ترکیه: پاسخ لازم را به اقدامات تحریک آمیز و تهاجمی یونان خواهیم داد

ترکیه باردیگر یونان همسایه خود را تهدید و اعلام کرد که با توجه به تحرکات اخیر آتن با قبرس و فرانسه، پاسخ لازم را خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد یونان و قبرس در حال انجام فعالیت‌های یکجانبه و تحریک آمیز هستند که صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» این وزارتخانه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترکیه با قاطعیت به حمایت از حقوق خود و جمهوری قبرس ترک نشین  در شرق مدیترانه ادامه می‌دهد. در این بیانیه آمده است: «علت اصلی تنش در شرق دریای مدیترانه در سالهای اخیر ادعاهای یونان و قبرس در حوزه دریایی، حداکثر گرایی و اقدامات یک جانبه است که حقوق و منافع ترکیه و قبرس ترک نشین را نادیده می‌گیرد.»

این وزارتخانه تلاش‌های اخیر یونان برای نقض فلات قاره و حرکت برنامه ریزی شده آتن  و قبرس برای آغاز فعالیت تحقیقاتی در سوم اکتبر با یک کشتی متعلق به ایتالیا و پرچم مالت را محکوم کرد.

در  این بیانیه آمده است که دولت قبرس همچنین قصد دارد در نوامبر عملیات حفاری جدیدی را در جنوب جزیره آغاز کند.این اقدامات حقوق قبرس ترک نشین  و  ترکیه را نقض می‌کند.

وزارت خارجه ترکیه تاکید کرد: «همه اقدامات لازم برابر این اقدامات یکجانبه یونان و دولت قبرس ، انجام می‌شود.»

وزارت دفاع ترکیه همچنین روز یکشنبه اعلام کرد که  تلاش‌ها از طریق مجاری دیپلماتیک علیه نگرش غیرقانونی، تحریک آمیز و تهاجمی یونان انجام و پاسخ لازم در این زمینه داده می‌شود.

این وزارتخانه با تاکید بر اینکه اخیراً فعالیت‌های تسلیحاتی یونان افزایش یافته است،اعلام کرد: «تصور می‌شود یونان با افزایش فعالیت‌های تسلیحاتی خود سعی در ایجاد توازن  برابر ترکیه دارد. تلاش‌های لازم این اقدام از طریق مجاری دیپلماتیک علیه نگرش غیرقانونی، تحریک آمیز و تهاجمی یونان صورت می‌گیرد و پاسخ لازم  در این زمینه داده می‌شود. انتظار ما از همسایگان ما این است که مطابق با الزامات حقوق بین الملل، عقل، منطق، برابری، معیارهای بشردوستانه عمل کرده و نگرشی صادقانه به نفع حل مشکلات از طریق روش‌های مسالمت آمیز بر اساس روابط خوب همسایگی و از طریق گفت‌وگو نشان دهیم.»

پس از آنکه آتن و پاریس اخیراً به توافق دفاعی دست یافتند، آنکارا در بیانیه اخیر دیگری اعلام کرد که ادعاهای حداکثر گرایی یونان در مورد مناطق دریایی و حریم هوایی خلاف قوانین بین‌المللی است. فرانسه و یونان سه شنبه گذسته یک قرارداد چند میلیارد یورویی برای خرید سه  فروند کشتی جنگی فرانسوی با آتن امضا کردند، توافقی که توسط «امانوئل ماکرون»  رئیس جمهور این کشور  به عنوان انگیزه‌ای بزرگ برای بلندپروازی‌های دفاعی اتحادیه اروپا مورد استقبال قرار گرفت.

ماکرون پس از دیدار با «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان در کاخ الیزه گفت که یونان این سه ناوچه را از فرانسه خریداری می‌کند تا مشارکت راهبردی عمیق‌تری بین دو کشور تقویت شود و از منافع مشترک خود در دریای مدیترانه دفاع کنند. یونان با این حال گفته بود که قصد ورود به رقابت تسلیحاتی با همسایه خود و متحد ناتو ترکیه را ندارد.

یونان اغلب بر سر موضوعات مختلف با ترکیه از ادعای رقابت بر سر منابع هیدروکربن در دریای اژه گرفته تا غیرنظامی شدن جزایر دچار تنش شده است. اعلام افزایش روابط نظامی با فرانسه پس از آن صورت می‌گیرد که اخیراً «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه گفت  که چند فروند هواپیمای «رافال» فرانسوی توازن قدرت را در منطقه تغییر نمی‌دهد.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها