های پزشکی شرکت نماید.

بعضی از دانشگاه های پزشکی ترکیه ملاک پذیرش دانشجو را بر آزمون دیگری تحت عنوان آزمون SAT قرار می دهند  که به زبان انگلیسی برگزار می شود و متقاضیانی که قصد دارند به زبان انگلیسی تحصیل کنند می توانند با شرکت در آزمونSAT و کسب حداقل نمره مورد نظر در دانشگاههای که با آزمون SAT پذیرش می کنند وارد دانشگاه شوند. اما آزمون YOS فراگیرتر است و دانشگاه های بیشتری نتیجه این آزمون را ملاک عمل قرار می دهند.  همچنین برای تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی متقاضی پس از کسب قبولی در آزمون ورودی باید مدرک آیلتس حداقل ۶ را ارائه دهد.

تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور

مدارک مورد نیاز پذیرش دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش از دانشگاه ها
  • مدرک دیپلم دبیرستان و ترجمه آن به ترکی یا انگلیسی
  • ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی همراه با ترجمه انگلیسی یا ترکی
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی ( تافل یا آیلتس )
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه بین المللی
  • پرداخت هزینه پذیرش

آزمون DUS

این آزمون برای ورود به تخصص دندانپزشکی در ترکیه است، زبان آزمون دوس نیز ترکی هست و تسلط کافی متقاضیان برای این امتحان نیاز است. این آزمون سالی 2 بار در ماه­های می و سپتامبر برگزار می­شود. این آزمون با 120 سوال در 150 دقیقه برگزار و شامل دو بخش است، بخش اول دانش عمومی دندانپزشکی و بخش دوم دانش کلینیکی.

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بسته  به نوع دانشگاه دولتی یا خصوصی متفاوت است. در دانشگاه های دولتی ترکیه هزینه تحصیل دندانپزشکی 1500 لیر در سال می باشد اما در دانشگاه های خصوصی متفاوت است و ممکن است  چیزی در حدود 3۰۰۰۰ لیر در سال باشد.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

برای هزینه زندگی در ترکیه، دانشجویان هم باید ماهانه؛ ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار برای تغذیه و ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار برای اسکان در خوابگاههای دانشجویی در نظر داشته باشند. اما اگر متقاضی قصد داشته باشد در بیرون از خوابگاه آپارتمانی را اجاره نماید بسته و امکانات و محل مورد نظر ماهیانه مابین ۵۰۰ تا ۱۳۰۰ لیر باید هزینه نماید. همچنین دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی می توانند از تخفیف در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بهره مند شوند. هزینه های درمانی دانشجویان با توجه به وجود بیمه دانشجویان رایگان بوده و در مراکز تعیین شده قابل استفاده است.

نرخ توزیع پذیری هزینه‌های زندگی در ترکیه در سال ۲۰۲۰

قصد ما این است تا با نمایشی گرافیکی درک بهتری از پراکندگی هزینه‌ها داشته باشید. منبع این هزینه‌ها سایت معروف Numbeo.com است.

 

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها