چاووش‌اوغلو: امید ما برای دستیابی به آتش‌بس در اوکراین بیشتر شد

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که پس از سفرهایش به اوکراین و روسیه، امیدشان برای دستیابی به آتش‌بس کمی بیشتر شده است.

لویو/ خبرگزاری آناتولی

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران قبل از دیدار با دمیترو کولبا، همتای اوکراینی خود در لویو اعلام کرد که پس از سفرهای رسمی او به روسیه و اوکراین، امیدشان برای دستیابی به آتش‌بس کمی بیشتر شده است.

چاووش‌اوغلو به حمایت کامل ترکیه از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و نیز تلاش‌های صادقانه آنکارا برای توقف جنگ در این کشور تاکید کرده و گفت: امیدواریم ابتدا در ماریوپل آتش‌بس اضطراری بشردوستانه برقرار و سپس برای پایان جنگ و دستیابی به توافق صلح در اوکراین به دیپلماسی فرصت داده شود.

وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی درباره آتش‌بس احتمالی و خبرهایی مربوط به معرفی ترکیه، انگلیس و آمریکا به‌عنوان کشورهای ضامن اظهار داشت: اوکراین در مورد پیمان امنیت جمعی پیشنهادی ارائه کرد که مشارکت ترکیه و آلمان بهعلاوه بر 5 عضو دائمی شورای امنیت. دیروز در جریان تماس‌های خود در مسکو دیدم که فدراسیون روسیه با این پیشنهاد مخالفتی ندارد و می‌تواند آن را بپذیرد.

چاووش‌اوغلو در مورد احتمال دیدار ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی، روسای جمهور روسیه و اوکراین نیز متذکر شد: اگر زمینه‌ای برای توافق طرفین بر سر برخی موضوعات فراهم شود، احتمال دیدار سران دو کشور نیز به وجود می‌آید.

وی با اشاره به حمایت راسخ خود از پیشنهاد کولبا برای اعلام آتش‌بس حداقل 24 ساعته و ایجاد کریدور بشردوستانه در ماریوپل تصریح کرد: متاسفانه تاکنون موفق به انجام این کار نشده‌ایم. درگیری‌ها ادامه دارد و ده‌ها هزار غیرنظامی نتوانستند این شهر را ترک کنند. ما در حال تماس هر دو طرف هستیم. روسیه می‌گوید که آنها می‌خواهند غیرنظامیان را خارج کنند اما اوکراین مانع آن می‌شود. اوکراین نیز می‌گوید که آنها آماده تخلیه غیرنظامیان هستند ولی روسیه جلوگیری می‌کند. ما هم پیشنهاد دادیم که آتش‌بس 24 ساعت برقرار و کریدور بشردوستانه ایجاد شود و سازمان صلیب سرخ، سازمان هلال احمر ترکیه و دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل نیز بر این روند نظارت کنند.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد که حمایت ترکیه از اوکراین در این دوره دشوار همچنان ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها