موفقیت ترکیه در بازار تجارت جهانی

سهم ترکیه در تجارت جهانی علی‌رغم همه‌گیری کرونا به بیش از یک درصد ارتقا یافته است.

آنکارا/خبرگزاری آناتولی

ترکیه طی 40 سال گذشته در زمینه صادرات پیشرفت چشمگیری داشته و جایگاه خود در بازار جهانی را تقویت کرده است.

مِحمد موش، وزیر بازرگانی ترکیه با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بود که سهم کشور از صادرات جهانی نخستین بار در تاریخ جمهوریت از یک درصد بالا رفته‌است.

وی تاکید کرد: این رقم در سال 1980، 0.14 درصد و در سال 2000 میلادی نیز 0.43 درصد بود. اکنون کالاهای ترکیه به سراسر جهان صادر می‌شود. این یک موفقیت برای ترکیه است.

صادرات جهان در سال 1980 میلادی 2 تریلیون دلار بود، ترکیه با 2.9 میلیارد دلار فروش خارجی 0.14 درصد از سهم صادرات جهانی را به خود اختصاص داد.

تا سال 2000 میلادی صادرات جهان به 6.5 تریلیون دلار رسید، صادرات ترکیه نیز به 27.8 میلیارد دلار افزایش یافت و بدین ترتیب سهم ترکیه در صادرات جهان به سطح 0.43 درصد رسید.

در سال 2020 میلادی علی‌رغم تأثیرات منفی همه‌گیری کرونا بر اقتصاد جهان، ترکیه همچنان سهم خود را در صادرات جهان افزایش داد.

ترکیه با 169.6 میلیارد دلار صادرات در این دوره، سهم خود را از 17.6 تریلیون دلار در صادرات جهانی به رکورد 0.96 درصد ارتقا داد.

بر اساس آمار سازمان تجارت جهانی (WTO) در سه ماهه دوم سال 2021، صادرات سالانه (12 ماهه) جهان بالغ بر 19.8 تریلیون دلار است.

صادرات ترکیه در مدت مشابه 199.5 میلیارد دلار بوده است. در این دوره، ترکیه سهم خود را در صادرات جهان برای اولین بار در تاریخ جمهوریت از سطح 1 درصد به 1.01 درصد افزایش داد.
موفقیت ترکیه در بازار تجارت جهانی

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها