ترکیه هم سفارت خود در کابل را تخلیه می‌کند

یک دیپلمات ترکیه از احتمال تعطیلی سفارت این کشور در کابل به دنبال تسلط این کشور از سوی نیروهای طالبان خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال تسخیر بخش‌هایی زیادی از افغانستان سوی نیروهای طالبان ترکیه نیز همانند برخی کشورهای دیگر درصدد بستن سفارت خود در کابل، پایتخت افغانستان است.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» «رجب سویلو» مسئول بخش خاورمیانه وزارت خارجه ترکیه، روز یکشنبه گفت که آنکارا قصد دارد سفارت خود را در کابل تخلیه کند، اما هنوز تصمیمی برای این کار نگرفته است.

وی در توییتی نوشت: «آنکارا هنوز در حال ارزیابی وضعیت است و بر اساس تحولات میدانی تصمیم می گیرد که آیا منطقه را ترک می‌کند یا خیر.»

شبه نظامیان طالبان روز یکشنبه وارد حومه پایتخت افغانستان شدند، در حالی که کارگران وحشت زده از دفاتر دولتی فرار کردند و بالگردها در سفارت ایالات متحده فرود آمدند و کارکنان این سفارت را به خارج ساختند. در یک حمله سراسری که فقط یک هفته به طول انجامیده است، طالبان ارتش افغانستان را شکست داده است.

دفتر سیاسی طالبان اعلام کرده است که جنبش طالبان امنیت سفارت مسکو  و کشورهای دیگر در کابل را تامین خواهد کرد.

«سهیل شاهین» یک سخنگوی اداره سیاسی طالبان به خبرگزاری تاس گفت ، ما با روسیه روابط خوبی داریم و سیاست عمومی ما در مجموع تامین امنیت فعالیتهای سفارت مسکو و دیگر سفارتخانه‌های خارجی است.

وزارت خارجه روسیه ساعاتی پیش اعلام کرد که شرایط سفارت این کشور در کابل عادی است و آنها قصد ندارند سفارت خود را تعطیل و کارکنان آن را از کابل خارج کنند.

 «ضمیر کابلوف» نماینده ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان و مدیر بخش دوم آسیای وزارت خارجه این کشور به خبرگزاری «ریانووستی» گفته، روسیه آماده تخلیه سفارت خود در کابل نمی‌شود و این مرکز دیپلماتیک با آرامش در حال فعالیت است.

درحالیکه آمریکا با استفاده از تجهیزات نظامی از جمله بالگرد در حال تخلیه کارکنان دیپلماتیک خود از کابل است، خبرها از مذاکره میان رهبران طالبان با رهبران دولت افغانستان برای انتقال مسالمت آمیز قدرت حمایت دارد.   «عبدالستار میرزکوال»، سرپرست وزارت کشور افغانستان گفته که به شهر کابل حمله نخواهد شد و انتقال به شکل مسالمت آمیز صورت خواهد گرفت.

طالبان روزیک شنبه طی بیانیه ای اعلام کردند که با کمک مردم افغانستان موفق شدند همه ولایتهای این کشور را به کنترل خود دربیاورند. بر اساس گزارش‌ها، طالبان که به کابل رسیده‌، در بیانیه‌ای اعلام کرد به نیروهای این گروه اعلام شده که ورود خود را به داخل کابل متوقف کنند و در حومه بمانند.

 

منبع:فارس

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها