چرا جنگل های ترکیه در آتش می سوزد؟

آتش سوزی های ترکیه و یونان، پیامد تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین است که این کشورها و دیگر کشورهای جهان اقدام جدی برای مقابله با آن انجام نداده اند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از « پالیتیکو»، آتش سوزی های اخیر در ترکیه، یکی از 6 کشوری که هنوز توافق آب و هوایی پاریس را امضاء نکرده است، یک بار دیگر به اقدامات اساسی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در این کشور هشدار داد.

این گزارش می نویسد: زبانه کشیدن آتش در جنگل های ترکیه و ثبت رکوردهای جدید گرما در شرق مدیترانه یکبار دیگر به آسیب پذیر بودن این منطقه در مقابل تغییرات آب و هوایی تاکید کرده و هشداری است که ترکیه در مورد اقدامات مقابله ای در باره تغییرات آب و هوایی تجدید نظر کند.

نیروهای خدماتی و امدادی ترکیه تمام هفته گذشته را برای کنترل آتش سوزی 200 جنگل در 44 ایالت این کشور وقت گذاشتند که متاسفانه 8 نفر هم در این آتش سوزی ها جان خود را از دست دادند.

این آتش سوزی ها بسیار گسترده بوده و آن طور که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور در شبکه تلویزیونی توضیح داد در طول تاریخ ترکیه این آتش سوزی بی سابقه بوده است.

بر اساس این گزارش، دانشمندان همه اتفاقاتی نظیر آتش سوزی، سیل، موج بی سابقه گرما و نیز خشکسالی های گسترده در این کشور را به تاثیر تغییرات آب و هوایی در این منطقه مرتبط می دانند و دولت این کشور را تحت فشار قرار داده اند که رویکرد خود را برای مقابله با این پدیده زیست محیطی تغییر دهد.

«لاونت کورناز» رئیس مرکز پژوهش تغییرات آب و هوایی دانشگاه بوگازیک استانبول گفت: « ترکیه باید رویکردش را تغییر دهد چرا که راهی جز این ندارد.» آنها شرایط سخت را الان می بینند و به خوبی می دانند که اگر رویکرد خود را تغییر ندهند چه آینده سختی در انتظارشان خواهد بود.

ترکیه یکی از 6  کشوری است که هنوز توافق نامه 2015 تغییرات آب و هوایی پاریس را امضاء نکرده است. این توافق نامه کشورهای عضو را متعهد می کند که با کاهش انتشارات گازهای کربنی و گلخانه ای اجازه ندهند گرمای کره زمین از 2 درجه سانتی گراد فراتر نرود.

در حقیقت ترکیه نخستین کشور عضو سازمان توسعه وهمکاری های اقتصادی است که این توافق نامه را امضاء نکرده است، ترکیه از اینکه این کشور را جزو کشورهای توسعه یافته منظور کرده و اقداماتش را در زمینه کاهش گازهای کربنی نادیده می گیرند، انتقاد کرده است. این در حالی است که کشورهایی نظیر برزیل، چین و عربستان در گروه کشورهای در حال توسعه طبقه بندی شده اند.

اکنون تمام موسسات و نهادهای دولتی با خسارات زیادی که کشورشان در برابر بلایای طبیعی نظیر آتش سوزی، خشکسالی، گرما می بینند، خود را برای اقدامات جدی مقابله با تغییرات آب وهوایی آماده می کنند و طرح های عمل گرایانه ای در این زمینه تدوین کرده اند. اما منتقدان می گویند که هنوز ترکیه اقدامی نکرده و یا تمام طرح هایش شکست خورده است.

«امین اوزکان» سخنگو حزب سبز ترکیه می گوید: « تا زمانی که دولت و مخالفانش سیاست های مناسب نداشته باشند و ندانند که این بحران فعلی چرا به وقوع پیوسته است، ما همچنان شاهد چنین فجایع ناگواری خواهیم بود.»

ترکیه به تازگی با همکاری برنامه توسعه ملل متحد و اتحادیه اروپا تعداد برنامه های پایلوت برای بهبود شرایط تغییرات آب و هوایی و انعطاف پذیری بیشتر در برابر آن را دنبال می کند.

تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین و خشکسالی های شدید، اثرات زیادی در دهه های اخیر بر این کره خاکی گذاشته است، آتش سوزی های جنگل که در همه کشورها افزایش یافته و در هفته های اخیر جنگل های ترکیه و یونان را در گیر کرده است.

در صورتی که کشورها با این پدیده نوظهور مقابله نکنند بلایای طبیعی روز به روز بیشتر خواهد شد.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها