حضور 130 دانشگاه ترکیه در فهرست‌ بهترین‌های جهان

صد و سی دانشگاه از ترکیه حداقل در یک رشته علمی موفق به راهیابی به فهرست “بهترین‌های جهان” شدند.

آنکارا/خبرگزاری آناتولی

بر اساس گزارشی که توسط موسسسه تحقیقاتی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها توسط (URAP) در دانشگاه فنی خاورمیانه «METU» تهیه شده، سال گذشته 67 دانشگاه ترکیه با بیش از 10 رشته علمی و 130 دانشگاه ترکیه با حداقل یک رشته توانستند در رتبه بندی جهانی قرار گیرند.

وضعیت دانشگاه‌های ترکیه در فهرست تهیه شده توسط 8 موسسه رتبه بندی شامل URAP، ARWU، QS، THE، NTU، USNEWS، RUR، SCIMAGO و تحت عنوان گزارش «وضعیت دانشگاه‌های ترکیه در جهان» در سال 2021 منتشر شده که براساس آن 67 دانشگاه ترکیه در بیش از 10 رشته علمی در رتبه بندی رشته‌های جهانی رتبه بندی کنند.

در این بین 8 دانشگاه ترکیه که موفق به کسب در هر 8 موسسه رتبه بندی شده‌اند عبارتند از دانشگاه فنی خاورمیانه(METU)، دانشگاه فنی استانبول (ITU)، حاجت تپه، استانبول، بوغازایچی، بیلکنت، آنکارا و دانشگاه غازی.

دانشگاه فنی خاورمیانه با کسب 98 رشته علمی در میان برترین دانشگاههای ترکیه قرار گرفته است.

دانشگاه‌های با بیش از 50 رشته علمی نیز عبارتند از: فنی خاورمیانه با 90، حاجت تپه با 89، استانبول تکنیک با 71، بوغازایچی با 70، بیلکنت با 69، آنکارا با 63، کوچ با 62، غازی با 56، اژه با 54، آتاتُرک با 52 و دانشگاه یلدیز با 51 رشته.

– دانشگاه های ترکیه که می‌توانند وارد 100 دانشگاه برتر شوند

همچنین 14 دانشگاه توانستند وارد 100 دانشگاه برتر رتبه بندی رشته‌های جهانی شوند. دانشگاه چانکایا در رتبه‌بندی NTU در رشته ریاضیات در رتبه چهارم و دانشگاه فنی خاورمیانه در رتبه QS رشته مهندسی نفت در جایگاه یازدهم قرار گرفت. همچنین دانشگاه فنی استانبول موفق شد در 5 رشته علمی وارد 100 رشته برتر شود.

بر اساس این گزارش، 130 دانشگاه ترکیه توانسته‌اند حداقل در یکی از رتبه بندی های رشته های جهانی قرار بگیرند.

دکتر اورال آک‌بولوت، هماهنگ کننده موسسسه تحقیقاتی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در بیانیه‌ای در خصوص این گزارش با اشاره به وجود 203 دانشگاه در ترکیه از جمله 129 دانشگاه دولتی و 74 دانشگاه خصوی، گفت: «امیدواریم اکثر این دانشگاه‌ها در آینده نزدیک بتوانند حداقل یکی از 127 رشته رتبه‌های خوب جهانی را کسب کنند. برای مدیران ما بسیار سودمند خواهد بود که دانشگاهیان را برای چاپ مقالات در نشریات معتبر تشویق کنند تا امکان حضور در رتبه‌بندی‌های جهانی را داشته باشند».

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها