اردوغان: با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مخالفیم

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه آنکارا نمی‌تواند از پیوستن کشورهای حامی تروریست به ناتو حمایت کند، گفت هیأت‌های سوئدی و فنلاندی زحمت سفر به ترکیه را به خود ندهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) برای موافقت آنکارا با پیوستن کشورهای سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شرط گذاشت.

اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت: «حمایت ما از گسترش ناتو، به میزان احترام گذاشتن اعضای آن به حساسیت‌های امنیتی ما بستگی دارد. ما نمی‌توانیم بپذیریم که کشورهای حامی تروریسم به ناتو بپیوندند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با اشاره به حمایت‌های فنلاند و سوئد از شبه‌نظامیان کُرد در سوریه و ترکیه و همچنین اعضای جنبش گولن، توضیح داد: « نیازی به سفر رسمی مقام‌های سوئد و فنلاند به ترکیه نیست زیرا موضع ما روشن است و پیوستن آنها به ناتو را رد می‌کنیم».

رئیس جمهور ترکیه دلیل این مخالفت را بدین شکل توضیح داد: «ما از سوئد درخواست تحویل دادن تروریست‌ها را کردیم و آنها این درخواست ما را رد کردند. اکنون ما نیز از پذیرش آن درناتو خودداری می‌کنیم».

اردوغان ادامه داد: « اینکه ترکیه با عضویت یونان در ناتو موافقت کرد، اشتباه بود و ما نمی‌خواهیم همان اشتباه را تکرار کنیم».

به نوشته آناتولی، وی با درخواست از کشورهای عضو ناتو جهت حمایت از تلاش‌های ترکیه برای ایجاد منطقه امن در مرزهای سوریه، تاکید کرد: «ما انتظار داریم که متحدانمان افکار و حساسیت‌های ما را در مورد برخی از سازمان‌های تروریستی درک کنند».

رئیس جمهور ترکیه همچنین افزود: «متحدان ما باید درک کنند که ما روابط انسانی و مسئولیت‌هایی در قبال پناهندگان داریم. من انتظار دارم که متحدان ناتو حساسیت‌های امنیتی ترکیه را درک کنند».

اردوغان اضافه کرد: «شما از ما می‌خواهید که عضویت‌تان در ناتو را بپذیریم و در عین حال از تحویل تروریست‌ها به ما خودداری می‌کنید. ما در حال حاضر در خط مقدم کشورهایی هستیم که از فعالیت‌های ناتو بسیار حمایت می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که ما به هر پیشنهادی بدون تردید بله بگوییم».

پیش از این نیز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه با ابراز نگرانی از تصمیم فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو، گفت گسترش این ائتلاف نظامی، کمکی به امنیت قاره اروپا نمی‌کند. (جزئیات بیشتر)

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها