دبیر کل اتاق بازرگانی تهران می‌گوید ایران می‌تواند از طریق جاده ابریشم، مقدمات اتصال ترکیه به نقاط جدید از آسیای میانه و آسیای شرقی را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، وبینار «بررسی روابط تجاری ایران و ترکیه، فرصت‌های همکاری و چالش‌های موجود» با همکاری اتاق بازرگانی تهران و اتاق تجارت استانبول برگزار شد. در این همایش مجازی که بیش از ۲۵۰ فعال اقتصادی از ایران و ترکیه در آن حضور یافته بودند، فرصت‌های همکاری دو کشور مورد بررسی قرار گرفته و دو طرف نسبت به توسعه همکاری‌ها تاکید کردند.

نیهات آلایا اوغلو، دبیرکل اتاق تجارت استانبول طی سخنانی به قرابت‌های ایران و ترکیه از منظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: دو کشور با روابطی دیرینه به عمق بیش از ۴۰۰ سال و همچنین با وجود بیش از ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک، قراردادهای تجاری متعددی با یکدیگر به امضا رسانده‌اند. به ویژه قرارداد تجارت ترجیحی که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد و برای دو کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

او با بیان اینکه حجم مراودات تجاری ایران و ترکیه از ۱.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱ به حدود ۵.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است، ادامه داد: از این میزان، ۲.۷ میلیارد دلار به صادرات ترکیه به ایران اختصاص داشته و ۲.۸ میلیارد دلار نیز مربوط به صادرات ایران به ترکیه است. همچنین ماشین‌آلات و تجهیزات در صدر کالاهای صادراتی ترکیه به ایران قرار گرفته و از ایران نیز عمدتاً موادی چون مس و پلاستیک وارد ‌می‌شود.

دبیرکل اتاق تجارت استانبول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ترکیه ۷ درصد از واردات ۳۹ میلیارد دلاری ایران را تامین ‌می‌کند، افزود: هدفگذاری ما این است که صادرات ترکیه به ایران را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم و بدیهی است که اتاق‌های بازرگانی دو کشور در حوزه افزایش همکاری‌های تجاری، وظایفی بر عهده دارند.

او در ادامه با اشاره به اینکه اتاق استانبول دارای ۷۱۵ هزار عضو بوده و در شمار اتاق‌های بازرگانی بزرگ قرار ‌می‌گیرد، گفت: این اتاق آماده پشتیبانی از فعالیت‌های تجاری مشترک بوده و امیدواریم همکاری‌ها میان دو اتاق استانبول و تهران به توسعه مراودات تجاری دو کشور بیانجامد.

بر اساس گزارش سایت اتاق تهران، در ادامه این جلسه، بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران، سخنانی در باب ظرفیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران مطرح کرد و سپس به اهمیت توسعه مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه پرداخت.

او با بیان اینکه ترکیه یکی از دریچه‌های ارتباط اقتصاد ایران به اروپا ترکیه است، ادامه داد: یکی از معابر اتصال ترکیه به راه ابریشم و سرزمین‌های حوزه CIS ایران است. همچنین ایران ‌می‌تواند معبر اصلی اتصال ترکیه به هند و شبه قاره باشد.

عشقی با تاکید بر اینکه همکاری اقتصادی دو کشور، یک ضرورت است، ادامه داد: سازش دو ملت طی سه قرن اخیر همزیستی مقتدرانه بوده و اگرچه در مقاطعی، رقابت‌هایی میان دو کشور پدید آمده، اما تعامل ایران و ترکیه همچنان در مسیر توسعه قرار داشته است.

دبیرکل اتاق تهران ابراز امیدواری کرد که مزیت‌هایی چون مجاورت، هم‌زبانی و تشابهات دینی و فرهنگی، بیش از پیش منجر به تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور شود. او سپس با اشاره به اینکه دوکشور با تهدیدات سریالی مواجه هستند و همچنین شکل‌گیری مناقشه میان روسیه و اوکراین گفت که ایران و ترکیه نیازمند همکاری تنگاتنگی هستند تا بر این چالش‌ها فائق بیایند.

بهمن عشقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اتاق تهران و اتاق استانبول باید تسهیل‌گر اقداماتی باشند که برای توسعه ارتباطات تجاری قابل طراحی است؛ از این رو لازم است که کار مشترکی آغاز شود و رفع مسایل و موانع توسعه این روابط در دستور کار قرار گیرد. به بیان دیگر، وجود انگیزه‌های مشترک نظیر مشارکت در توسعه خوشه‌های صنعتی که در دو سوی مرز شکل گرفته است، می‌تواند به تقویت همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه کمک کند. امیدواریم جنگ در شرق اروپا، در همان منطقه محدود و به زودی تمام شود و کشورها در سایه صلح و اجتناب از خشونت، آینده بهتری را بسازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *