نخست وزیر یونان از تمایل با همکاری با ترکیه، کشور همسایه خود و مبارزه با دشمنان جدید سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نخست وزیر یونان گفت که تمام تلاش خود را برای همکاری با ترکیه انجام خواهد داد.

به نوشته روزنامه «حریت» «کریاکاس میتسوتاکیس»  نخست وزیر یونان در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک در آمریکا گفت که یونان همیشه می‌خواهد مسیرهای گفت‌وگو با ترکیه باز بماند و آتن نمی‌خواهد تنش‌هایی که سال گذشته رخ داد، دوباره تکرار شود.

وی با بیان اینکه یونان از جانب ترکیه به تهدید استفاده از نیروی نظامی روبرو است، گفت که آتن به حفاظت از حاکمیت خود ادامه خواهد داد.

بر اساس این گزارش، یونان در دهه نود میلادی تلاش کرد تا آبهای سرزمینی خود را در دریای اژه به 12 مایل افزایش دهد، اما پس از آنکه ترکیه اعلام کرد چنین اقدامی عامل جنگ است، این طرح را لغو کرد.

نخست وزیر یونان افزود می‌توان با همکاری با ترکیه با دشمنان مشترک جدید مبارزه کرد. اشاره وی همکاری با آنکارا در زمینه بحران آب و هوا و موضوع پناهندگان است.

میتسوتاکیس با اشاره به اینکه تاریخ و جغرافیا هر دو کشور را به هم متصل می‌کند، گفت: «من از هیچ تلاشی برای ادامه همکاری با ترکیه اجتناب نخواهم کرد.»

ترکیه نیز برای کاهش تنش‌ها،  اخیرا خواستار گفت‌وگو  با یونان شده است. رئیس جمهور ترکیه به تازگی گفت که ترکیه از یونان می‌خواهدبه حقوق و منافع خود احترام بگذارد و از اقدامات و تلاش‌های یک جانبه خودداری کند، زیرا آنکارا می خواهد منطقه اژه مرکز روابط دوستانه  حکمفرما باشد.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز در همان مراسم گفت که یونان نباید هزینه سنگینی را که یک قرن پیش پرداخت، فراموش کند و از ماجراجویی‌های جدیدی که به ناامیدی ختم می‌شود خودداری کند.

وی گفت که مقامات یونانی بر لفاظی اصرار دارند در حالیکه ترکیه سعی می‌کند راه حل‌هایی برای این مشکلات در چارچوب قوانین بین المللی و روابط همسایگی بیابد.

طی روزهای گذشته درگیری بین گارد ساحلی این دو کشور همسایه در دریای اژه رخ داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *