وزیر خارجه ترکیه: حصول توافق کامل در مذاکرات هسته‌ای ایران به نفع همه است

وزیر امورخارجه ترکیه با اشاره به رویکرد منفی روسیه در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+4 تصریح کرد که حصول توافق کامل به نفع تمامی طرف‌ها خواهد بود.

آنتالیا/ شاهین دمیر/ خبرگزاری آناتولی

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری پایانی مجمع دیپلماسی آنتالیا در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در رابطه با وضعیت اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+4 در وین گفت: ماه گذشته احتمال توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+4 حدود 95 درصد بود که تا هفته پیش از مجمع دیپلماسی آنتالیا به 99 درصد رسید. اما گفته می‌شود روسیه رویکرد منفی در پیش‌ گرفت.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد: امیدواریم که این رویکرد ادامه نیابد در صورت حصول توافق، این موضوع به نفع تمامی طرف‌ها از جمله روسیه خواهد بود. امیدواریم توافق به‌طور کامل حاصل شود.

– حکومت موقت افغانستان باید وعده‌های خود را عملی کند

چاووش‌اوغلو در ارتباط با دعوت از امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان برای شرکت در این مجمع گفت: افغانستان نیاز دارد، مسائل خود را به جهانیان اعلام کند. ما به همین منظور از آن‌ها برای حضور در این مجمع دعوت کردیم.

وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص تلاش‌های حکومت افغانستان برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی گفت: یک بخش نیازهای افغانستان مربوط به کمک‌های بشری است. اما بخش دیگر آن به مسائل دیگر ارتباط دارد. حکومت افغانستان باید در زمینه درخواست‌ به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه‌ جهانی گام‌های لازم را بردارد. برخی وعده‌ها داده شده که هنوز عملی نشده‌اند.

چاووش‌اوغلو در ارتباط با رویکرد آنکارا برای به رسمیت شناختن حکومت جدید افغانستان گفت: ما برای به رسمیت شناختن دولت طالبان عجله‌ای نداریم. چرا که مانند همه دنیا می‌خواهیم اقدامات آنان را زیر نظر داشته باشیم.

– مدیریت فرودگاه‌های هرات، قندهار و مزارشریف هم مطرح است

وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص آخرین تحولات در زمینه مدیریت و تامین امنیت فرودگاه بین‌المللی کابل با اشاره به تشکیل شرکت مشترک قطر و ترکیه و انجام مذاکرات در پایتخت سه کشور گفت: توافق کامل بین این شرکت‌ با دولت موقت طالبان در این زمینه حاصل نشده است. در تمامی ملاقات‌ها با نمایندگان دولت موقت اعلام کردیم که این طرح نه برای سودآوری بلکه گامی در راستای توسعه این کشور است.

چاووش‌اوغلو تصریح کرد: در صورت توافق بر سر مدیریت فرودگاه کابل، مدیریت سه فرودگاه دیگر در مزار شریف، هرات و قندهار به عنوان یکی از موضوعات مذاکرات ذکر شده است.

-برای آغاز مذاکرات صلح آذربایجان و ارمنستان نیازی به طرف ثالث نیست

وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص عادی‌سازی روابط با ارمنستان گفت: ما در حال حاضر در برخی از مکانیسم‌های سه و چهارجانبه در خصوص منطقه قفقاز جنوبی حضور داریم، تمایل داریم که ارمنستان نیز در صورت درخواست وارد این مکانیسم‌ها شود.

وی با اشاره به دیدار روز گذشته‌ خود با آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا گفت: در این دیدار در مورد درخواست دو طرف برای عادی سازی و گسترش روابط صحبت کردیم.

چاووش‌اوغلو در خصوص آغاز مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان گفت: در نشست روز گذشته با وزیر امور خارجه ارمنستان بر لزوم پذیرش طرح پیشنهادی آذربایجان برای صلح توسط ایروان تاکید کردیم. وزیر امور خارجه ارمنستان هم اعلام کرد که خواستار آغاز مذاکرات صلح با آذربایجان هستند.

وی با بیان این که نیازی به حضور طرف ثالث برای آغاز مذاکرات دو کشور وجود ندارد، گفت: مذاکرات صلح بین آذربایجان و‌ ارمنستان باید صرفا با حضور نمایندگان دو‌ کشور انجام بگیرد. ما هم در صورت نیاز مشارکت لازم را انجام می‌دهیم.

– رویکرد ترکیه در تحریم‌ها علیه روسیه تغییر نکرده است

چاووش‌اوغلو با اشاره به تمایل برخی از کشورهای غربی در خصوص تحریم روسیه توسط ترکیه گفت: رویکرد ترکیه نسبت به تحریم‌ها علیه روسیه تغییر نکرده است.

– تداوم تلاشها برای تخلیه شهروندان ترک حاضر در شهر ماریوپل اوکراین

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به این که از دوازه فوریه پیش از آغاز حملات روسیه به اوکراین و جنگ بین دو کشور روند تخلیه شهروندان ترکیه از اوکراین آغاز شده است، گفت: تاکنون حدود 15 هزار شهروند ترکیه از این کشور تخلیه شدند.

وی در خصوص تخلیه شهروندان ترکیه گرفتار شده در مسجد سلطان سلیمان شهر ماریوپل اوکراین به دلیل بمباران‌های روسیه گفت: امام موظف در این مسجد اعلام کرد که موشک به نزدیکی مسجد اصابت کرده و آسیبی به افراد داخل آن نرسیده است، متاسفانه زیرساخت شهر از بین رفته و ارتباط با تلفن‌های ماهواره‌ای نیز امکان پذیر نیست. روند تخلیه شهروندانمان ادامه دارد.

چاووش‌اوغلو همچنین اعلام کرد که در گفتگوی روز گذشته با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در زمینه تخلیه شهروندان ترکیه از شهر ماریوپل اوکراین درخواست حمایت کرده‌اند.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها