نکات مهم در مورد کارت تورکوواز؛ اجازه کار و اقامت دائم در ترکیه

نماینده انجمن موسیاد ترکیه در گفتگو با آناتولی به تشریح نکات مهم و شرایط دریافت کارت اقامت و اجازه کار دائم در ترکیه موسوم به «کارت تورکوواز» پرداخت.

استانبول/ شاهین دمیر/ خبرگزاری آناتولی

کارت اقامت و اجازه دائم در ترکیه موسوم به کارت «تورکوواز» که در چارچوب «طرح اقدام برنامه ایجاد جاذبه برای نیروی کار متخصص» برای دوره 2014-2018 ذکر و در چارچوب قانون «نیروی کار بین‌المللی» تنظیم شده است، در 14 مارس 2017 وارد بخشنامه وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه شد.

در این زمینه نخستین کارت تورکواز (فیروزه‌ای) هفته گذشته به «استیون یانگ»، رئیس شورای کار ترکیه و آلمان وابسته به شورای روابط اقتصاد خارجی ترکیه «دئیک» اعطا شد.

– دریافت حق شهروندی پس از سه سال

فاتح چایاباتماز، نماینده انجمن تاجران و صنعتگران مستقل ترکیه «موسیاد» و مدیرعامل یک شرکت مشاوره شهروندی و سرمایه‌گذاری در این زمینه به خبرنگار آناتولی با بیان این که دارندگان این کارت دغدغه تمدید کارت و بروکراسی را نخواهند داشت: تصریح کرد: همسر و کلیه فرزندان زیر 18 سال وی نیز از این حقوق بهره‌مند خواهند شد. این کارت در سه سال نخست به صورت آزمایشی داده می‌شود و در این مدت وزارت مربوطه وضعیت اشتغال دارنده کار تورکواز را کنترل می‌کند. پس از این سه سال، او از حق اخذ شهروندی و گذرنامه ترکیه برخوردار می‌شود.

– واجدین شرایط اخذ اقامت «تورکوواز»

چایاباتماز در مورد این که چه کسانی می‌توانند برای دریافت این کارت مراجعه کنند، گفت: پنج مدل برای واجدین شرایط این کارت در این بخشنامه تعریف شده است؛ کسانی که در حرفه‌‌ای تخصص دارند، سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان، دانشمندان و محققان که در زمینه علم و فناوری فعالیت دارند، افرادی که در حوزه‌های ورزشی، فرهنگی و هنری دارای سابقه درخشان در سطح بین‌المللی هستند و کسانی که در حوزه‌های تبلیغات و معرفی ترکیه فعالیت می‌کنند، می‌توانند با تامین و ارایه مدارک لازم از این امکان استفاده کنند.

نکات مهم در مورد کارت تورکوواز؛ اجازه کار و اقامت دائم در ترکیه

وی در خصوص علت این اقدام ترکیه با اشاره به حضور شمار زیادی از مهاجران خارجی در ترکیه افزود: در بین این مهاجران کسانی که دارای علم و تخصص در حوزه‌های مختلف هستند، متاسفانه به کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا می‌روند. سیاست پذیرش مهاجران توسط این کشورها عمدتا بر مبنای تخصص افراد متقاضی است. ترکیه نیز با این طرح قصد دارد مهاجران آموزش دیده و متخصصی که می‌توانند به توسعه و ترقی اقتصاد، فناوری و علم ترکیه کمک کنند را در داخل نگه دارد.

– مزایای کارت تورکوواز از لحاظ اشتغال در ترکیه

نماینده موسیاد در تهران در ارتباط با مزایای کارت توکوواز برای کارفرمایان ترک و همچنین پرسنل خارجی اظهار داشت: دارندگان این کارت از لحاظ قوانین کاری ترکیه مانند شهروندان کشور حساب خواهند شد. هر مالیات و هزینه‌ای که برای یک شهروند ترک شاغل تعریف شده است، در خصوص او هم در نظر گرفته خواهد شد. به طور مثال در صورت داشتن اجازه کار معمولی، کارفرمای ترکیه‌ای باید 1.5 الی 3 برابر بیشتر در قبال مالیات و بیمه کارمند خارجی‌اش پرداخت کرده و به ازای هر یک پرسنل خارجی 5 کارمند شهروند را استخدام کند. اما با کارت تورکوواز این مسئله نیز حل و از تشویق‌ها و حمایت‌های دولتی نیز بهره‌مند خواهد شد.

وی با بیان اینکه این کارت در اصل به گرین کارت آمریکا شباهت دارد، گفت: در آنجا بر اساس قرعه کشی افراد انتخاب می‌شوند، اما در ترکیه هیئتی در وزارت کار تصمیم گیرنده خواهند بود. ان‌شاء‌الله روند فرار مغزها برعکس شده و شاید بتوانیم بگوییم استیو جابز‌هایی در ترکیه کشف خواهند شد. امیدواریم خارجیانی که قصد مهاجرت به ترکیه و گسترش کارشان در کشورمان را دارند، با این کارت به هدفشان برسند.

چایاباتماز ابراز امیدواری کرد: همانطور که ایرانی‌ها در زمینه ثبت شرکت، خرید خانه و دریافت اقامت رتبه نخست را در ترکیه دارند، حدس می‌زنم که در زمینه اخذ کارت تورکوواز نیز در رتبه اول خواهند ایستاد.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها