توسعه همکاری‌های تجاری ترکیه و ایران از مسیر منطقه آزاد انزلی

رایزن بازرگانی کشور ترکیه در ایران با حضور در منطقه آزاد انزلی با معاونین سازمان دیدار و پیرامون توسعه همکاری‌ها دوجانبه تبادل‌نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، امین افقی عضو هیئت‌مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی در دیدار با رایزن بازرگانی ترکیه در منطقه آزاد انزلی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در این منطقه به‌منظور توسعه مبادلات تجاری اظهار کرد: منطقه آزاد انزلی به لحاظ قرارگیری در موقعیت جغرافیایی ممتاز به‌عنوان شاهراه تجارت در بین کشورهای همسایه شناخته‌شده و این منطقه از ظرفیت دو بندر بزرگ و قدیمی انزلی و بندر نوین کاسپین برخوردار است.

وی با اشاره به فراهم‌سازی ظرفیت‌های افزایش مبادلات تجاری از سوی مقامات دو کشور افزود: یکی از راهکارهای توسعه مبادلات تجاری تقویت کریدور چین- قزاقستان- ایران و کریدور نستراک بوده و کشور ترکیه می‌تواند به‌ عنوان حلقه واسطه بین کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خزر فعالیت کند.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی تقویت گردشگری دریایی را یکی  دیگر از راهکارهای توسعه همکاری‌های دوجانبه دانست و تصریح کرد: کشور ترکیه در بخش گردشگری دریا محور، بسیار موفق عمل کرده و با توجه به حجم بالای گردشگران داخلی و خارجی که منطقه آزاد انزلی را به‌ عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب می‌کنند و از همین رو فعالین اقتصادی کشور ترکیه می‌توانند در حوزه گردشگری دریایی نیز در منطقه آزاد انزلی فعالیت داشته باشند.

 معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده از سویی فعالین اقتصادی کشور ترکیه در منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: در سال‌های گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران ترکیه در حوزه صنعت، تجارت و گردشگری در محدوده منطقه آزاد انزلی سرمایه‌گذاری کردند و پروژه شاخص این سرمایه‌گذاران مجموعه گردشگری و تفریحی آکواریوم بوده که مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرارگرفته است.

وحید طالب پور با اشاره به ارائه مشوق‌ها و معافیت‌های قانونی طبق قوانین مناطق آزاد به سرمایه‌گذاران خارجی تصریح کرد: طبق قوانین کلیه مزایا و معافیت‌های قانونی که در اختیار مناطق آزاد قرار دارد به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ارائه خواهد شد تا با کمترین بروکراسی اداری فعالیت اقتصادی خود را دنبال کنند.

وی با تأکید بر رغبت‌های سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در منطقه آزاد انزلی بیان کرد: و با توجه به پایین بودن قیمت انرژی و بهره‌مندی از نیروی کار متخصص بسیاری از کشورها این منطقه را به‌عنوان محل سرمایه‌گذاری و بستر صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی انتخاب کرده‌اند.

رایزن بازرگانی کشور ترکیه در ایران نیز با تقدیر از اقدامات انجام‌شده به‌منظور تحکیم همکاری‌های دوجانبه اظهار کرد: آمادگی لازم به‌منظور انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین منطقه آزاد انزلی و مناطق آزاد ترکیه در راستای کاهش بروکراسی اداری و افزایش تعاملات تجاری را داریم و منطقه آزاد انزلی ظرفیت مناسبی به‌منظور دعوت از سرمایه‌گذاران کشور ترکیه در حوزه تجارت، تولید، شرکت‌های بیمه و خدماتی دارد.

طاهر دیگلی با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های موجود در این منطقه را به سرمایه‌گذاران کشور ترکیه معرفی خواهم کرد، گفت: امیدواریم بتوانیم در حوزه‌های مختلف شاهد افزایش همکاری‌های دوجانبه باشیم.

در پایان این دیدار مقرر شد نمایشگاه توانمندی‌های دو کشور در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی سازمان منطقه آزاد انزلی با حضور برترین سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی در حوزه‌های مختلف برگزار شود.

انتهای پیام/ ۳۳۸۹/

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها