ایسنا نوشت: سخنگوی طالبان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی گفت: براساس گزارشی که ما دریافت کردیم سربازان ‌آمریکایی به سوی جمعیت محوطه بیرونی فرودگاه بین‌المللی کابل و در پی دو انفجار انتحاری روز پنجشنبه، تیراندازی کردند. افراد زیادی در محوطه حضور داشتند. غیرنظامیان شامل زنان و کودکان جان خود را از دست دادند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در گفتگویی با این خبرگزاری همچنین ادامه داد، اعضای طالبان به صورت موفقیت‌آمیزی امنیت را برقرار می‌کنند و می‌توانند با گروه‌هایی نظیر داعش مقابله کنند.

وی با بیان اینکه هیچ سازمانی بهانه‌ای برای درگیری و نبرد در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از کشور را ندارد و اینکه تشکیل دولت جدید افغانستان صورت می‌گیرد، گفت: آنهایی که با داعش در افغانستان همکاری می‌کنند از عراق و سوریه نمی‌آیند بلکه افغان‌ها هستند که طرز تفکر این گروه تروریستی را دارند.

وی ادامه داد، طالبان آن ۲۰ سال جنگ را پشت سر گذاشته و اکنون قادر است تا با جمع آوری اطلاعات کافی و دقیق دیگر نیازی به حمایت از سوی هیچ کشوری برای مقابله با داعش نداشته باشد.

افغانستان می‌خواهد حمایت ترکیه ادامه پیدا کند

مجاهد همچنین ادامه داد: طالبان می‌خواهد روابط بسیار خوبی با ترکیه داشته باشد مردم و دولت ترکیه دوستان ما هستند، دلایل زیادی وجود دارد که این دوستی ادامه پیدا کند.

سخنگوی طالبان با بیان اینکه این گروه شبه نظامی نیروهای ویژه‌ای برای تامین امنیت فرودگاه کابل دارد، گفت:‌ انجام این کار برای تمام افغانستان از جمله پایتخت، دشوار نخواهد بود. درباره نیازهای لجستیکی و فنی فرودگاه بین‌المللی کابل نیز ما با ترکیه گفتگو داشته‌ایم. ما به ترکیه اطمینان دادیم که هیچ مشکل امنیتی وجود نخواهد داشت و ما پس از مراقبت کامل از فرودگاه به این نیازها می‌رسیم. در صورت لزوم، ما ممکن است این نیازها را از ترکیه یا کشور دیگری بخواهیم.

مجاهد همچنین با اشاره به این مساله که به دنبال ادامه حمایت‌ها از سوی ترکیه است، گفت: ما می‌خواهیم روابط اقتصادی با ترکیه هم ادامه پیدا کند. ما به حمایت ترکیه در زمینه آموزش نیز کمافی سابق نیاز داریم. ما می‌خواهیم آنکارا در این مساله هم به ما کمک کنم. ما می‌خواهیم دولت و ملت ترکیه همچنان با ما دوست بمانند چون مردم ترکیه و افغانستان روابط تاریخی نزدیکی دارند.

پول‌های مسدود شده در خارج از کشور، آزاد می‌شوند

مجاهد گفته که مشکلات مالی که مشکلات کوتاه مدتی هستند،‌ به تدریج و زمانی که دولت جدید در افغانستان تشکیل شود، حل خواهند شد: افغانستان درآمدهای خودش را دارد. در کنار اینها، ما خواستار برگشت دارایی‌های افغانستان پس از تشکیل دولت افغان هستیم که در آمریکا و سوئیس بلوکه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه طالبان دوست دارد کمک‌ها از بانک جهانی و منابع مختلف بین‌المللی ادامه یابد، افزود: ملت افغان به کمک‌های آنها در هر حوزه‌ای نیاز دارد به ویژه که کمک‌های درمانی و بشری باشد.

رهبر طالبان آخوندزاده در قندهار است

مجاهد در پاسخ به سوالی درباره اینکه ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان کجاست، گفت: او اکنون در قندهار در جنوب افغانستان است. نام رهبر ما در فهرست سیاه بین‌المللی نیست. هیچ خطری هم متوجه او نیست. آخوندزاده اکنون در حال برگزاری نشست‌هایی در قندهار است.این نخستین باری است که طالبان محل اقامت رهبر خود را در افغانستان اعلام می‌کند.

“می‌توانیم پنجشیر را در بازه زمانی کوتاهی تصرف کنیم”

مجاهد همچنین گفت: مذاکرات با احمد مسعود، رهبر تاجیک تبار پنجشیر با طالبان ادامه دارد. ما به دنبال درگیری در پنجشیر نیستیم. ما جنگ نمی‌خواهیم. ما به دنبال گفتگو هستیم. اگر گفتگوها شکست بخورد، مناطق اطراف پنجشیر توسط نیروهای طالبان تصرف می‌شود. اگر ما بخواهیم، می‌توانیم ظرف مدت کوتاهی پنجشیر را تصرف کنیم.

وی افزود: تلاش‌هایی برای ایجاد یک دولت جامع در جریان است. حقوق همه در دولت حفظ می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *