نشست بررسی چالش‌ها و فرصت‌های تجاری میان ایران و ترکیه در استانبول

گروهی از بازرگانان و کارآفرینان مقیم ترکیه در نشستی با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه به ارزیابی و بررسی‌ فرصت‌ها و چالش‌های موجود در تجارت دو کشور پرداختند.

استانبول/‌شاهین دمیر/ خبرگزاری آناتولی

شماری از بازرگانان ایرانی مقیم ترکیه که در حوزه‌های حقوقی، تجاری، تولید و صادرات، سرمایه‌گذاری و مهاجرت فعالیت دارند، در یک نشست اختصاصی با حضور مهرداد سعادت دهقان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در ارتباط با چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو تبادل نظر کردند.

– «ترکیه را به خاطر صادرات 225 میلیارد دلاری تبریک می‌گویم»

مهرداد سعادت دهقان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در این نشست که در مرکز شورای روابط اقتصاد خارجی ترکیه «دئیک» در استانبول برگزار شد، تاکید کرد: تجار، ملت و دولت ترکیه را به دلیل انجام صادرات 225 میلیارد دلاری در شرایط سخت کرونایی و بدهی‌های خارجی تبریک می‌گویم. 550 میلیارد دلار حجم تجاری خارحی ترکیه است، این کار بسیار سخت است که در این شرایط در این سطح صادرات انجام داده است.

دهقان با بیان این که در ادوار مختلف از دولت و تجار ترکیه به دلیل حمایت‌هایش از ایران در دوره تحریم قدردانی کرده است، تصریح کرد: ما محبت‌هایی که ترکیه در دوران سختی به ما کردند را از یاد نخواهیم برد. ترکیه بنادر و تشکل‌های اقتصادی‌اش را در این دوره در اختیار ایران گذاشت.

– رویکرد حاکمیت ایران و عدم رعایت اخلاقی مشکل اصلی تجارت با ترکیه

وی رویکرد حاکمیت ایران و عدم رعایت اخلاقی مشکل اصلی تجارت با ترکیه دانست و گفت: سایه مشکلات ایجاد شده توسط سیاستمداران بیش از بخش خصوصی بوده است. عدم رعایت اخلاق تجاری از طریق تجار بخش خصوصی و همچنین توسط حاکمیت در دوره‌های مختلف بر این روند تاثیر داشته است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: ما از سرمایه‌گذاران ترک استقبال خوبی نداشتیم. یک مقداری کم لطفی از هر دو طرف شده است. باید بلایی که بر سر سرمایه‌گذاران ترک در ایران آورده شده را فراموش و برای آینده یک نقشه راه جدید ترسیم کنیم.

وی با اشاره به میزان سهم صادرات ایران به ترکیه را «نامطلوب» دانست و ابراز امیدواری کرد که این میزان در روزهای آینده سیر صعودی در پیش بگیرد.

«تا برجام حل نشود وقت‌تان را تلف نکنید»

دهقان خطاب به تجار ایرانی گفت: تا زمانی که موضوع تحریم حل نشود وقت خود را خیلی تلف نکنید. کارد به استخوان رسیده و چیزی برای از دست دادن نداریم. امیدوارم با رویکردی احتمالی در روزهای آینده (درخصوص برجام) و همچنین سفر قریب الوقوع رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ایران بتواند فصل جدیدی را برای ایرانیان در ترکیه ایجاد کند.​​​​​​​

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها