تهاتر کالا راه مناسبی برای افزایش مناسبات تجاری بین ایران و ترکیه است

تبریز – ایرنا – سرکنسول ترکیه در تبریز گفت: تهاتر کالا، راهکار مناسبی برای افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی بین ایران و ترکیه است.

به گزارش پنجشنبه ایرنا، «طوفان هبک» در پایان ماموریت خود در دیدار با رییس و اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی تبریز افزود: اقتصاد پرورش دهنده سیاست بوده و هر چه حجم تجاری بین ۲ کشور افزایش یابد، مطمئنا تاثیر مثبت در روابط سیاسی نیز خواهد داشت.

وی با اشاره به برخی مشکلات تجاری بین ایران و ترکیه، اظهار داشت: تجارت آزاد بین کشورهای اروپایی با وجود تجربه جنگ های جهانی، نمونه ای موفق بوده و با توجه به تاریخ روابط ایران و ترکیه، اجرای تجارت آزاد بین ۲ کشور امکان پذیر است.

سرکنسول ترکیه در تبریز با تاکید بر برقراری پروازهای متعدد میان تبریز و شهرهای مختلف ترکیه از جمله آنکارا و استانبول، گفت: این پروازها فرصتی استثنایی برای تجارت و تبادل تجارب برای فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی است.

حجم تجارت بین ایران و ترکیه ۶۴ درصد افزایش یافته است

رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این دیدار با ارایه آماری از تجارت ایران و ترکیه در هفت ماه سال ۱۴۰۰، گفت: بر اساس این آمار حجم تجارت بین ۲ کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۴ درصد افزایش یافته است.

یونس ژائله، بر اشاره به عزم ۲ دولت برای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی، افزود: وجود برخی مشکلات بانکی از عوامل کندی حرکت در مسیر تجارت بین این کشورهاست.

وی اظهار داشت: با توجه به تاریخ معاصر بین ۲ کشور که عاری از هرگونه مخاصمه بوده، حجم فعلی تجارت بین ایران و ترکیه در شان این روابط مطلوب نبوده و باید از راهکارهایی مناسب برای بهبود مناسبات تجاری بین آن ها استفاده کرد.

رییس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به نقش اساسی مسائل لجستیکی در تجارت، گفت: برقراری خط ریلی از ایران به بندر ترابزون در ترکیه در تسهیل تجارت بین این ۲ کشور نقش بسزایی ایفا می کند و حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل زمینی از مزایای زیادی برخوردار است.

ژائله، با بیان فرصت های تجاری در زمینه های انتقال گاز طبیعی، محصولات کشاورزی، ترانزیت و مساله تهاتر کالا بین ۲ کشور، ادامه داد: اتاق بازرگانی تبریز برای میزبانی از هیات های تجاری اتاق های مختلف ترکیه آمادگی دارد.

عباس کمالی، نایب رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این دیدار با اشاره به مشکلات موجود در مرزهای تجاری زمینی بین ایران و ترکیه، بررسی و حل این مشکلات را خواستار شد.

رضا کامی، دبیر هیات رییسه اتاق بازرگانی تبریز نیز در این دیدار گفت: مهم ترین اصل در اجرایی شدن برنامه های تجاری بین ۲ کشور، عزم مشترک و محکم طرفین بوده و لزوم پیگیری این مشکلات تا حل آنها ضروری است.

به گزارش ایرنا، در پایان این جلسه هدیه ای به رسم یادبود از سوی اتاق بازرگانی تبریز به سرکنسول ترکیه اهدا شد.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها