بانوان ايراني که با مردان خارجي ازدواج نموده و ازدواج آنان نزد مقامات ايراني به ثبت رسيده است، درصورت تمايل مي توانند با ارائه مدارک زير نام فرزندان و يا فرزندانشان را در شناسنامه خويش درج نمايند.
مدارک مورد نياز:
1.تکميل فرم درخواست اضافه کردن نام فرزند و يا فرزندان از پدرخارجي در شناسنامه مادر
2.ارائه اصل و يک نسخه فتوکپي سند ازدواج رسمي ايراني
3.ارائه اصل شناسنامه مادر
4.ارائه اصل گواهي ولادت معتبر و متعارف فرزند صادره مقامات ذيصلاح محل
منبع:سایت وزارت امور خارجه
فرزنداني که از پدر ايراني در خارج از کشور متولد شوند تبعه ايران محسوب شده و براي آنان شناسنامه صادر مي گردد، لذا از والدين محترم تقاضا مي شود در اولين فرصت پس از تعيين وقت قبلي و ثبت نام در سامانه ميخک به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در حوزه محل اقامت خود مراجعه نمايند. ضروري است قبل از صدور گواهي ولادت توسط مقامات صلاحيت دار کشور محل اقامت، والدين محترم از طريق سايت سازمان ثبت احوال يا تماس با نمايندگي ايران در محل از مصطلح و متعارف بودن نام انتخابي براي فرزند خود اطمينان حاصل نمايند.
مدارک مورد نياز:
1.ارائه اصل گواهي ولادت معتبر و متعارف صادره مقامات ذي صلاح محل
2.ارائه اصل شناسنامه هاي معتبر والدين
3.اصل قبض واريز هزينه صدور شناسنامه
منبع:سایت وزارت امور خارجه
با هماهنگي انجام شده بين وزارت امور خارجه و قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران، آن دسته از هموطناني که به صورت غير مجاز از کشور خارج شده اند مي تواننداز طريق نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در کشور محل اقامت خود نسبت به ارائه درخواست رسيدگي به وضعيت عبور غير مجاز خود اقدام نمايد.شرايط و مدارک رسيدگي به درخواست اينگونه افراد به شرح زير مي باشد.
مدراک مورد نياز:
1.متقاضي ابتدا از طريق (Google chrome) وارد سامانه تاک (tak.mfa.ir) شده نسبت به ثبت نام ، اسکن عکس ، تصاوير شناسنامه و کارت شناسائي ملي خود اقدام و با دريافت کد رهگيري و اصل مدارک مورد اشاره شخصا به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در حوزه محل اقامت خود مراجعه مي نمايد .
2.مبلغ 35 يورو تعرفه هزينه خدمات کنسولي به حساب نمايندگي واريز و اصل رسيد پرداخت ارائه گردد. چنانچه تاريخ خروج غير مجاز از کشور کمتر از 5 سال باشد علاوه بر مبلغ مذکور معادل 50 دلار به عنوان جريمه به حساب نمايندگي پرداخت و اصل رسيد به نمايندگي تحويل گردد
منبع:سایت وزارت امور خارجه
هموطنان مقيم در حوزه هاي اسلو – پاريس- فرانکفورت- دوبلين – لندن – هلسينکي -کپنهاگ – رم – وين – مسکو – تفليس – کي يف – باکو – دوشنبه – ولينگتون – کانبرا – پکن – شانگهاي – گوانجو- کوالالامپور – آنکارا – استانبول – مسقط – دوحه – دهلي نو – حيدر اباد – مومباي – قندهار – آستانه قبل ازمراجعه به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران از طريق سامانه تاک (tak.mfa.ir) به طريق ذيل اقدام نمايند – چنانچه تاکنون در سامانه مذکور ثبت نام ننموده ايد اقدام به ثبت نام نموده و صفحات 3 و 2 گذرنامه ، تمام صفحات شناسنامه ، کارت شناسائي ملي و عکس جديد خود را (بدون کلاه و عينک) اسکن نمائيد و پس از دريافت کد رهگيري با اصل شناسنامه ، کارت شناسائي ملي و گذرنامه جهت اقدام بعدي به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در حوزه محل اقامت خويش مراجعه نمائيد .هموطناني که در حوزه هاي فوق سکونت ندارند با مدارک ذيل به نمايندگي جمهوري اسلامي در حوزه محل اقامت خود مراحعه نمايند.
مدراک مورد نياز:
1.تکميل سه نسخه درخواست گواهي عدم سوء پيشينه بطور کامل، دقيق، خوانا و بدون خط خوردگي
2.ارائه اصل شناسنامه جديد، ايراني و دو سري فتوکپي از کليه صفحات آن
3.ارائه اصل گذرنامه ايراني و دو نسخه فتوکپي از صفحات يک تا هشت و صفحه مهر آخرين خروج ازکشور
* امضاي دارنده گذرنامه بايد در محل مربوطه درج شده باشد.
4-دو برگ آثار انگشتان متقاضي بر روي کارتهاي مخصوص انگشت نگاري( با معرفي متقاضي به اداره پليس محل توسط نمايندگي محل اقامت اقدام مي گردد)
5-ارائه هشت قطعه عکس جديد 4*3 تمام رخ، بدون کلاه، عينک تيره و پشت نويسي شده، براي خانمها با رعايت حجاب کامل اسلامي
*عکس ها پشت نويسي شده باشد شامل: نام و نام خانوادگي، نام پدر، شماره ملي، تولد
6-درخواست کتبي متقاضي مبني بر صدور برگ گواهي عدم سوء پيشينه با ذکر علت درخواست
7.ارائه رسيد پرداخت هزينه مربوطه براساس جدول هزينه هاي خدمات کنسولي مي باشد
8-فتوکپي کارت شناسائي ملي، درصورت نداشتن کارت شناسائي ملي به قسمت مربوطه مراجعه شود
9-درصورت ارسال مدارک توسط پست، همراه نمودن پاکت با ذکر آدرس دقيق و الصاق تمبر جهت اعاده اصل مدرک
10-تصوير کليه صفحات شناسنامه متقاضي(شناسنامه افراد بالاي 15 سال بايد عکس دار باشد.)
11-دو نسخه اصل کارت آثار انگشتان متقاضي که توسط مراجع رسمي مورد تائيد: (Royal Canadian Mounted Police -(RCMP
اخذ شده و عکس متقاضي روي هر يک از آنها الصاق گرديده باشد. (عکس متقاضي بايد روي کارت ها چاپ يا الصاق گرديده و توسط مرجع مربوطه مهر شده باشد.)
*اصل کارت آثار انگشتان حتما بايد داراي مهر پرسي (برجسته) باشد.
*اصل کارت آثار انگشتان متقاضي حتما بايد در پاکت دربسته که توسط مراجع مربوطه مهر شده باشد، ارائه گردد.
*تصوير کليه مدارک بايد در صفحه A4 باشد.
*زمان صدور گواهي عدم سوءپيشينه حدود 45 روز اداري (کاري) از زمان تحويل مدارک مي باشد.
منبع:سایت وزارت امور خارجه
براي کليه افرادي که داراي پدر ايراني بوده و در خارج از کشور متولد شده اند مي توان براساس بند 2 ماده 976 قانون مدني شناسنامه ايراني درخواست نمود. لذا از والدين محترم تقاضا مي شود در اولين فرصت با ارائه مدارک زير جهت صدور شناسنامه براي فرزند خود پس از تعيين وقت قبلي و ثبت نام در سامانه ميخک به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در کشور محل اقامت مراجعه نمايند.
ملاحظات
درصورت عدم ارائه کارت انگشت نگاري، به شرط تکميل بودن مدارک فوق الذکر، معرفي نامه به پليس محل براي انگشت نگاري، توسط نمايندگي محل اقامت صادر خواهد شد. حضور پدر يا مادر متقاضي (درصورتي که ازدواج والدين در شناسنامه آنها ثبت شده باشد)، براي امضاء دفاتر ثبت کل کفايت مي کند، در غير اينصورت حضور والدين در نمايندگي ضروري مي باشد. درصورتي که فرزند، متولد کشوري غير از کشور محل اقامت باشد، لازم است اصل گواهي ولادت به تأييد نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در کشور محل تولد رسيده باشد.
مدارک مورد نياز:
1.ارائه اصل گواهي ولادت معتبر و متعارف صادره مقامات ذيصلاح محل
2.ارائه اصل شناسنامه هاي والدين
3.پنج قطعه عکس جديد 4*3 تمام رخ، بدون کلاه، عينک تيره و پشت نويسي شده، براي خانم ها با رعايت حجاب کامل اسلامي
4.دو برگ کارت انگشت نگاري که توسط پليس محل اقامت متقاضي تنظيم شده باشد.(امکان اخذ آثار انگشتان در نمايندگي وجود دارد)
5.ارائه رسيد پرداخت هزينه مربوطه براساس جدول هزينه هاي خدمات کنسولي
منبع:سایت وزارت امور خارجه
فرزندان متولد از پدر ايراني چنانچه تا قبل از رسيدن به سن 18 سالگي شناسنامه ايراني دريافت ننمايند، بايد شخصا با ارائه مدارک زير و ثبت نام در سامانه ميخک درخواست شناسنامه نمايند. صدور شناسنامه براي اين دسته از متقاضيان به دليل ورود به سن قانوني تابع مقررات خاصي مي باشد.
ملاحظات
در صورت عدم ارائه کارت انگشت نگاري، به شرط تکميل بودن مدارک فوق الذکر، معرفي نامه به پليس کشور محل اقامت براي انگشت نگاري، توسط نمايندگي صادر خواهد شد. در صورتيکه متقاضي متولد کشوري غير از کشور محل اقامت باشد لازم است اصل گواهي ولادت به تاييد نمايندگي ج.ا.ا در کشور محل تولد برسد.
مدارک مورد نياز:
1.ارائه اصل گواهي ولادت معتبر و متعارف صادره مقامات ذيصلاح محل
2.ارائه اصل شناسنامه هاي والدين
3.ارائه مدرک هويتي معتبر عکس دار خارجي متقاضي، گذرنامه و يا کارت هويت شناسائي معتبر
4.شش قطعه عکس جديد 4*3 تمام رخ، بدون کلاه، عينک تيره و پشت نويسي شده، براي خانم ها با رعايت حجاب کامل اسلامي
5.ارائه يک قطعه عکس از هريک از والدين
6.دو برگ کارت انگشت نگاري که توسط پليس محل اقامت متقاضي تنظيم شده باشد
7.تکميل و ارائه فرم درخواست صدور شناسنامه (اقرار نامه سه جانبه)
8.ارائه رسيد پرداخت هزينه مربوطه براساس جدول هزينه هاي خدمات کنسولي
منبع:سایت وزارت امور خارجه
طبق ماده 40 قانون ثبت احوال کشور، تغيير نام و نام خانوادگي با تصويب سازمان ثبت احوال کشور انجام خواهد شد، متقاضي مي تواند بر اساس مقررات مربوطه درخواست تغيير نام و يا نام خانوادگي خود را بانضمام مدارک زير به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در محل اقامت خود تسليم نمايد.
ملاحظات
با توجه به اينکه مراحل اداري و موافقت با درخواست متقاضي در ايران و در سازمان ثبت احوال (حوزه محل صدور شناسنامه) صورت مي گيرد و به طور معمول چندين ماه به طول مي انجامد، لذا در مرحله اول کپي شناسنامه متقاضي به همراه فرم هاي مربوطه به مرکز ارسال و پس از موافقت ثبت احوال، نسبت به ارسال مدارک تعويض شناسنامه اقدام خواهد شد. متقاضيان مي توانند مراحل درخواست تغيير نام خانوادگي را پس از ارائه مدارک و تأييد توسط نمايندگي از طريق نسب وکيل نيز از مقامات داخل کشور پيگيري نمايد.
مدارک مورد نياز:
1.تکميل فرم درخواست تغيير نام خانوادگي
2.تکميل فرم هاي درخواست رسيدگي از هيئت حل اختلاف لينک شده است و درخواست رسيدگي از هيئت حل اختلاف
3.ارائه اصل شناسنامه جديد متقاضي تصوير از تمام صفحات شناسنامه
4.يک قطعه عکس جديد 4*3 تمام رخ، بدون کلاه، عينک تيره و پشت نويسي شده، براي خانمها با رعايت حجاب کامل اسلامي
5.ارائه رسيد پرداخت هزينه مربوطه براساس جدول هزينه هاي خدمات کنسولي
منبع:سایت وزارت امور خارجه
بر اساس بند 6 ماده 976 قانون مدني، براي خانم هاي خارجي داراي همسر ايراني که ازدواج آنها به ثبت رسيده است، با ارائه مدارک زير، شناسنامه صادر مي گردد.
ملاحظات
حضور متقاضي در نمايندگي براي امضاء ثبت دفاتر ثبت کل وقايع الزامي است. صدور شناسنامه با تعيين وقت قبلي انجام مي شود، جهت تعيين وقت با نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در محل اقامت خود تماس حاصل گردد.( ثبت درخواست در سامانه ميخک) چنانچه زوجه، درخواست صدور شناسنامه با نام خانوادگي همسر مي باشيد، لطفا فرم درخواست تغيير نام خانوادگي زوجه به نام خانوادگي زوج را تکميل نمايند.
مدارک مورد نياز:
1.تکميل فرم درخواست صدور شناسنامه براي بانوان خارجي داراي همسر ايراني ضمن ثبت نام در سامانه ميخک
2.ارائه اصل گواهي ولادت معتبر و متعارف صادره مقامات ذيصلاح محل
3.ارائه اصل شناسنامه و گذرنامه زوج
4.چهار قطعه عکس جديد 4*3 تمام رخ، بدون کلاه، عينک تيره و پشت نويسي شده، براي خانمها با رعايت حجاب کامل اسلامي
5.ارائه مدرک ثبت ازدواج ايراني
6.ارائه رسيد پرداخت هزينه مربوطه براساس جدول هزينه هاي خدمات کنسولي
منبع:سایت وزارت امور خارجه
چنانچه در شناسنامه تعويضي شما مشخصات واقعه ازدواج و يا تولد فرزندانتان درج نگرديده است، با ارائه مدارک زير و مراجعه به نمايندگي محل اقامت خود درخواست درج وقايع مربوطه در شناسنامه خود را بنمائيد
ملاحظات
چنانچه خواهان درج واقعه طلاق و يا فوت همسرتان هستيد، ارائه اصل سند طلاق و يا فوت همسر ضروري است
مدارک مورد نياز:
1.ارائه اصل و يک نسخه فتوکپي سند ازدواج رسمي ايراني
2.ارائه اصل شناسنامه تعويضي
3.ارائه اصل و يک نسخه فتوکپي شناسنامه همسر
4.ارائه اصل و فتوکپي شناسنامه فرزند يا فرزندان
1.تکميل فرم درخواست اضافه نمودن نام همسر و يا فرزندان در شناسنامه
2.ارائه اصل و يک نسخه فتوکپي سند ازدواج رسمي ايراني
3.ارائه اصل شناسنامه تعويضي
4.ارائه اصل و يک نسخه فتوکپي شناسنامه همسر
5.ارائه اصل و فتوکپي شناسنامه فرزند يا فرزندان
منبع:سایت وزارت امور خارجه
کليه افرادي که به سن 15 سال تمام رسيده باشند، مي توانند با مراجعه به نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در کشور محل اقامت خود با ارائه مدارک زير نسبت به عکس دار نمودن شناسنامه خود اقدام نمايند. چنانچه شناسنامه از نوع زير 15 سال (جلد سبز) باشد و جاي الصاق عکس نداشته باشد بايد نسبت به تعويض آن اقدام نمايد:
ملاحظات:
حضور متقاضي بالاي 18 سال در نمايندگي ضروري است. عکس دار کردن شناسنامه هاي دو برگي (شناسنامه هاي فاقد محل الصاق عکس) نيازمند تکميل فرم تعويض شناسنامه مي باشد.
مدارک مورد نياز:
1.تکميل فرم درخواست عکسدار نمودن شناسنامه
2.ارائه اصل شناسنامه جديد متقاضي که حداقل پانزده سال تمام داشته باشند
3.سه قطعه عکس بيومتريک جديد 4*3 زمينه کاملاً سفيد، تمام رخ، بدون کلاه، بدون عينک و پشت نويسي شده، براي خانمها با رعايت حجاب کامل اسلامي
4.ارائه يک مدرک معتبر عکسدار ايراني، شناسنامه پدر و مادر، گذرنامه والدين، در صورت همراه بودن درگذرنامه پدر و مادر
5.ارائه مدارک اقامتي معتبر عکسدار متقاضي
6.ارائه رسيد پرداخت هزينه مربوطه براساس جدول هزينه هاي خدمات کنسولي
منبع:سایت وزارت امور خارجه
ايرانيان مقيم خارج از کشور در صورت مفقود شدن شناسنامه ايراني خود مي توانند از طريق نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در کشور محل اقامت خود نسبت به ارائه درخواست صدور المثني شناسنامه اقدام نمايند.
ملاحظات
حضور متقاضي در نمايندگي ضروري است. درخواست المثني شناسنامه براي متقاضيان زير 18 سال بايد از سوي پدر، جد پدري و يا قيم قانوني آنها انجام شود.
درخواست المثني شناسنامه براي متقاضيان زير 18 سال بايد از سوي پدر، جد پدري و يا قيم قانوني آنها انجام شود. (مادر تا زماني که در قيد زوجيت پدر متقاضي باشد مي تواند درخواست نمايد)
مدارک مورد نياز:
1.ارائه برگ تکميل شده صدور شناسنامه
2.برگ تکميل شده گزارش مفقودي شناسنامه
3. پرسشنامه تکميل شده متقاضيان دريافت خدمات سجلي از اسناد سجلي راکد (در صورتي که شناسنامه نمونه قديم و مربوط به قبل از انقلاب اسلامي باشد )
4.دو قطعه عکس جديد 4*3 تمام رخ، بدون کلاه، عينک با درج مشخصات سجلي متقاضي درپشت عکسها ،(براي افراد بالاي 15 سال ) عکس خانمها با رعايت حجاب کامل اسلامي باشد.
5.تصوير شناسنامه مفقوده متقاضي
6.اصل شناسنامه همسر و فرزندان و اصل سند ازدواج افراد متاهل
7.ارائه اصل مدرک معتبر عکس دار ايراني مانند: گذرنامه، گواهينامه رانندگي، کارت پايان خدمت يا معافيت، مدرک تحصيلي، کارت شناسائي ملي، شناسنامه جديد پدر و مادر و همسر و فرزندان، (ارائه دو مورد از موارد ذکرشده الزامي است)
8.ارائه مدارک اقامتي معتبر عکسدار متقاضي
9.اصل قبض واريز تعرفه خدمات کنسولي به حساب نمايندگي
منبع:سایت وزارت امور خارجه
ملاحظات
حضور متقاضي و گواهان در نمايندگي ضروري است. چنانچه برابر ماده 988 قانون مدني جمهوري اسلامي ايران سند ترک تابعيت نموده ايد، مسئول مربوطه را مطلع نمائيد.
مدارک مورد نياز:
1.تکميل فرم تعويض شناسنامه
2.فرم دريافت سند سجلي از اسناد راکد براي شناسنامه مفقوده
3.ارائه اصل شناسنامه قديمي و يک سري فتوکپي از تمام صفحات آن
4.چهار قطعه عکس بيومتريک جديد 4*3 زمينه کاملاّ سفيد، تمام رخ، بدون کلاه، بدون عينک و پشت نويسي شده، براي خانمها با رعايت حجاب کامل اسلامي
5.ارائه اصل مدرک معتبر عکس دار ايراني مانند: گذرنامه، گواهينامه رانندگي، کارت پايان خدمت سربازي، مدرک تحصيلي، کارت شناسائي ملي، شناسنامه جديد پدر و مادر و همسر و فرزندان، گذرنامه والدين، درصورت همراه بودن در گذرنامه پدر و مادر، ارائه دو مورد از موارد ذکرشده الزامي است
6.ارائه مدارک هويتي و تابعيتي خارجي
7.ارائه رسيد پرداخت هزينه مربوطه براساس جدول هزينه هاي خدمات کنسولي
ملاحظات
چنانچه مايل به دريافت ترجمه شناسنامه خود از طريق پست مي باشيد، لازم است مدارک مورد نياز را بهمراه يک پاکت پستي تمبردار که آدرس پستي روي آن درج شده باشد، به نمايندگي ارسال گردد. اين گواهي صرفآ جهت ارائه به مقامات محلي و به زبان محل صادر مي گردد.
مدارک مورد نياز:
1.تکميل فرم درخواست ترجمه شناسنامه
2.ارائه اصل شناسنامه و يک سري تصوير از تمام صفحات آن
4. ارائه اصل و يک نسخه تصوير از صفحه مشخصات گذرنامه
5.ارائه رسيد پرداخت هزينه مربوطه براساس جدول هزينه هاي خدمات کنسولي
منبع:سایت وزارت امور خارجه
توضيحات:
براي ترجمه و تائيد گواهي ولادت افرادي که در کشور کانادا متولد شده و پدر آنان ايراني مي باشد ارائه مدارک زير الزامي است:
1 –اصل گواهي ولادت از مقامات ذيربط دولت کانادا ، اداره آمار يا شهرداري بصورت CertificateBirthيا Statement of Live Birth که در آن مشخصات مولود و والدين ( مطابق شناسنامه ايراني) درج شده باشد.
2 –اصل شناسنامه والدين و درصورت مراجعه جدپدري اصل شناسنامه وي
1-اصل گواهي ولادت از مقامات ذيربط دولت کانادا ، اداره آمار يا شهرداري بصورت CertificateBirth يا Statement of Live Birth که در آن مشخصات مولود و والدين (مطابق شناسنامه ايراني) درج شده باشد.
2.اصل شناسنامه والدين و در صورت مراجعه جد پدري اصل شناسنامه وي
3 –حضور پدر يا مادر ( درصورت ثبت رسمي ازدواج مطابق قوانين ايران ) يا جد پدري يا وکيل قانوني هريک از آنان با ارائه وکالتنامه رسمي که در آن به موضوع ترجمه و تائيد گواهي ولادت فرزند موکل و صدور شناسنامه اشاره شده باشد.
4 –قبض پرداخت تعرفه مبلغ 594000 ريال بحساب خزانه داري کل ( اين مبلغ در وزارت امورخارجه واريز و قبض آن ارائه مي گردد.)
5 –پس از آن متقاضي به سازمان ثبت احوال کشور ( اداره کل امور هويتي ايرانيان خارج از کشور ) مراجعه و با ارائه مدارک مربوطه تقاضاي صدور شناسنامه مي نمايند.
توضيحات:
درصورت وفات هريک از ايرانيان مقيم کشور کانادا ، يکي از ورثه متوفي مي تواند با ارائه مدارک زير از وزارت امورخارجه تقاضاي ترجمه و تائيد گواهي وفات به منظور ثبت واقعه وفات را نمايد :
1 –اصل گواهي وفات صادره مقامات ذي ربط دولت کانادا (اداره آمار يا شهرداري) به صورت
(Death Certificateيا Statement of Death) که در آن مشخصات کامل متوفي ( شامل : نام و نام خانوادگي، نام والدين، تاريخ و محل تولد، تاريخ و محل وفات، جنسيت و … )درج شده باشد.
2.اصل شناسنامه متوفي
3 –حضور يکي از ورثه با اصل شناسنامه و يا وکيل قانوني با ارائه وکالتنامه رسمي از طرف يکي از ورثه که درآن به موضوع ترجمه و تائيدگواهي وفات و ثبت واقعه فوت اشاره شده باشد.
4 –پس از آن متقاضي به سازمان ثبت احوال کشور(اداره کل امور هويتي ايرانيان خارج از کشور ) مراجعه و با ارائه مدارک مربوطه تقاضاي ثبت وفات مي نمايند.
منبع:سایت وزارت امور خارجه