مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم: شورای نگهبان قانون را پشت‌سر گذاشته است

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به رد صلاحیت‌ گسترده داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در ایران توسط شورای نگهبان اعتراض و اعلام کرد این شورا قانون را پشت سر گذاشته است.

استانبول/ خبرگزاری آناتولی

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به رد صلاحیت‌های گسترده داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان ایران، اعلام کرد: امروزه شورای نگهبان قانون را پشت سر گذاشته و خود را در مقام نهادی قانون‌گذار گذاشته تا عرصه را بر انتخاب مردم و سلایق مختلف مسدود نماید و صندوق رأی را تشریفاتی و بی‌محتوا سازد.

به گزارش «جماران» در این بیانیه همچنین آمده است: مشخص نیست چه افکاری در این نهاد حساس کشور نفوذ کرده تا مردم را دل‌سرد کرده و جوانان را به نظام، اسلام، انقلاب و امام بدبین نماید و ایران را در این شرایط حساس در سطح جهانی منزوی سازد؟

– شورای نگهبان جمهوریت و آرای مردم را به رسمیت نمی‌شناسد

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: محدود کردن رای مردم و جمهوریت نظام زمانی آغاز شد که شورای نگهبان به اعمال نظارت استصوابی روی آورد و آن را رویه غالب خود ساخت. این رویه بیشتر درباره کاندیداهای مجلس اعمال می‌شد تا اینکه پس از دولت دوم اصلاحات به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی، تنگ نظری‌ها را بیشتر در مورد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعمال کرد و عرصه را بر انتخاب مردم تنگ‌تر نمود.

در این بیانیه تاکید شده است: بی‌توجهی به مردم به جایی رسید که در این چند روز اخیر سخنگوی شورای نگهبان، مشروعیت نظام را از مشارکت مردم در انتخابات جدا دانست و آشکارا اعلام کرد مشارکت پایین مردم تاثیری در مشروعیت نظام نمی‌گذارد. سخن سخنگوی شورای نگهبان گویای این مطلب است که شورای نگهبان جمهوریت و آرای مردم را چندان به رسمیت نمی‌شناسد و سلیقه و خواست خود را بر آرای مردم مقدم می‌دارد.

– انتخابات با مشارکت حداقلی خواهد بود

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در این بیانیه همچنین عنوان کرد: با توجه به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400، همه می‌دانند این انتخابات فرمایشی، بی رونق و فاقد رقابت و با مشارکت حداقلی خواهد بود و مسئولیت آن با شورای نگهبان است که با تلاش برای تضعیف جمهوریت نظام، وجاهت قانونی خود را از دست داده است.

این مجمع در پایان بیانیه از «دلسوزان نظام» خواست تا در این زمینه تدابیری بیندیشند.

 

منبع:خبرگزاری آناتولی

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها