نگاهی به وضعیت کرونا در ترکیه؛ نیاز به دوز سوم از کجا آمد؟

مقامات بهداشت ترکیه، برای پرسنل درمان و بخشی از جامعه، دوز سوم واکسن کرونا را هم در دستور کار قرار داده‌اند اما گروه قابل توجهی از جوانان، از مراجعه برای واکسینه شدن، امتناع می‌ورزند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روند واکسیناسیون به منظور مقابله با ویروس کرونا در ترکیه شتاب گرفته و تاکنون بیش از پنجاه میلیون دوز واکسن، تزریق شده است.

دیروز ترکیه به طور رسمی، ورود به دوران عادی سازی شده پساکرونا را اعلام کرد. با این حال، ترکیه هنوز هم در برابر برخی چالش های کرونایی قرار دارد که دانشمندان و اعضای هیات علمی ستاد مبارزه با کرونا را درگیر کرده است.

مقامات بهداشت ترکیه، برای پرسنل درمان و بخشی از جامعه، دوز سوم واکسن کرونا را هم در دستور کار قرار داده اند اما گروه قابل توجهی از جوانان، از مراجعه برای واکسینه شدن، امتناع می ورزند.

کشور ترکیه , کرونا ,

نگرانی از مقاومت بخشی از جوانان در مورد واکسن زدن، همزمان شده با افزایش احتمال شیوع گسترده تر ویروس جهش یافته دلتا در 15 استان ترکیه.

گذر از عدد 50 میلیون واکسن

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ملی ترکیه در مورد روند واکسیناسیون در این کشور گفته است: دیروز از عدد 50 میلیون دوز واکسن گذر کردیم و حالا به طور رسمی اعلام می کنیم که بیش از 50 میلیون دوز واکسن در کشورمان تزریق شده است.

کوجا به این اشاره کرده که 35 میلیون نفر از مردم ترکیه 1 دوز و 7 و نیم میلیون نفر نیز دو دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

درصد جمعیت واکسینه شده بالاتر از 18 سال در ترکیه، به عدد 57 درصد از کل جمعیت کشور رسیده و هدف گذاری ترکیه این است که تا عید قربان، این میزان به 70 درصد برسد.

چند روزی است در لحن سخنان وزیر بهداشت ترکیه رگه های قابل توجهی از خواهش و تمنا دیده می شود. چرا که ظاهراً بخشی از جوانان، با وجود آن که امکان نوبت دهی و تزریق سریع وجود دارد، تمایلی به واکسینه شدن، نشان نداده اند.

آخرین آمار تابلوی شیوع کرونا در ترکیه

بر اساس اطلاعات رسمی وزارت بهداشت ترکیه، عدد مبتلایان در بازه زمانی 24 ساعت، هنوز هم از مرز 5 هزار نفر پایین نیامده و وضعیت از این قرار است:

میزان تست در 24 ساعت 226 هزار مورد.

آمار مبتلایان در 24 ساعت 5 هزار و 288 نفر.

آمار فوت 42 نفر.

تعداد کل تست های انجام شده از آغاز تاکنون 61 میلیون و 100 هزار مورد.

تعداد کل مبتلایان از آغاز تا امروز 5 میلیون و 435 هزار نفر.

تعداد کل شفایافتگان 5 میلیون و 301 هزار نفر.

شمار بیماران بدحال 706 نفر.

کشور ترکیه , کرونا ,

همچنان که در این آمار اجمالی مشاهده می شود، کارت برنده ترکیه در مقابله با کرونا، علاوه بر واکسیناسیون سریع و گسترده، تعداد بالای تست های به کار گرفته شده است.

با این تحلیل که هر چه تعداد تست بیشتر باشد، شانس و امکان بیشتری برای شناخت بیماران بیشتر وجود دارد و در نتیجه، از شمار بیماران ناشناس ناقل، کاسته می شود.

نیاز به دوز سوم از کجا آمد؟

پیش تر برخی رسانه های ترکیه، با تعجب خبر تزریق سومین دوز واکسن کرونا به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور را منتشر کرده و پرسیده بودند: در شرایطی که در همه جهان، فقط دو دوز واکسن صورت می گیرد، چرا برای رئیس جمهور، سه بار تزریق صورت گرفته است؟

این سوال، از سوی مقامات دولتی، پاسخ روشنی دریافت نکرد. اما حالا وزارت بهداشت ترکیه، به طور رسمی اعلام کرده که دوز سوم را هم در دستور کار قرار داده و علاوه بر پرسنل بهداشت و درمان، شهروندان بالاتر از 50 سال را نیز ملزم می کند که سومین دوز واکسن کرونا را تزریق کنند.

پروفسور اوغور شاهین کاشف ترک تبار آلمانی واکسن بیونتک گفته است که نیازی به دوز سوم وجود ندارد. اما اتاق پزشکان ترکیه با ارسال یک نامه رسمی به ستاد ملی مبارزه با کرونا، با توجه به خطرات ورژن جهش یافته دلتا کرونا، خواستار آن شده که تزریق دوز سوم برای شهروندان بالای 50 سال، اجباری شود.

کشور ترکیه , کرونا ,

دکتر علی احسان اُکتن رئیس اتاق پزشکان ترکیه گفته است: «بر اساس اطلاعاتی که از شخص وزیر دریافت کرده ایم، به اندازه کافی واکسن در  اختیار داریم و در نتیجه، تنها شرط رسیدن به وضعیت پایدار و اطمینان بخش، بالا بردن سرعت واکسیناسیون است».

رکورد واکسیناسیون در ترکیه، تاکنون به عدد 1 میلیون و یکصد هزار نفر در شبانه روز رسیده اما وزیر بهداشت این کشور، معتقد است که ظرفیت پرسنلی و تجهیزاتی لازم برای واکسیناسیون 1 و نیم تا 2 میلیون نفر در شبانه روز وجود دارد و اگر مردم هر چه سریع تر اقدام کنند، در مدت زمانی در حد 3 هفته، می توان روند واکسیناسیون را به طور کامل، به پایان رساند.

دعوای فلسفی مرغ یا تخم مرغ در مورد واکسن

در روزهای و هفته های اخیر، با گسترده شدن چتر پوشش واکسیناسیون و شتاب گرفتن عملیات واکسن در سراسر ترکیه، به میزان قابل توجهی از انتقادات مخالفین از دولت اردوغان، کاسته شده است.

با این حال، هنوز هم کم نیستند شمار تحلیل گران و روزنامه نگارانی که دولت را به عملگرایی و منفعت طلبی متهم کرده و معتقدند که شتاب دادن به واکسیناسیون، به خاطر دلسوزی نسبت به مردم نیست بلکه ارتباط مستقیمی با نیازهای ارزی دولت دارد.

این بحث عملاً به چالش فلسفی «اول مرغ بود یا تخم مرغ؟» تبدیل شده است. چرا که منتقدین بر این باورند که دولت به واکسیناسیون شتاب داده تا میزان جذب توریست های خارجی، بیشتر و بیشتر شود. اما رسانه های طرفدار حکومت معتقدند که در این ماجرا، منافع مردم لحاظ شده است. چرا که اگر روند سفر توریست های خارجی به ترکیه احیا نشود، بیکاری، رکود و مشکلات مالی، همه مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

کشور ترکیه , کرونا ,

در پایان باید گفت، تجارب ترکیه در حوزه مقابله با شیوع کرونا، نشان دهنده این واقعیت است که برای شکست دادن این ویروس خطرناک، برخورداری از ذهنیت تعامل و نگاه فرابخشی، از اهمیتی حیاتی برخوردار است و آمادگی نظام بهداشت و درمان، به تنهایی کفایت نمی کند و اگر بخش های مهمی همچون رسانه، دانشگاه، خانواده ها و نخبگان فعال در فضای مجازی، مقامات بهداشتی را همراهی نکنند، رسیدن به موفقیت، دشوارتر و صعب الوصول است.

منبع:تسنیم

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها