طرفداری آمریکا از ممنوعیت برنامه‌ریزی شده حزب دموکراتیک‌ خلق ترکیه

انتقاد آمریکا از ترکیه برای ممنوعیت حزب دموکراتیک خلق‌ها

آمریکا از ممنوعیت برنامه‌ریزی شده حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها که از کردهای ترکیه طرفداری می‌کند، انتقاد کرد. به گفته مقامات آمریکایی ممنوعیت حزب منتقد و مخالف “باعث تضعیف بیشتر” دموکراسی در ترکیه خواهد شد.

آمریكا برنامه‌ دولت تركیه برای ممنوع كردن حزب طرفدار كردها را به شدت مورد انتقاد قرار داد. روز چهارشنبه ۲۷ اسفند (۱۷ مارس) وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن اعلام کرد اگر اقدام دادستان کل ترکیه برای ممنوعیت حزب دموکراتیک خلق‌ها موفقیت‌آمیز باشد، دموکراسی در ترکیه “بیشتر تضعیف می‌شود”.

 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ارسال پیامی در توییتر نوشت ایالات متحده حوادث ترکیه را از نزدیک دنبال می‌کند و نگران تلاش برای ممنوعیت حزب دموکراتیک خلق‌ها است.

پرایس از ترکیه خواست “مطابق با قانون اساسی و تعهدات بین‌المللی خود به آزادی بیان احترام بگذارد”.

بکیر شاهین، دادستان کل ترکیه حزب دموکراتیک خلق‌ها را به همدستی با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم کرده و به دادگاه عالی قانون اساسی ترکیه که درباره فعالیت احزاب تصمیم‌گیری می‌کند، شکایت کرده است.

فعالیت حزب کارگران کردستان در ترکیه، کشورهای اروپا و آمریکا ممنوع است.

فراخوان برای مقاومت در مقابل ممنوع شدن حزب

حزب دموکراتیک خلق‌ها ضمن رد ادعای داستان کل ترکیه، اقدام برای ممنوعیت این حزب را “کودتای سیاسی” توصیف کرده است. رهبران این حزب گفته‌اند در برابر تلاش‌ها برای ممنوعیت این حزب مقاومت خواهند کرد و همه نیروهای دموکراتیک و مردم را برای مبارزه با این “کودتای سیاسی” فرا می‌خوانند.

در بیانیه این حزب آمده است که اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از ناکامی در شکست این حزب در پای صندوق‌های رای، اکنون سعی در انحلال دومین حزب مخالف بزرگ کشور دارد.

 

اردوغان بارها این حزب را بازوی سیاسی حزب کارگران کردستان توصیف کرده است.

تعداد زیادی از سیاستمداران حزب دموکراتیک خلق‌ها در زندان هستند و چندین شهردار این حزب در جنوب شرق کشور نیز برکنار شده‌اند.

 

منبع:دویچه وله فارسی

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها