۱۱۱ آتش‌سوزی در ترکیه منجر به مرگ حداقل ۸ نفر و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ نفر شده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، از روز چهارشنبه چندین منطقه جنگلی در جنوب ترکیه به طور پشت سر هم درگیر آتش‌سوزی‌های وحشتناکی شدند و چندین نفر فوت کردند.

به گفته مقامات محلی تا روز یکشنبه بیش از ۱۰۰ آتش‌سوزی در ترکیه رخ داده است که ۱۰۷ مورد آن‌ها تحت کنترل قرار گرفته‌اند و پنج مورد از آن‌ها در مناطق تورسیتی آنتالیا و موغلای ترکیه همچنان ادامه دارد، به طوری که برخی از مکان‌های توریستی در این مناطق تخلیه شده‌اند.

وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه مدیترانه در این زمان از سال پدیده‌ای طبیعی است اما شدت آتش‌سوزی و این که پشت سر هم رخ داده‌اند، مسئولان کشور ترکیه را نسبت به عمدی بودن آن به شک انداخته است. بیشتر متخصصان هم انگشت اشاره را به سمت گرمایش جهانی گرفته‌اند.

ماجرا از کجا شروع شد؟

روز چهارشنبه به طور ناگهانی ۴۱ آتش‌سوزی‌ سریالی در پنج استان جنوبی و سه استان در جنوب غربی و مرکز ترکیه شروع شد و به گفته وزارت کشاورزی و جنگلداری ترکیه از آن زمان تاکنون ۱۱۱ آتش در مناطق مختلف ترکیه شعله‌ور شده است و همچنان شش مورد از آن‌ها کنترل نشده‌اند.

براساس اطلاعات روزنامه‌های محلی ترکیه مناطقی که با این آتش‌سوزی‌های وحشتناک و مرگبار درگیر شدند از این قرار است:

 

مقصر آتش‌سوزی ترکیه که بود؟/ سیاستمداران:گروه «پ‌ک‌ک»، متخصصان:تغییراقلیم

روز پنجشنبه، بکیر پاکدمیرلی، وزیر کشاورزی ترکیه هنگام بازدید از این مناطق گفت که وضعیت کنترل شده است، اگرچه چهارشنبه شب آتش‌سوزی در منطقه ماناوگات ترکیه شروع شد که وزش باد به سمت شهرهای مسکونی حرکت کرد و آتش‌ها نه تنها از کنترل خارج شدند بلکه شهرها را سوزاندند.

بعد از این که نیروهای ترکیه موفق به کنترل آتش‌سوزی این منطقه شدند، آتش در آکسکی شعله‌ور شد و این روند ترسناک متاسفانه تا امروز ادامه پیدا کرد.

 

فاجعه چه خسارتی داشت؟

آتش‌سوزی‌ها برای اهالی روستاهای کوچک مناطق مختلف ترکیه یک فاجعه آخرالزمانی را رقم زدند. موزین کاجار، یکی از این افراد به سی‌ان‌ان گفته بود: «حیوان‌هایمان سوختند، همه چیز قرار است بسوزند؛ زمین‌هایمان، حیواناتمان و خانه‌هایمان. غیر از این چه چیزهایی داریم؟»

غیر از این‌ها، برخی افراد جانشان را هم از دست دادند. به گفته رسانه دولتی آنادلو ترکیه در این آتش‌سوزی‌های تاکنون هشت نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.  آخرین جان‌باختگان یک زوج ترکیه آلمانی بودند که جسد آن‌ها در یک خانه پیدا شد. همچنین دو نفر از این جان‌باختگان آتش‌نشان بوده‌اند.

مقصر آتش‌سوزی ترکیه که بود؟/ سیاستمداران:گروه «پ‌ک‌ک»، متخصصان:تغییراقلیم

 

حتی خسارت‌های جانی این حادثه ممکن بود که چند برابر از این شود، در سمت دریای مدیترانه ترکیه ۱۱۴۰ نفر از منطقه توریستی بودروم با قایق تخلیه شدند.

ماناوگات در آنتالیای ترکیه، با بدترین نوع فاجعه در این آتش‌سوزی‌ها درگیر شد و حداقل سه نفر از کشته شده‌ها از این منطقه بودند. حداقل ۷۷ خانه در این منطقه خسارت دیدند و ۲هزار حیوان هم در مزرعه‌ها در آتش سوختند. یکی از ساکنان روستایی در این منطقه می‌گوید: «خانه پدرم سوخت. رفتند، رفتند، همه چیز رفتند.»

 هم اکنون ۴هزار نیرو، شش هواپیما، نه هواپیمای بدون سرنشین  یک هلیکوپتر بدون سرنشین ، ۴۵ هلیکوپتر، ۵۵ خودروی سنگین و ۱۰۸۰ خودروی آب‌پاش در حال کار برای مهار شعله‌های آتش در مناطق مختلف ترکیه هستند.

علت شروع آتش‌سوزی‌ها چه بود؟

به گفته مسئولان ترکیه علت آتش‌سوزی‌های یک هفته اخیر در ترکیه همچنان در حال بررسی است، اما با توجه به این که این حوادث به طور پشت سر هم در مناطق مختلف رخ داده‌اند آن‌ها حدس می‌زنند که به دلایل عمدی یا حتی سیاسی این آتش‌ها در جنگل‌های ترکیه شعله گرفته باشند.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه گفته بود: «این چیزی نیست که ما از آن عبور کنیم. بالاخره این آتش‌سوزی‌ها با وجود این که در مناطق مختلف رخ دادند اما به طور هم زمان از ماناوگات تا مارماریس و بودروم را سوزاندند.» حتی برخی از رسانه‌های محلی ترکیه حزب کارگران ترکیه یا همان «پ ک ک» را مظنون اول این حوادث معرفی کردند.

اما از سمتی متخصصین اقلیمی معتقد هستند که افزایش شدید دما بخاطر گرمایش جهانی می‌تواند عامل این آتش‌سوزی‌ها باشد.

به گفته آن‌ها یک موج گرمایی در بخش جنوبی اروپا با هوای گرم سمت آفریقا ترکیب شده است و منجر به آتش‌سوزی‌هایی در جنگل‌های در مناطق مختلف مدیترانه مثل ایتالیا و یونان شده است. دمای ۳۷ درجه‌ای، رطوبت زیر ۱۴درصد و بادهایی با سرعت ۵۰کیلومتر برساعت نقش مهمی در پخش آتش داشتند.

چاتای تاوسان‌اوغلو، پروفسور زیست‌شناسی و متخصص آتش‌سوزی‌ در دانشگاه حاجت‌تپه آنکارا، معتقد است که آتش‌سوزی در منطقه مدیترانه به طور سالانه اتفاق طبیعی است اما شدتی که امسال از آن دیده شد یک هشدار اقلیمی است.او به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «بسیاری از آتش‌ها قابل خاموش شدند نیستند و با تاثیر بادهای خشک سرعت سوختن بیشتر شده است. این تازه اولین نشانه از آن کاری است که تغییراقلیم با منطقه مدیترانه در آینده انجام می‌دهد.»

براساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ در مجله نیچر منتشر شده است، طبق بدترین سناریو ممکن برای گرمایش جهانی، با افزایش ۳ درجه‌ای دما دو برابر مساحت کنونی هرسال در جنوب اروپا خواهد سوخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *