ماجرای نمایش پرچم‌های ایران و چین روی برج آزادی تهران چه بود؟

رئیس انجمن دوستی ایران و چین درباره نمایش پرچم‌های ایران و چین روی برج آزادی تهران در شامگاه دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه کرد.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا به ارائه توضیحاتی درباره به نمایش در آمدن پرچم‌های ایران و چین روی برج آزادی تهران در شامگاه دوشنبه ۱۱ بهمن پرداخت و با بیان اینکه این اقدام به دلیل هم‌زمانی ۴ مناسبت انجام شده است، اظهار کرد: یکی از این مناسبت‌ها فرا رسیدن پنجاهمین سالگرد روابط رسمی ایران و چین هستیم و در این زمینه برنامه های متعددی در هر دو کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اعزام تیم از ایران به چین جهت حضور در مسابقات المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ خاطر نشان کرد: یکی دیگر از دلایل به نمایش درآمدن پرچم‌های ایران و چین، اعزام تیم ایران به المپیک زمستانی چین بود؛ همچنین قرار است تعدادی از مسئولان دولتی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در مراسم افتتاحیه این مسابقات به پکن سفر کنند. این حضور پاسخی است به تحریم المپیک زمستانی چین از سوی آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آنها.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین در ادامه به آغاز اجرای سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین در جریان سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پکن اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مناسبت‌های برگزاری مراسی شامگاه روز دوشنبه، آغاز اجرای سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین بود؛ سندی که بخش‌هایی از آن با حوزه‌های فرهنگی و علمی و دانشگاهی مرتبط هستند.

بروجردی در ادامه اشاره به فرارسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: دیگر مناسبت انجام این کار، تبریک فرا رسیدن چهل و سومین دهه فجر انقلاب اسلامی به ملت ایران و رهبر انقلاب اسلامی بود.

وی با بیان اینکه «اجرای نورپردازی سه بعدی روی برج آزادی تهران مسبوق به سابقه است»، درباره طرح برخی انتقادات در فضای مجازی نسبت به نمایش پرچم‌های دو کشور روی برج آزادی اظهار کرد: چین کشوری است که هیچگونه رابطه سوئی در طول تاریخ چند هزار ساله با ایران نداشته است همچنین بسیاری از ایرانیانی که در گذشته به چین سفر می‌کردند قبرهایشان از غرب تا شرق چین وجود دارد و میان دو کشور یک پیوند عظیم تاریخی برقرار است. همچنین امروز چین به قدرتی تبدیل شده که رابطه و همکاری با این کشور به عنوان کشوری که فاقد هرگونه سو پیشینه تاریخی است و همچنین سیاست‌های ضد آمریکا را دنبال می‌کند و عضو شورای امنیت سازمان ملل است با این کشور برای ما بسیار مهم است.

ماجرای نمایش پرچم‌های ایران و چین روی برج آزادی تهران چه بود؟
تصویری از حاضران در مراسم شامگاه 11 بهمن میدان آزادی تهران

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با تاکید بر اینکه چین گزینه بسیار مناسبی برای همکاری است، گفت: کسانی که در فضای مجازی در این باره انتقاد می‌کنند دو دسته هستند؛ یا کسانی هستند که به توانمندی‌های چین آگاهی ندارند یا اینکه دنبال سران غربی و آمریکایی هستند؛ این درحالی است که ما ۴۰ سال دنبال این سران نبودیم و دیگر کافی است چرا که جز تحریم و مشکلات از غرب چیزی دیگری ندیدیم. ضمن اینکه ما درب‌های همکاری با غرب را نبسته‌ایم و چند ماه است که درگیر مذاکره با غرب بر سر برداشتن تحریم‌ها هستیم. بنابراین فضاسازی ایجاد شده، انحرافی است و هیچ گونه تاثیری در تصمیم اتخاذ شده در سطح دولت مجلس و نهادهای مسئول در تقویت پیوند کشور و استفاده از ظرفیت‌های موجود نخواهد گذاشت.

بروجردی در پایان خاطر نشان کرد: مراسمی که شامگاه روز دوشنبه و با حضور چانگ هوا سفیر چین در تهران در میدان آزادی برگزار شد، با هماهنگی با همه ارگان‌های مسئول از طرف انجمن دوستی ایران و چین انجام شد و یکی از فعالیت‌های انجمن است و ان‌شاءالله در آینده نیز برنامه های بیشتری در همه زمینه‌ها دنبال خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، شامگاه دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ طی مراسمی در میدان آزادی تهران، با استفاده از فناوری نورپردازی سه بعدی (Video Mapping) پرچم‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین روی برج آزادی به نمایش درآمد؛ علاوه بر به نمایش درآمدن پرچم‌های دو کشور، تصاویری از دیدار رئیس جمهوری چین با رهبر انقلاب اسلامی ایران و تصاویری از ابنیه تاریخی و مراکز گردشگری دو کشور و همچنین ویدئویی از برگزاری المپیک زمستانی در پکن روی برج آزادی به نمایش درآمد. علاوه بر این پیام‌هایی از جمله «آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی بر ملت بزرگ ایران مبارک باد»، «پنجاهمین سالگرد برقراری روابط ایران و چین را گرامی می‌داریم»، «امضای تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و چین بیانگر عمق روابط دو کشور است»، «عید بهاره چین مبارک باد»، «جاده ابریشم نماد دوستی ملت ایران و چین»، «سال نو بر همه چینی‌ها مبارک باد» و «به ایران با تمدن کهن خوش آمدید» به دو زبان فارسی و چینی روی برج آزادی به نمایش گذاشته شد.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها