آلپ ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد این کشور به خرید نفت روسیه ادامه می دهد و امیدوار است تحریمها علیه صادرات نفت ایران لغو شوند.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه ممنوعیت واردات نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه را به تلافی حمله مسکو به اوکراین اعلام کرد. انگلیس اندکی بعد از اظهارات بایدن، اعلام کرد واردات نفت و فرآورده های نفتی روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف می کند.

وزیر انرژی ترکیه در حاشیه کنفرانس انرژی سراویک در هیوستون آمریکا گفت: جهان به نفت بیشتری نیاز دارد و این نفت باید از جایی، از آمریکا، از ونزوئلا، از ایران، عربستان سعودی یا هر جایی که لازم باشد، تامین شود.

بایراکتار گفت: ترکیه به راحتی نفت کشورهای دیگر را جایگزین نفت روسیه نمی کند و روسها تامین کنندگان قدیمی و مورد اطمینان بوده اند. ترکیه برای ۴۵ درصد از گاز، ۱۷ درصد نفت و ۴۰ درصد بنزین مورد نیازش به روسیه متکی است.

ترکیه پیش از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ و احیای تحریمها، حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد می کرد. وزیر انرژی ترکیه درباره خرید نفت ایران گفت: واردات نفت ایران به یکباره صفر شد و اکنون ما نمی توانیم این بار در روسیه یک اختلال عرضه دیگر را داشته باشیم.

ترکیه امیدوار است واشنگتن و تهران به زودی به توافقی دست پیدا کنند که زمینه لغو تحریمها را فراهم کند.

بر اساس گزارش رویترز، بایراکتار گفت: امیدوارم مسئله ایران به زودی حل شود و در این صورت کنار آمدن با وضعیت عرضه برای ما بسیار راحت تر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *