رایزنی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا در خصوص آخرین تحولات افغانستان

وزرای خارجه ترکیه و آمریکا در تماس تلفنی آخرین تحولات افغانستان پس از قدرت گرفتن طالبان را مورد ارزیابی قرار دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روسای دستگاه دیپلماسی ترکیه و آمریکا روز چهارشنبه در خصوص آخرین تحولات افغانستان و منطقه تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش روزنامه «حریت» وزارت خارجه ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه و «آنتونی بلینکن» وزیرخارجه آمریکا در یک تماس تلفنی آخرین تحولات افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت که چاووش اوغلو و بلینکن همچنین در مورد ادامه همکاری در افغانستان و تلاش برای اطمینان از تخلیه امن و منظم شهروندان، متحدان و شرکای آمریکا گفت‌وگو کردند.

چاووش اوغلو روز سه شنبه تاکید کرده بود که ترکیه همچنان در حال گفت‌وگو با همه طرف‌های مربوطه برای خروج هزاران غیرنظامی از افغانستان و هماهنگی با دیگر متحدان خود است.

وی گفت: «آرزوی ما این است که صلح و ثبات در افغانستان به طور دائم در چارچوب دموکراسی و حقوق بشر برقرار شود .اگر گام هایی در این راستا برداشته شود، ترکیه بهترین حمایت را خواهد کرد. می‌خواهم بگویم که با همه طرفها در ارتباط هستیم، نه فقط با یک گروه خاص.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز  روز دوشنبه گفت، دولت او درگیر دیپلماسی فشرده‌ای درخصوص مسائل افغانستان و پناهجویان این کشور است. اردوغان در پیامی توئیتری نوشت: «ما در حال انجام دیپلماسی فشرده درباره تحولات افغانستان و مهاجرت غیرقانونی هستیم.»

رئیس جمهور ترکیه افزود: «به منظور تضمین ثبات در منطقه‌، محافظت از کشورمان در برابر فشار مهاجرت و اطمینان از آرامش ملت خود، به برداشتن تمام‌ گام‌های لازم ادامه می‌دهیم.»

طالبان پس از تصرف کابل در 15 اوت، پس از خروج رئیس جمهور و دیگر مقام‌های ارشد این کشور از افغانستان ، کنترل این کشور را در دست گرفت.

دولت آمریکا در توافق با طالبان، اعلام کرده بود که بهار امسال نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد.  «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا  این مدت را تا سالگرد حملات یازدهم سپتامبر تمدید کرد، اما پیشروی‌های سریع گروه طالبان در افغانستان، خروج شتاب‌زده و سراسیمه آمریکایی‌ها را رقم زده است. از سوی دیگر، شمار زیادی از شهروندان افغان در پی تصرف بخش‌های گسترده افغانستان توسط طالبان در پی خروج از این کشور هستند.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها