چاووش اوغلو: ترکیه یکی از برترین کشورهای صنایع دفاعی جهان است

وزیر خارجه ترکیه در سخنانی با انتقاد از ناتو گفت که این کشور اینک از قدرت‌های صنایع دفاعی در جهان است.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه ترکیه ضمن توصیف این کشور به عنوان یکی از قدرت‌های دفاعی جهان گفت که آنکارا متحد قوی ناتو است و به تعهدات خود عمل می‌کند.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح»  «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در بخشی از سخنان خود با انتقاد از ناتو گفت، با وجود اینکه ترکیه به تمام تعهدات خود به عنوان بخشی از این سازمان عمل کرده است، نیازهای دفاعی آن همیشه برآورده نمی‌شود. همچنین، در حالی که ترکیه انتظار حمایت از شرکای ناتو برای مبارزه با گروه‌های تروریستی «پ‌ک‌ک» و یگان‌های مدافع خلق را دارد، ناتو اکثرا برعکس عمل کرده اند.

وی در ادامه گفت که البته امروزه ترکیه به یکی از برترین کشورهای صنعت دفاعی تبدیل شده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اخیرا گفت که ایالات متحده در حال حاضر بسیار بیشتر از آنچه انتظار می‌رود از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

به نوشته دیلی صباح، چاووش اوغلو درباره  روسیه نیز گفت: «ما انضمام کریمه را به رسمیت نمی‌شناسیم، ما از تمامیت ارضی اوکراین و گرجستان حمایت می‌کنیم. بسیار واضح است، ما این سیاست‌ها را پنهان نمی‌کنیم.»

چاووش اوغلو پیشتر نیز گفته بود که  ترکیه هرگز انضمام کریمه را به رسمیت نمی‌شناسد و آنکارا از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه در حالی این سخنان را بیان کرد که ترکیه مدت‌هاست با همسایگان خود در دریای مدیترانه اختلاف دارد.

ترکیه با انتقاد از قرارداد چند میلیارد یورویی بین فرانسه و یونان، هشدار داد که این توافق ثبات منطقه را تهدید می‌کند. فرانسه و یونان، سه شنبه گذشته یک قرارداد دفاعی و امنیتی به ارزش حدود 3 میلیارد یورو (3.5 میلیارد دلار) امضا کردند که به موجب آن آتن سه کشتی جنگی فرانسوی خریداری می‌کند، توافقی که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، آن را به عنوان تقویت بزرگ دفاعی اتحادیه اروپا مورد استقبال قرار داد.

اما ترکیه که رابطه ای تیره و تاری با یونان، همسایه خود دارد، از این توافق انتقاد کرد. «تانجو بیلگیچ»، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: «مسلح ساختن یونان به جای همکاری با ترکیه به مشکل ساز است. این توافق به یونان و اتحادیه اروپا آسیب می‌رساند ، صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند و با هدف انزوی ترکیه است.»

توافق فرانسه و یونان در حالی صورت گرفت که تنش‌ها بین آتن و ترکیه در سال‌های اخیر بر سر حق اکتشاف گاز در شرق مدیترانه و آبهای بین دو کشور افزایش یافته است

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها