روابط ایران و ترکیه ماورای قفقاز است؛ آنکارا حامی تهران علیه تحریم‌ها خواهد بود

روابط ترکیه و ایران در ماورای قفقاز است. چاووش اوغلو از علاقه کشورش به مشارکت ایران در قالب ۳+۳ سخن گفت که توسط رجب طیب اردوغان برای توسعه تجارت در منطقه پیشنهاد شده است. ابراهیم رئیسی نیز به نوبه خود، با پذیرش چاووش اوغلو، تصریح کرد که روابط ایران با ترکیه و آذربایجان فقط به همسایگی ختم نمی شود.

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه وستی کافکازا روسیه در مقاله ای نوشت: به  نظر می رسد که میان ترکیه و ایران، مرحله جدیدی از روابط آغاز شده است. یک سال پیش، تهران از حمایت ترکیه از آذربایجان در جنگ با ارمنستان ابراز نارضایتی می کرد. اما، اخیرا، رهبری ایران از طریق سفیر سابق خود در مسکو به ولادیمیر پوتین گفته که پدیده تروریسم در قفقاز جنوبی وجود دارد. پاییز سال جاری، ترکیه و ایران در ماورای قفقاز فعال بودند: ترک ها رزمایش های نظامی با پاکستان و آذربایجان در خاک آذربایجان و ایرانی ها رزمایش هایی را در خاک خود برگزار کردند، اما، درست در کنار مرز با آذربایجان.

اما، در حال حاضر، کاهش تنش ها احساس می شود. پیش از این، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نمایندگان وزارت امور خارجه ترکیه و ایران با یکدیگر دیدار کرده بودند. در روزهای اخیر نیز مذاکراتی در تهران انجام شد. برای نخستین بار، پس از تغییر رئیس جمهور در ایران، مولود چاووش اوغلو به ایران سفر کرد. در کنفرانس مشترک حسین امیر عبداللهیان و مولود چاووش اوغلو توجهات به سوی بسیاری از منافع مشترک جلب شد.

نخست – آنکارا از تهران در مساله تحریم های ضد ایرانی حمایت می کند و آنها را ناعادلانه می داند.

دوم – ترکیه و ایران به صورت مشترک با داعش مبارزه می کنند.

سوم – ترکیه آمادگی دارد تا با ایران برای برقراری ثبات در افغانستان همکاری کند.

چهارم – ایران و ترکیه برای حل و فصل مناقشه در سوریه در چارچوب قالب آستانه و با مشارکت روسیه به همکاری های خود ادامه می دهند.

نکته مهم، روابط ترکیه و ایران در ماورای قفقاز است. چاووش اوغلو از علاقه کشورش به مشارکت ایران در قالب ۳+۳ سخن گفت که توسط رجب طیب اردوغان برای توسعه تجارت در منطقه پیشنهاد شده است. ابراهیم رئیسی نیز به نوبه خود، با پذیرش چاووش اوغلو، تصریح کرد که روابط ایران با ترکیه و آذربایجان فقط به همسایگی ختم نمی شود.

روند عادی سازی روابط  – یک حرکت استراتژیک است و نه، تاکتیکی. ترکیه آغازگر آن است، اما ایران نیز از آن استقبال کرد. سفر چاووش اوغلو فقط مقدمه ای برای آغاز مذاکرات در سطح بالاتر بود. در روزهای آینده، اردوغان به ایران سفر و در آنجا، نقشه راه همکاری را با همتای ایرانی اش امضا خواهد کرد.

عمر حاجی اف، کارمند علمی انستیتوی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه، خاطر نشان می کند که آنکارا با تهران منافع مشترک بسیاری دارند. به گفته او، تعداد بسیاری از مشکلات مطرح هستند که می بایست با تلاش های مشترک حل و فصل شوند – افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، سوریه و موضوع خاورمیانه. نقشه راه می تواند، حاوی افزایش همکاری ها در عرصه انرژی، تلاش های مشترک در مبارزه با جدایی طلبی کردها و گام های بعدی در حل و فصل مساله سوریه باشد.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها