ترکیه درخواست اوکراین برای بستن «بسفر» را بررسی می کند

رئیس جمهور ترکیه در جلسه امروز هیئت دولت پیشنهاد ممنوعیت ورود شناورهای نظامی روسیه به دریای سیاه را از دو مدخل «بسفر» و «داردانل» بررسی می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «ان تی وی» ترکیه از جلسه امروز کابینه دولت آنکارا به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور برای بررسی درخواست ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی مبنی بر بستن راه ورودی دریای سیاه به روی شناورهای نظامی روسیه، خبر داد.

دیروز یکشنبه، رویترز مدعی شد که تغییر لحن «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و استفاده وی از واژه «جنگ» درباره اقدام نظامی روسیه، می‌تواند مسیر اعضای ناتو را برای محدود کردن راه ورود روسیه به دریای سیاه هموار کند.

تحت کنوانسیون «مونترو» مورخ سال ۱۹۳۶ میلادی، ترکیه کنترل تنگه‌های بسفر و داردانل که دریای مدیترانه را به دریای سیاه متصل می‌کند، در اختیار دارد و در زمان بروز جنگ یا تهدیدهای دیگر، می‌تواند مانع از عبور کشتی‌های جنگی از این دو آبراه شود.

ترکیه تا امروز به درخواست کی یف برای مسدود کردن راه ورودی شناورهای روسی به دریای سیاه پاسخ منفی داده بود و حتی در راستای توازن رابطه با روسیه و غرب، اقدام نظامی در اوکراین را جنگ تلقی نمی‌کرد.

اما دیروز یکشنبه، ابراهیم کالین در پیامی توئیتری نوشت: در چهارمین روز از جنگ اوکراین، درخواست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را مبنی بر لزوم توقف حملات روسیه و آغاز مذاکرات آتش بس، تکرار می‌کنیم.

رویترز مدعی است که این نخستین استفاده دولت آنکارا از واژه «جنگ» در توصیف وقایع اوکراین است.

این در حالی است که وزارت خارجه ترکیه روز جمعه گفته بود که ذیل پیمان مونترو، کشتی‌های روسیه حق بازگشت به پایگاه خود در دریای سیاه را دارند.

نیروی دریایی روسیه از دریای سیاه، سواحل جنوبی اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها