وزیر خارجه آمریکا: ترکیه متحد دیرین و ارزشمند ما است

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد ترکیه متحد دیرین و ارزشمند ما بوده و تعهد آنکارا به ناتو به نفع همه ما است.

بروکسل/ خبرگزاری آناتولی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا طی یک کنفرانس خبری در آستانه نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل درباره روابط واشنگتن- آنکارا اظهار داشت: ترکیه متحد دیرین و ارزشمند ما بوده و تعهد آنکارا به ناتو به نفع همه ما است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از مسائل با ترکیه اختلاف نظر دارند٬ گفت: اختلاف نظر کشومان با ترکیه یک امر پنهانی نیست. اما ترکیه نشان داده که چقدر می‌تواند در حل مسائل مربوط به ناتو و تنش‌ها به ویژه در مدیترانه شرقی موثر باشد. این یک نمونه بسیار مثبت است و باید تلاشها برای کاهش تنش ادامه یابد.

بلینکن همچنین تصریح کرد: ناتو باید در آینده مانند گذشته موثر باشد. ما مجددا بر تعهدمان به ناتو تاکید کرده و می‌خواهیم اتحاد و مشارکت خود را احیا کنیم. هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند از پس چالش‌های فعلی برآید.

وی با اشاره به اینکه روند دموکراسی در سراسر جهان سیر نزولی گرفته و ظهور سیستم‌های خودکامه از بین رفته است٬ گفت: طی سال‌ها و ماه‌های گذشته نیز ایالات متحده با مسائل داخلی درگیر بوده است. اما امروز نیز مانند گذشته آمریکا از چنین مشکلاتی، قوی‌تر بوده است. دو دستگی موجود در جامعه خود آشکار و شفاف ارزیابی کرده و آن را کتمان نمی‌کنیم.

بلینکن تاکید کرد که اگر ایالات متحده در داخل قدرتمند باشد، در خارج نیز می‌تواند قدرتمندتر باشد.

وی درباره روابط با مسکو نیز گفت: ایالات متحده در این مورد نگرشی مشابه به ناتو دارد. می‌توانیم برای ایجاد ثبات استراتژیک با مسکو همکاری کنیم اما همواره با تجاوز مقابله می‌کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره چین تصریح کرد: توجه ناتو بر تهدیداتی كه با ظهور چین بوجود می‌آید مهم است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» نیز با اشاره به وجود اختلاف نظرها با ترکیه گفت: نگرانی‌هایی در مورد سیستم دفاع هوایی اس-400 و تحولات در مدیترانه شرقی وجود دارد. البته با مقامات ترکیه در مورد این موضوعات گفتگو می‌کنیم.

وی تاکید کرد که ناتو به عنوان بستر مهمی برای گفتگوی متحدان در مورد مشكلات خود و تلاش برای یافتن راه حل عمل می‌كند. مکانیسمی كه برای جلوگیری از درگیری در شرق مدیترانه بین یونان و تركیه ایجاد شده٬ بسیار مهم است.

استولتنبرگ با بیان اینکه برای غلبه بر اختلافات سیاسی به نهادهای قوی نیاز است، گفت: با وجود همه اختلاف نظرها، ناتو تاکنون موفق شده به وظیفه اصلی خود یعنی دفاع مشترک عمل کند.

 

منبع:خبرگزاری آناتولی

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها