نحوه خرید ملک در شهر استانبول به این صورت میباشد که شما بعد از بازدید واحدهای مختلف بر اساس بودجه مورد نظر خود و انتخاب واحد آپارتمان مورد نظر خود مبلغی را به عنوان بیعانه به آژانس املاک واگذار و قولنامهای را با قیمت تمام شده و متراژ معین بر اساس واحد انتخابی از آژانس املاک دریافت مینمایید.
آژانس املاک پس از دریافت مبلغ بیعانه شما کد رهگیری از فرمانداری منطقه مورد نظر دریافت مینماید که در حقیقت همان کد زمان مراجعه شما به فرمانداری جهت انتقال سند میباشد. نکته قابل توجه در این مرحله این است که باید بدانید نقل و انتقال املاک و مستغلات در استانبول داخل فرمانداری مناطق انجام میشود نه در دفترخانه اسناد رسمی بر عکس ایران است.
بعد از دریافت کد رهگیری و مشخص شدن تاریخ مورد نظر به اتفاق آژانس املاک و فروشنده ملک به فرمانداری منطقه مراجعه و نقل و انتقال با حضور طرفین معامله آغاز خواهد شد.
یکی از مهمترین نکات در این مرحله حضور مترجم رسمی دادگستری ترکیه به عنوان فردی تأییدشده و بیطرف از سوی دولت ترکیه برای کوتاه کردن دستهای واسطه و کلاهبرداران ملک میباشد که در زمان انتقال سند حضور وی حتمی میباشد و بدون حضور مترجم رسمی دادگستری سند ملک به هیچ عنوان انتقال پیدا نخواهد کرد.
وظیفه مترجم در هنگام حضور بین خریدار و فروشنده ترجمه سند خانه یا ملک مورد نظر برای طرف خارجی میباشد که توضیح میدهد که وی چه متراژ و اندازهای با چه مشاعات و امکاناتی و چه قیمتی اقدام به خرید این ملک مینماید.
بعد از ترجمه توسط مترجم رسمی و در صورت تأیید خریدار مبلغ وجه مورد نظر که از قبل حاضر گردیده به فروشنده تحویل و امضا سند توسط کارمند رسمی فرمانداری منطقه از دو طرف معامله گرفته خواهد شد.
در کشور ترکیه نقل و انتقال سند به صورت آنی و آنلاین میباشد و در صورتی که آپارتمان مشکلی نداشته باشد در همان لحظه به نام خریدار انتقال پیدا خواهد کرد.
بعد از امضا و انتقال سند، عکسی از طرف خریدار جهت سند جدید به نام وی از او گرفته خواهد شد و با گذشت زمانی در حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه سند جدید خانه با نام وی و عکس و مشخصات کامل فرد خریدار به وی تحویل داده خواهد شد و او از این لحظه صاحبخانه جدید ملک مورد نظر میباشد