جز‌ئیات گزارش ‌پیشرفت ریلی ایران در‌ سازمان همکاری راه‌آهن‌ها‌/مبادلات ریلی با ترکیه از‌ ۶۵۰ هزار تن گذشت

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح گزارشات امروز راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سازمان همکاری راه آهن‌ها، گفت: پارسال مبادلات ریلی ما با ترکیه به رقم بیش از ۶۵۰ هزار تن رسید و رکورد ۱۰ سال گذشته حمل و نقل ریلی بین دو طرف را جابه‌جا کرد.

سعید رسولی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اعلام اینکه‌ امروز سی و ششمین کنفرانس مدیران عامل راه‌آهن‌های عضو سازمان همکاری راه آهن‌ها (OSJD) برگزار شد‌، اظهار داشت: این اجلاس از ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ تا سوم اردیبهشت در قالب چهار روز برگزار می‌شود و امروز مدیران عامل راه‌آهن‌های عضو در اجلاس حضور داشتند.

وی با بیان‌ اینکه این اجلاس به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود، گفت: در بخش‌هایی از این اجلاس نشست و کمیسیون‌های تخصصی در لایه‌های مدیریتی و کارشناسی برگزار می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه محل و دفتر سازمان همکاری راه آهن‌ها (OSJD) در شهر ورشو کشور لهستان است، افزود: سازمان همکاری راه آهن‌ها (OSJD) ‌مهمترین سازمان تخصصی بین المللی فعال در حوزه حمل و نقل ریلی است و از روسیه و قفقاز تا کشورهای آسیای میانه و شرق اروپا و چین را در بر می‌گیرد.

رسولی اظهار کرد: این سازمان ۲۹ عضو فعال‌ و هشت عضو ناظر دارد، همچنین ۴۰ موسسه و شرکت به عنوان عضو وابسته در این سازمان عضویت دارند.

وی ادامه داد: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم در سال ۱۹۹۷ میلادی در جریان اجلاس وزیران در تاشکند به عضویت سازمان همکاری راه‌آهن‌ها (OSJD) در آمده است.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه ایران عضو فعال سازمان (OSJD) است، افزود: راه‌آهن ایران نماینده دائمی‌ در سازمان همکاری راه‌آهن‌ها دار‌د و در کمیسیون دوم این سازمان در بخش کالاهای خطرناک، ما نماینده و عضو اصلی داریم.

* مذاکره با کشورهایی نظیر روسیه و آذربایجان برای ‌توسعه حمل بار در کریدور شمال-جنوب

‌رسولی بیان کرد: در جلسه امروز در قالب گزارشی که به سازمان همکاری راه‌آهن‌ها ارائه کردیم، پیشرفت ها و دستاوردهای سال گذشته را ارائه دادیم.

وی افزود: همه کسانی که در نشست حضور داشتند، گزارشی از اقدامات حمل بار ریلی در سال گذشته را مطرح کردند ما نیز گزارش خود را مطرح کردیم؛ همچنین از همکاری راه‌آهن‌های منطقه تشکر کردیم و موفقیت‌‌های راه‌آهن ایران را در همکاری‌های بین المللی‌ در سال گذشته به آن دست یافتیم، مطرح کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: امروز اتصال راه آهن خواف-هرات و اتصال افغانستان به شبکه ریلی از طریق ایران را در این اجلاس گزارش کردیم، همچنین موضوع کریدور شمال به جنوب و توسعه حمل بار در این کریدور که در دستور کار راه‌آهن ایران است نیز در این اجلاس مطرح شد، در این حوزه توافقات بسیار خوبی با کشورهای مسیر به انجام رسیده است مذاکرات مفصلی از سال گذشته دنبال کرده‌ایم‌، با کشورهایی نظیر روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان،  ازبکستان و هند مذاکرات اثربخشی داشتیم و امیدواریم به زودی شاهد به ثمر نشستن این توافقات و مذاکرات باشیم.

* رشد ‌۲۹ درصدی راه‌آهن در ترانزیت ریلی/ صادرات ریلی‌ ۵ درصد ارتقا یافت

رسولی افزود: در این اجلاس گزارش کردیم که در سال گذشته با وجود تعطیلی حدود ۴ ماهه اغلب مرزها، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران موفق شد با همکاری کشورهای منطقه در ترانزیت ریلی ۲۹ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته باشد و در صادرات ریلی حدود ۵ درصد رشد داشته باشیم.

وی افزود: در این اجلاس عنوان شد که با زیرساخت هایی که فراهم شده‌ و هماهنگی هایی که صورت گرفته است و با احتساب نرخ رشدی که در یک ماه گذشته تجربه کردیم، پیش‌بینی می‌شود امسال در حوزه‌های ترانزیت و حمل و نقل بین المللی به رکوردهای بسیار خوبی دست یابیم.

* مبادلات ریلی با ترکیه از رقم ۶۵۰ هزار تن گذشت

مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: سال گذشته مبادلات ما با کشور ترکیه از طریق شبکه ریلی به رقم بیش از ۶۵۰ هزار تن رسید که این عدد رکورد ۱۰ سال گذشته حمل و نقل ریلی بین دو کشور را جابه‌جا کرد.

رسولی اظهار کرد: با توجه به ‌سفری که اواخر سال گذشته به کشور ترکیه داشتیم و اسنادی که به امضا رسید و تفاهمات خوبی که انجام شد، ‌ما برای امسال برنامه حمل و نقل بین المللی ارزنده‌ای را پیش بینی می‌کنیم.

* تقاضای ایران به (OSJD) برای پیوستن به تفاهم‌نامه‌ها و عضویت در کمیته‌های کدگذاری و آی تی 

وی اظهار داشت: در مورد همکاری‌های ما با سازمان همکاری راه‌آهن برای پیوستن به تفاهم‌نامه‌ها و عضویت در
کمیته‌های کدگذاری و آی تی که زیرساخت اصلی توسعه حمل و نقل ریلی بین المللی ما است، امروز تقاضای‌ تقاضای خود را اعلام کردیم که امید داریم با سرعت بخشیدن به هماهنگی سیستم‌های الکترونیکی بارنامه با کشورهای همسایه هرچه بیشتر زمینه توسعه همکاری های حمل و نقل بین المللی را فراهم کنیم البته این کار با ترکیه تا حد خوبی پیش رفته است و در حال ادامه است ضمن آنکه در سازمان همکاری راه آهن‌ها هم این موضوع را با کشورهای عضو دنبال خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اعضای حاضر در این نشست و مدیران حاضر، همچنین مدیران برگزاری این اجلاس و رئیس جدید سازمان همکاری راه‌آهن‌ها‌ از گزارشی که از سوی راه‌آهن ایران ارائه شد، قدردانی کردند.

* گزارش عملکرد مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن به سازمان همکاری راه‌آهن‌ها

رسولی ادامه داد: در این اجلاس گزارش مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را ‌نیز ارائه کردیم و به آنها گفتیم که ما با هدف حل مسئله به صورت کاملا کاربردی، عملیاتی و سریع و کنار گذاشتن نظامات بروکراتیک و فرایندهای دست و پا گیر، مسائل اصلی خود را که هدف آنها افزایش بهره‌وری، ارتقاء سهم حمل بار و جابه‌جایی مسافر، افزایش ایمنی و ارتقاء کیفیت حمل و نقل ریلی است را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی اضافه کرد: در این جلسه اعلام شد که ۳۰ مسئله مهم در دستور کار قرار گرفته است که خوشبختانه در سال گذشته ۸ مسئله از این ۳۰ مسئله به نتیجه رسید و کار آن کارگروه‌ها با رفتن به سمت اجرای روش‌هایی که به حل مسئله دست پیدا کنند به اتمام رسید، در حال حاضر آن مسائل به اجرا رفته است و باقی مسائل را با جدیت دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل راه‌آهن توضیح داد: خوشبختانه این روش ما در مرکز‌ جهادی پیشرفت راه‌آهن، یک روش مورد حمایت و تشویق سازمان‌های بین المللی از جمله اتحادیه بین المللی راه آهن‌ها (UIC) است ‌و در چند مرحله تا امروز از این حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران  قدر‌‌دانی کرده‌اند و امروز هم این گزارش به سازمان همکاری راه‌آهن ها ارائه ‌و اعلام شد که ما مسائل اولویت‌دار خود را به صورت جدی و ویژه با شناسایی موانع و مشکلات پیش‌ِ رو در دستور کار قرار داده‌ایم و با تدوین بسته های اجرایی مبتنی بر امکانات در دسترس، در حال رفع آنها هستیم و به سرعت پیش می رویم.

 

منبع:خبرگزاری فارس

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها