استانبول/ خبرگزاری آناتولی

عملیات اجرایی احداث پروژه کانال استانبول فردا با کلنگ‌زنی اولین پل آن آغاز خواهد شد. استانبول با اتمام این پروژه به شهری دارای 2 دریا تبدیل خواهد شد.

کانال استانبول در بخش اروپایی و میان دریای سیاه و دریای مرمره احداث خواهد شد. طول این پروژه حدود 45 کیلومتر، عرض پایه‌اش حداقل 275 متر و عمق آن نیز 20.75 متر خواهد بود.

بیش‌بینی می‌شود این پروژه تا 7 سال دیگر به اتمام برسد و هزینه‌ای به مبلغ 75 میلیارد لیر داشته باشد که بنابه اعلام رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تمام این هزینه از منابع ملی تامین خواهد شد.

پروژه کانال استانبول در چارچوب همکاری سازمان‌های دولتی و خصوصی اجرا خواهد شد. برنامه‌ریزی می‌شود بر روی کانال استانبول 6 پل و در هر دو قسمت آن نیز شهر‌های عظیمی متشکل از 250 هزار واحد مسکونی احداث شود.

این پروژه با اهدافی همچون؛ حفظ بافت تاریخی و فرهنگی تنگه استانبول و افزایش امنیت آن، کاهش بار ناشی از تردد دریایی، اطمینان از ایمنی ناوبری در این تنگه، ایجاد راه جدید دریایی برای تردد بین‌المللی و ایجاد یک منطقه مسکونی مقاوم در برابر زلزله اجرا می‌شود.

کانال استانبول پروژه‌ای است که رئیس‌جمهور اردوغان آن را «بزرگترین آرزوی» خود در زمان زمامداری در شهرداری استانبول عنوان می‌کرد. اردوغان در دوران نخست‌وزیری خود در 27 آوریل 2011 این پروژه را به عموم مردم اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *