جزئيات تولید شش واكسن کرونای داخلی در ترکیه

رئيس موسسات بهداشتی ترکیه در رابطه با روند تولید واکسن داخلی گفت که 6 پروژه مختلف تولید واكسن کرونا در دانشگاه‌های؛ مارمارای٬ یلدیز تکنیک٬ حاجت تپه٬ آتاتورک٬ ارجیس و آک‌دنیز در حال انجام است.

آنکارا/ خبرگزاری آناتولی

ارکان آکدوغان، رئيس موسسات بهداشتی ترکیه در گفتگو با خبرگزاری «آناتولی» پیرامون روند تولید واکسن داخلی اعلام کرد: از 6 پروژه مختلف تولید واکسن کرونا حمایت می‌کنیم و دو مورد پروژه دیگر نیز به اینها اضافه خواهد شد. وقتی می‌گوییم «علم امروز٬ فناوری فرداست» فردا بسیار نزدیک است.

وی با اشاره به اینکه پس از شروع پاندمی در ترکیه اقدام به حمایت از تحقیقات واکسن کرونا کرده‌اند٬ افزود: 6 پروژه مختلف ساخت واكسن کرونا در دانشگاه‌های؛ مارمارای٬ یلدیز تکنیک٬ حاجت تپه٬ آتاتورک٬ ارجیس و آک‌دنیز در حال انجام است.

آکدوغان تصریح کرد: تحقیقات واکسن در دانشگاه ارجیس در فاز دوم ادامه دارد. تحقیقات هنوز در دانشگاه‌ها ادامه دارد. فرآیندهای علمی برای تولید واکسن بومی در حال انجام است و امیدواریم که واکسن به زودی ارائه شود.

وی با بیان اینکه آزمایشات بالینی در 3 فاز ارزیابی می‌شود، اظهار داشت: در فاز نخست گروه کوچکی مورد ارزیابی قرار می گیرند. در مرحله دوم این تعداد به صد نفر و در فاز سوم نیز به بیش از هزار نفر افزایش می‌یابد.

آکدوغان با اشاره به اینکه واکسن تولیدی در دانشگاه ارجیس٬ واکسن غیرفعال کرونا است گفت: علاوه بر این، انواع مختلفی از تحقیقات واكسن در حال انجام است. واکسنی به شکل اسپری بینی در بین پروژه‌هایی که پشتیبانی می‌کنیم نیز وجود دارد. این یک فناوری جدید در جهان است.

وی با اشاره به اینکه روند تحقیق و توسعه واکسن به صورت اسپری بینی ادامه دارد٬ گفت: آزمایشات بالینی این واکسن آغاز نشده است. این واکسن متفاوتی است که توسط یک سازمان خصوصی تولید می‌شود. پس از اتمام مطالعات علمی واكسن‌های داخلی روند تولید انبوه آغاز خواهد شد. روند تحقیقات و توسعه زمانبر است و به همین دلیل مطالعات در حال حاضر ادامه دارد.

او تاکید کرد که پس از تکمیل فاز 3 ساخت واکسن و همچنین اخذ تاییدیه‌های لازم از آژانس داروسازی و تجهیزات پزشکی ترکیه٬ تولید و واکسیناسیون گسترده در کشور انجام خواهد شد.

 

منبع:خبرگزاری آناتولی

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها