پاسپورت ترکیه

پاسپورت ترکیه

شاید تصور کنید که ترکیه تنها بهترین مقصد گردشگری برای ما ایرانی‌ها به‌شمار می‌آید، چراکه هم از نظر فرهنگی و از نظر جغرافیایی بسیار نزدیک به ایران است. اما بد نیست بدانید که این کشور رویایی و توریستی علاوه‌بر ایجاد فرصت‌های تفریحی فرصت‌های مهم دیگری همچون اقامت و مهاجرت را نیز برای ما ایرانی‌ها فراهم کرده است. اغلب ایرانی‌ها به دلیل نزدیکی مرزهای این کشور و سهولت در رفت و آمد و همچنین نبود لزوم ارائه ویزا برای آن به دنبال مهاجرت و اقامت در این کشور هستند. خرید ملک در این کشور یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌ها برای دریافت اقامت و پاسپورت ترکیه است.

اگر شما نیز به دنبال دریافت اقامت در این کشور هستید و می‌خواهید با سریع‌ترین راه به این هدف دست یابید در این مقاله به صورت جامع و کامل به موضوع شهروندی ترکیه پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید:

چرا شهروندی ترکیه؟

بسیاری از افراد به دنبال راه سریع مهاجرت هستند و اولین گزینه خود را کشورهای نزدیکی مثل ترکیه در نظر می‌گیرند. چراکه ترکیه به دلیل نزدیکی جغرافیایی و مرزی به ایران، قرابت فرهنگی، امکان رفت و آمد بدون ویزا، آب و هوای و جغرافیای خوب منطقه بهترین گزینه برای مهاجرت ایرانیان است. از این رو در سال‌های اخیر میزان مهاجرت به این کشور از ایران رشد چشمگیری داشته است.

آیا اقامت دائم با شهروندی ترکیه تفاوت دارد؟

سوال پرتکرار افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند تفاوت میان شهروندی و اقامت در این کشور است. اگر تصور می‌کنید که با دریافت اقامت دائم به عنوان شهروند این کشور محسوب می‌شوید باید بگوییم که در اشتباه هستید. با وجود شباهت‌‌های قابل توجه این دو عبارت اما شاهد تفاوت‌های بنیادین میان آن‌ها هستیم. به طور خلاصه باید بگویم که اختیارات و آزادی‌های عمل افرادی که شهروندی این کشور دارند، افراد دارای اقامت دائم یا موقت نخواهند داشت، بنابراین همین باعث می‌شود که افراد به به دنبال اخذ شهروندی ترکیه باشد نه اقامت در آن.

افرادی که اقامت در این کشور را دریافت کرده‌اند باید بدانند که چه در ترکیه و چه در کشوری دیگر اقامت به معنای حضور در کشور مقصد در زمان معین است که در صورت ادامه‌دار شدن تمدید شده و معتبر باشد. در مدت اقامت افراد می‌توانند بین کشور خود و کشور مقصد رفت و آمد کنند.

توجه داشته باشید که با توجه به نوع اقامت اگر کاری، تحصیلی یا از طریق ازدواج باشد می‌توان از مزایای اقامت برای تحصیل، ثبت نام فرزند برای مدارس و استفاده از خدمات درمانی بهره برد.

آنچه موجب تفاوت اقامت دائم و موقت می‌شود نیز این است که افراد با اقامت دائم می‌توانند برای مدتی بی‌پایان در این کشور زندگی کنند، اما امکان بهره‌مندی از حقوق شهروندی این کشور برای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

تفاوت مهم و بنیادی دیگر بین شهروندی و اقامت در ترکیه اخذ پاسپورت ترکیه است. باید توجه داشته باشثد که تنها شهروندان این کشور می‌توانند پاسپورت ترکیه را داشته باشند و حتی با اقامت دائم نمی‌توان به هدف رسید.

پاسپورت ترکیه
پاسپورت ترکیه

مزایای شهروندی ترکیه چیست؟

تا به اینجا درباره تفاوت‌های شهروندی و اقامت در این کشور اطلاعاتی را خواندید، اما شهروندی ترکیه چه مزایایی دارد که افراد به دنبال آن و همچنین دریافت پاسپورت ترکیه هستند؟

با شهروند ترکیه شما کارت شناسایی رسمی جمهوری ترکیه را دریافت خواهید کرد که دارای مزیت‌های و حقوق تعیین شده برای شهروند ترکیه است. نکته قابل توجه در این مورد این است که برای دریافت شهروندی ترکیه نیاز به رد تابعیت سابق نیست و این کشور امکان حضور افراد دو تابعیتی و یا تابعیت مضاعف را فراهم آورده است. با دریافت شهروندی ترکیه شما می‌توانید مادام‌العمر در این کشور زندگی کنید و نیاز به تمدید اقامت ندارید. با دریافت شهروندی می‌توانید پاسپورت ترکیه را دریافت کنید که یکی از مزیت‌های آن سفر به 110 کشور بدون ویزا است، چراکه این پاسپورت از رتبه 53 جهان برخوردار است.

جدیدترین تغییرات تابعیت در ترکیه

ترکیه امسال یعنی سال 2023 قوانین جدید برای دریافت شهروندی این کشور اعلام کرده است که عبارتند از:

  • امکان خرید ملک به صورت مشترک برای دو خانواده وجود ندارد. این در حالی است که در گذشته دو خانواده می‌توانستند یک ملک با ارزش 800 هزار دلار خریداری کنند و به نسبت 400 هزار دلار پرداختی، هر خانواده می‌توانست خود درخواست پاسپورت ترکیه دهد. اما از سال 2023 هر ملک متعلق به یک خانواده خواهد بود که حداقل باید ارزشی معادل 400 هزار دلار داشته باشد.
  • تغییر بعدی امکان دریافت شهروندی تنها یک بار بر روی هر ملک است. این در حالی است که افراد در گذشته می‌توانستند دریافت شهروندی را بر روی یک ملک چندین مرتبه تکرار کند.
  • در نهایت شرکت‌های فروشنده ملک و سازندگان نباید از شرکای خارجی باشند. حتی اگر یکی از شرکا خارجی شهروند ترکیه باشد نیز وجود ندارد.
  • یکی از قوانین جدید در این خصوص که پایان ماه فوریه 2023 رسانه‌ای شد این بود که سرمایه گذاران خارجی که می‌خواهند در این کشور ساخت و ساز کنند در گذشته نمی‌توانستند از طریق واحدهای ساخته شده به خریدار شهروندی اعطا کنند، اما در حال حاضر سازندگان خارجی که تابعیت و شهروندی ترکیه را دارا هستند می‌توانند در صورت انبوه‌سازی این امکان را برای خریداران فراهم کنند.

آیا پاسپورت ترکیه از پاسپورت‌های معتبر است؟

آنچه باعث می‌شود افراد برای دریافت پاسپورت یک کشور تلاش کنند اعتبار آن است. ایرانیان مهاجر به ترکیه نیز به دلیل اعتبار پاسپورت ترکیه خواهان دریافت آن هستند. همانطور که می‌دانید پاسپورت هر کشور دارای رتبه و درجه‌بندی است که نشان می‌دهد اعتبار آن چقدر است. بد نیست بدانید که رتبه پاسپورت ترکیه 53 است که نشان می‌دهد از نظر اعتبار بین پاسپورت‌های انواع کشور دارای اعتبار متوسط است. اما اگر بخواهیم با رتبه پاسپورت ایران که 101 است آن را مقایسه کنیم قطعا دارای اعتبار و ارزش بیشتری است. طبق آخرین آمار دارندگان پاسپورت ترکیه می‌توانند با آن به 110 کشور بدون ویزا سفر کنند.

هزینه پاسپورت ترکیه چقدر است؟

مهمترین تغییر که بعد از فروردین سال 1401 در دولت ترکیه برای مهاجران اعلام شد هزینه دریافت گذرنامه ترکیه بود که از 250 هزار دلار به 400 هزار دلار افزایش یافت. همین امر باعث شد که متقاضیان دریافت شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک با مشکل مواجه شوند. یکی از علل افزایش ناگهانی هزینه پاسپورت ترکیه را می‌توان جنگ میان روسیه و اوکراین دانست. چراکه باعث سرازیر شدن شهروندان روسیه و اوکراین به این کشور شد. همانطور که در ابتدا اشاره شد ایرانی‌ها با خرید 905 خانه در این کشور در رتبه دوم خریداران ملک در ترکیه هستند.

چطور می‌توان برای شهروندی ترکیه اقدام کرد؟

سوال مهم بعدی چگونگی دریافت شهروندی ترکیه است. افراد می‌توانند با مدتی اقامت دائم در این کشور و تمدید آن پس از مدت زمانی مشخص برای شهروند ترکیه اقدام کنند. از روش‌هایی که می‌تواند به هدف شهروند این کشور بینجامد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با خرید ملک
  • با سپرده گذاری در بانک
  • با ثبت شرکت
  • از طریق کار کردن در ترکیه
  • از طریق ازدواج با شخص ترک
  • از طریق استخدام شهروند ترکیه

در دامه به مسیر دریافت اقامت و اخذ پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک اشاره خواهیم کرد.

یک آمار مختصر در پاسخ به پرسش چرایی خرید ملک در ترکیه

حتی اگر به آمار‌ها رجوع نکنیم در یک پرسش و پاسخ بین خویشاوندان و دوستان متوجه خواهید شد که افراد بسیاری در صدد خرید ملک در ترکیه هستند. اما برای اطلاع دقیق‌تر باید بگویم که در سال گذشته چیزی بیش از 20هزار آپارتمان در این کشور توسط مهاجران خریداری شده است که در این آمار تعداد خریداران ایرانی رشد چشمگیری داشته است. اما رتبه اول برای چه کشوری است؟ بله، روسیه، ایران بعد از روسیه به عنوان دومین سرمایه‌گذار املاک در ترکیه به شمار می‌آید.

اگر می‌پرسید که هجوم این میزان سرمایه توسط ایرانیان به این کشور چیست؟ باید بگوییم آنچه موجب این استقبال شده میزان پایین ریسک سرمایه‌ گذاری در استانبول یا دیگر شهرهای ترکیه است.

کشور ترکیه از نظر جغرافیایی، امکان بازگشت سرمایه به نرخ روز، هزینه پایین زندگی به نسبت دیگر کشورهای اروپایی و خرید ملک همتراز با املاک کشورهای مشابه باعث شده که سرمایه‌گذاری در املاک آن به عنوان یکی از روش ‌های سریع اقامت و اخذ پاسپورت ترکیه باشد.

بد نیست بدانید که با خرید ملک در ترکیه علاوه‌بر اقدام برای اخذ تابعیت و پاسپورت ترکیه می‌توانید بعد از گذشت سه سال پس از خرید، ملک خود را برای فروش ارائه دهید و شرایط سودآوری اقامت در این کشور را نیز بدست آورید.

برای اینکه بتوانید در این مسیر با کمترین چالش مواجه شوید می‌توانید از مشاورین موسسه آی استانبول کمک بگیرید.

برای خرید ملک در ترکیه چه میزان سرمایه مورد نیاز است؟

پرسش اصلی متقاضیان دریافت پاسپورت ترکیه و اقامت در این کشور با خرید ملک این است که در گام ابتدایی باید چه میزان سرمایه داشت؟ قانون جدید وزارت کشور ترکیه اعلام کرده است که شهروند ترکیه مخصوص افرادی است که دارای حداقل 400 هزار دلار سرمایه برای خرید ملک در این کشور باشند. این در حالی است که تا پیش از این برای خرید ملک در این کشور داشتن سرمایه 25 هزار دلار برای دریافت پاسپورت ترکیه و اقامت در این کشور برای همسر و فرزند کفایت می‌کرد. همانطور که اشاره شد خریداران ملک در این کشور بعد از خرید باید ملک خود را سه سال نگه دارد و پس از آن می‌توانند برای فروش آن اقدام کنند.

چرا به جای خرید ملک در ایران سرمایه خود را برای خرید ملک در ترکیه صرف کنیم؟

آنچه باعث می‌شود که ترکیه مقصد گردشگری و مهاجرتی ایران باشد داشتن امکانات رفاهی و تفریحی موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر، نزدیکی به کشور و قرابت‌های فرهنگی است. این کشور که پلی میان آسیا و اروپا است از نظر رفاهی می‌تواند امکانات بیشتری را در اختیار ایرانیان قرار داد. قیمت خانه در این کشور به نسبت ایران پایین است و این در حالی است که امکاناتی که در یک خانه با قیمت پایین وجود دارد در ایران باید با چندین برابر قیمت خریداری شود.

یکی دیگر از علل مهم استقبال ایرانیان برای خرید ملک در این کشور این است که رفت و آمد به ترکیه نیاز به اخذ ویزا ندارد، بنابراین برای افرادی که می‌خواهند شخصی و یا با خانواده کوچک خود مهاجرت کنند این امکان را فراهم می‌کند تا به‌راحتی به کشور رفت و آمد کنند. از طرفی مسافرت از ایران به این کشور نیز به همین خاطر آسان‌تر است به‌طوری که افراد می‌توانند بدون ویزا تا 90 روز در این کشور اقامت داشته باشند. باید توجه داشت باشید که اگر قصد ماندن در این کشور را دارید اما هنوز موفق به دریافت پاسپورت ترکیه نشدید باید قبل از 3 ماه این کشور را ترک کنید یا برای ماندن ویزای کار یا تحصیل در این کشور را تهیه کنید.

آیا اقامت دائم با شهروندی ترکیه تفاوت دارد؟

آیا اقامت دائم با شهروندی ترکیه تفاوت دارد؟

شرایط خرید ملک در ترکیه چگونه است؟

حال که به چرایی خرید ملک در ترکیه تا حدود زیادی پاسخ داده شد، این سوال مطرح می‌شود که شرایط خرید ملک در این کشور چگونه است و اساسا مهاجران و کسانی که به دنبال دریافت پاسپورت ترکیه هستند می‌توانند چه نوع ملکی را خریداری کنند؟

آنچه در قانون این کشور برای خرید ملک توسط مهاجران آورده شده است این است که افراد می‌توانند در این کشور املاک مسکونی، اداری یا کشاورزی خریداری کنند. این افراد امکان اجاره ملک را خواهند داشت، اما همانطور که اشاره شد برای فروش باید 3 سال صبر کنند. در صورتی که مجموع ارزش املاک خریداری توسط یک فرد به 400 هزار دلار برسد این فرد می‌تواند برای اخذ اقامت و دریافت پاسپورت ترکیه اقدام کند.

نکته مهم در این رابطه این است که طبق قوانین این کشور مجموع متراژ زیربنای ملک و مستغلات خریداری شده توسط یک فرد با کاربری اداری و کشاورزی می‌تواند بیش از 300 هزار متر مربع یا 30 هکتار باشد.

گفتنی است که با داشتن 200 هزار لیر می‌توانید یک ملک در این کشور خریداری کنید و از امتیاز اقامت برای تحصیل و اجازه کار نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که خرید ملک در در یک کشور دیگر می‌تواند چالش‌های فراوانی در مسیر شما ایجاد کند که بدون نظارت کارشناسان و مشورت با افراد با تجربه نمی‌توان آن‌ها را حل کرد، بنابراین قبل از اقدام برای خرید ملک در ترکیه از وکلا و مشاورین این حوزه کمک بخواهید.

برای خرید ملک در ترکیه چه مراحلی باید طی شود؟

به طور کلی برای خرید چه در ایران و چه در کشورهای دیگر مشاهده حضوری ملک می‌تواند خیال شما را از مطمئن بودن و قابل اعتماد بودن فروشنده آسوده کند. بنابراین اگر می‌خواهید در ترکیه ملکی را خریداری کنید بهتر است قبل از هرگونه اقدام و یا واریز وجه ابتدا برای دیدن موقعیت مکانی و نوع ملک سفری به منطقه مورد نظر داشته باشید. برای افرادی که امکان حضور در این کشور را به هر دلیل ندارند انتقال وکالت نیز می‌تواند راهی برای اطمینان از صحت معامله باشد، البته برای این کار باید به شخصی که وکالت می‌دهید نیز اطمینان داشته باشید.

باید توجه داشته باشید که خرید خانه در استانبول یا دیگر شهرهای ترکیه کار آسان و بی‌دردسری نیست، بنابراین و ادعای برخی از معامله‌گران برای ساده نشان دادن این فرآیند و ادعایشان درباره عدم نیاز به تایید مراجع قانونی ترکیه باید شما به شک بیندازد. برای مشاوره در این خصوص بهتر است با متخصصین و وکیل مهاجرت در ارتباط باشید.

به طور کلی مراحلی که باید برای خرید ملک در ترکیه طی کنید شامل موارد زیر می‌شود:

  • انتخاب ملک و تایید صلاحیت حقوقی ملک
  • افتتاح حساب بانکی ترکیه و واریز پول به حساب متقاضی (خریدار)
  • ارزش‌گذاری و دریافت تاییدیه از کارشناس دولتی ترکیه
  • نقل و انتقال سند در دفتر اسناد رسمی (نوتر)
  • انتقال پول به حساب فروشنده
  • دریافت سند مالکیت یا تاپو
  • با توجه به مبلغ ملک درخواست اقامت یا تابعیت ترکیه از اداره مهاجرت

توجه به این نکته ضروری است که در کشور ترکیه افرادی که برای خرید و فروش ملک اقدام می‌کنند به مانند کشور ما کمیسیونی را از خریداران دریافت خواهند کرد. بد نیست بدانید که این کمیسیون در کشور ترکیه برای خریداری 18درصد مالیات ارزش بر افزوده و 2درصد از قیمت و ارزش ملک است.

لازم به ذکر است در صورتی که بخواهید ملکی نوساز را خریداری کنید از پرداخت مالیات معاف خواهید بود.

همانطور که خرید ملک در ایران می‌تواند هزینه‌های جانبی زیادی را به خریدار تحمیل کند در ترکیه نیز باید به به هزینه‌های اضافی توجه داشته باشید. برای مثال با خرید ملک باید هزینه‌ای نوتر یا ثبت اسناد که چیزی معادل 2000هزار لیر است را پرداخت کنید که جدای از هزینه ملک از خریداران دریافت می‌شود. علاوه بر این هزینه کارشناسان دولتی برای ارزش‌گذاری ملک نیز از هزینه‌‌های جانبی به شمار می‌آید که می‌تواند بین 2500هزار لیر تا 3000هزار لیر برای خریدار هزینه داشته باشد.

در کنار تمام این هزینه باید توجه داشت باشید که کدام شهر را برای خرید ملک انتخاب می‌کنید. معمولا سرمایه‌گذاران برای خرید ملک شهرهای آنکارا، ازمیر، استانبول و آنتالیا را انتخاب می‌کنند.

راهنمای خرید ملک در شهرهای پرطرفدار ترکیه

افرادی که می‌خواهند برای خرید ملک در این کشور اقدام کنند به دنبال ملک در بهترین شهرها هستند. همانطور که اشاره شد ازمیر، آنتالیا، استانبول و آنکارا از شهرهای پرطرفدار مهاجران برای خرید ملک هستند. شهرهای نام برده دارای ویژگی‌های منحصر به فرد طبیعی و فرهنگی است که باعث می‌شود خریداران برای خرید ملک در آنها رغبت بیشتری داشته باشند. در ادامه ویژگی هر یک از این شهرها را می‌خوانید تا بتوانید انتخابی آگاهانه‌تری داشته باشید.

خرید ملک در شهر آنتالیا ترکیه

آنتالیا به دلیل داشتن شرایط طبیعی و آب و هوایی مورد استقبال قرار گرفته است. حتی برای گردشگری نیز این شهر مقصد اکثر ایرانی‌ها است. اما سوالی که ممکن است مطرح شود این است که استقبال مهاجران برای خرید ملک در این کشور باعث افزایش نرخ و هزینه ملک در آن شده است؟ در پاسخ باید بیان کنیم که خوشبختانه به نسبت دیگر شهرها پرطرفدار ترکیه، خرید ملک در آنتالیا مناسب‌تر است. به طور کلی می‌توان در این کشور هر متر خانه را با قیمت حدود 12 تا 13 میلیون خریداری کرد. اما توجه داشته باشید که به دلیل تورم موجود در این کشور احتمال افزایش نرخ مسکن تا 20 درصد نیز وجود دارد.

خرید ملک در شهر آنکارا ترکیه

قطعا می‌دانید که آنکارا پایتخت ترکیه به شمار می‌ورد، بنابراین طبیعی است که به عنوان یک شهر پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری بین مهاجران شناخته شود. این شهر با داشتن 5 میلیون جمعیت قطب سیاسی و اقتصادی ترکیه است. مدرن بودن و پرجمعیت بودن این شهر باعث شده که مهاجران برای خرید ملک در آن ترغیب شوند. اما آیا قیمت ملک در این شهر مناسب است؟

قیمت خرید ملک در این شهر نیز مانند آنتالیا مناسب است به طوری که می‌توان با هزینه بین 150 تا 200هزار لیر یک واحد مسکونی را خریداری کرد که البته این شهر نیز تحت تاثیر تورم کشور ترکیه قرار خواهد گرفت و احتمال افزایش قیمت ملک تا 20درصد در آن وجود دارد.

در صورتی که بخواهید با هزینه کمتری در این شهر ملک خریداری کنید می‌توانید به قسمت‌های حومه شهر بروید. قیمت مسکن در این نواحی تقریبا بین 7 تا 10 میلیون تومان است و هر مقدار که به مرکز شهر نزدیک می‌شوید تا متری 16 میلیون تومان نیز افزایش خواهد یافت. گفنی است که می‌توانید آپارتمان‌های لوکس و مدرن در شمال این شهر را با هزینه متری 25 تا 30 میلیون تومان خریداری کنید.

خرید ملک در استانبول ترکیه

معمولا گردشگران و سرمایه‌گذاران استانبول را مقصد اول خود انتخاب می‌کنند، چراکه بزرگ‌ترین شهر ترکیه بوده و از جاذبه‌های متنوعی برخوردار است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت خرید ملک در استانبول می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد. افرادی که به دنبال خرید ویلا در استانبول هستند به طور میانگین برای هر متر مربع زمین باید بین 8000 تا 10000هزار لیر سرمایه داشته باشند. با این وجود خرید ملک در اطراف و حومه این شهر می‌تواند معقول‌تر باشد.

خرید ملک در ازمیر ترکیه

ازمیر از شهرهای نواحی غربی ترکیه به شمار می‌آید و آب و هوای مدیترانه‌ای دارد. افرادی که به دنبال خرید ملک در اطراف ساحل هستند یا می‌خواهند از جذابیت‌های محیطی این شهر استفاده کنند می‌توانند با هزینه ارزان‌تری در ازمیر ملک خریداری کنند. به طور متوسط می‌توان یک ویلا یا آپارتمان نسبتا خوب را در این شهر با هزینه بین 150 تا 200هزار لیر خریداری کرد.

در این قسمت تلاش کردیم تا هزینه‌های تقریبی خرید ملک در شهرهای مهم و پرطرفدار ترکیه را در اختیارتان قرار دهیم. اما برای دریافت هزینه‌های دقیق‌تر و معرفی مناطق استانبول و دیگر شهرهای ترکیه و همچنین مشاوره تخصصی باید با وکلای مهاجرتی و کارشناسان ملک در ترکیه مشورت کنید. در ادامه به نحوه دریافت اقامت با خرید ملک در این کشور می‌پردازیم.

چرا شهروندی ترکیه؟

چرا شهروندی ترکیه؟

نحوه دریافت اقامت با خرید ملک در ترکیه

همانطور که گفته شد دریافت اقامت در ترکیه با دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه متفاوت است. سرمایه گذاران می‌توانند با مبالغ مختلف در این کشور خانه تهیه کنند و حداقل مبلغی که برای این کار لازم است 200هزار لیر است. افراد پس از خرید ملک می‌توانند با مراجعه به اداره مهاجرت ترکیه اقامت یک ساله دریافت کنند. این افراد در صورت داشتن همسر و فرزند زیر 18 سال می‌توانند به طور همزمان در این کشور سکونت داشت باشند.

قانونی که این کشور برای مهاجران در نظر گرفته است این است که اگر فردی به مدت 8 سال در این کشور سکونت داشته باشد و تعداد روزهایی که در آن نیست تنها 360روز باشد می‌تواند برای دریافت اقامت دائم ترکیه اقدام کند. باید توجه داشت باشید که این 360روز عدم حضور در این کشور شامل سربازی فرد در کشور مبدا، اقامت در خارج از این کشور برای مسائل درمانی یا ماموریت کاری نخواهد شد.

مزایا و معایب خرید ملک در ترکیه

به طور کلی مزیت خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت در این کشور بیش از معایب آن است، اما این بدان معنا نیست که در طول اقامت در هیچ‌گونه مشکل نخواهید شد. پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از چالش‌های بزرگ حتما با مشاورین مهاجرت و کارشناسان خرید ملک مشورت کنید و با سنجش تمام جوانب برای این کار اقدام کنید.

از مزیت‌های خرید ملک در ترکیه و دریافت اقامت موقتی که یک ساله است امکان ثبت نام فرزند زیر 18 سال در مدارس این کشور وجود دارد، اما اگر فرزند شما بیش از 18 سال دارد برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور نیاز به ویزای تحصیلی و اقامت موقت تحصیلی است. بنابراین اگر فرزند شما قبل از 18 سالگی به این کشور وارد شود و در طول اقامت موقت از 18 سالگی عبور کند باید ویزا موقت خود را که از طریق والدین دریافت کرده به ویزا ی تحصیلی یا ویزای کار تغییر دهد.

گفتنی است که تحصیل در این کشور برای مدارس و حتی دانشگاه‌ها شامل پوشش بیمه درمان می‌شود، بنابراین تا زمانی که در این کشور تحصیل می‌کنید می‌توانید از خدمات بیمه سلامت عمومی این کشور بهره‌مند شوید.

به طور کلی تمام افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند باید از خدمات بیمه درمانی بهره‌مند شوند، از این رو افرادی که دارای اقامت دائم یا تابعیت این کشور هستند می‌توانند از بیمه رایگان ترکیه تحت عنوان بیمه سلامت استفاده کنند. اما این مزیت شامل افراد با اقامت موقت می‌شود، بنابراین اگر این افراد بخواهند از پوشش بیمه در این کشور بهره‌مند شوند باید هزینه‌ای را برای دریافت این خدمات پرداخت کنند. با توجه به سن فرد این هزینه می‌تواند بین 125 تا 1100 لیر باشد.

مزیت بعدی این کشور برای خرید ملک داشتن نرخ بیکاری نسبتا پایین است. قطعا می‌دانید که اقامت در ترکیه ابتدای مسیر مهاجرتی خواهد بود و شما باید برای زندگی در این کشور به سرعت وارد بازار کار شوید. خوشبختانه بازار کار در این کشور خوب بوده و نرخ تورم نیز طبق آمار منتشر شده از دولت این کشور در سال 2020 برابر 12/28درصد بوده و اکنون به 39/59 درصد رسیده است.

یادداشت پایانی

ترکیه سرزمینی جادویی برای سرمایه‌گذاران است. افرادی که می‌خواهند از مزیت داشتن خانه در خارج از کشور برخوردار شوند ترکیه را بهترین مقصد سرمایه‌گذاری می‌دانند. بهترین و سریع‌ترین راه برای دریافت اقامت و شهروندی و پاسپورت ترکیه را می‌توان خرید ملک در این کشور دانست. این کشور به دلیل رشد صعودی و تبدیل شدن به کشوری مدرن به نسبت دیگر کشورهای اروپایی برای ما ایرانی‌ها کشوری اقتصادی‌تر به شمار می‌آید. نزدیکی مرز ایران و ترکیه و قرابت‌های فرهنگی و همچنین عدم نیاز به ویزا برای رفت و آمد باعث شده که ترکیه از هر نظر برای سرمایه‌گذاران بهترین منطقه جغرافیایی باشد.

نکته مهم برای خرید ملک در این کشور مشورت با کارشناسان با تجربه است. به دلیل افزایش مهاجر به این کشور امکان هرگونه کلاهبرداری در خرید ملک وجود دارد، بنابراین قبل از اقدام برای خرید هر گونه ملک بهتر است ابتدا تحقیقات گسترده در این مورد انجام دهید.

سوالات متداول در مورد دریافت اقامت و پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک

آیا می‌توان در ترکیه خانه‌ای با شرایط اقساطی خریداری کرد؟

بله، امکان خرید اقساطی خانه در ترکیه وجود دارد، اما باید طبق توافق بین خریدار و فروشنده صورت گیرد.

آیا با خرید خانه کمتر از 400هزار دلا هم امکان دریافت پاسپورت ترکیه وجود دارد؟

خیر، در صورتی که هزینه ملک خریداری شده کمتر از 400هزار دلار باشد تنها می‌توان از اقامت موقت در این کشور و امکانات مربوط به آن استفاده کرد.

آیا خرید ملک در ترکیه نیاز به مدارک خاص است؟

خیر، تنها با پاسپورت می‌توانید برای خرید ملک در این کشور اقدام کنید.

آیا امکان افتتاح حساب در بانک‌های ترکیه وجود دارد؟

بله، شما می‌توانید با داشتن پاسپورت معتبر در بانک ‌های این کشور افتتاح حساب کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها