استاندار وان: به جهان نشان می‌دهیم مرزهای ترکیه غیرقابل عبور است

مسئولان استان‌های شرقی دولت ترکیه می‌گویند که برای جلوگیری از ورود موج جدیدی از مهاجران افغان به این کشور، در پی تسلط طالبان، تدابیر امنیتی و سختگیرانه بیشتری را در مرزهای زمینی و دریایی خود اعمال می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی وقوع بحران سیاسی و امنیتی در افغانستان متعاقب فرار عجولانه نظامیان آمریکایی از این کشور و تسلط طالبان بر کابل، موج جدیدی از مهاجران افغان در حال هجوم آوردن به کشورهای همسایه هستند.

«محمت امین بیلمز» فرماندار استان «وان» در شرق ترکیه به خبرگزاری «رویترز» گفت: «ما می‌خواهیم به تمام جهان نشان دهیم که مرزهای ما غیرقابل عبور است. بزرگترین امید ما این است که هیچ موج جدیدی از مهاجران افغان در [مرزهای] ما نباشد».

بیلمز همچنین افزود: فارغ از اینکه چه تدابیر امنیتی سختی می‌اندیشیم، بازهم کسانی هستند که گاه‌وبیگاه از محدودیت‌ها عبور می‌کنند».

به نوشته رویترز، افغان‌هایی که موفق شده‌اند از سلطه طالبان در افغانستان فرار کنند و از طریق خاک ایران خود را به مرزهای ترکیه برسانند تا به اروپا بروند، اکنون با دیوارها بلند ۳ متری، خندق‌ها و سیم‌های خارداری مواجه شده‌اند که مسئولان آنکارا برای جلوگیری از ورود غیرقانونی آنها در مرزهایشان ساخته‌اند.

بر اساس این گزارش، مقام‌های ترکیه‌ای برنامه دارند که ۶۴ کیلومتر دیگر به دیوارهای مرز خود تا پایان سال جاری میلادی بیافزایند. خندق‌ها، سیم‌های خاردار و گشت‌های امنیتی نیز مابقی ۵۶۰ کیلومتر مرز زمینی ترکیه را که دیوار ندارد، پوشش خواهند داد.

به گفته مسئولان آنکارا، هم‌اکنون ۱۸۲ هزار مهاجر ثبت‌شده و حدود ۱۲۰ هزار مهاجر غیرقانونی و ثبت‌نشده افغان در ترکیه حضور دارند. البته در سال جاری تعداد مهاجران غیرقانونی افغان که در ترکیه بازداشت شده‌اند، حدود یک‌پنجم این رقم در سال ۲۰۱۹ هستند و فعلا نشانه‌ای از افزایش جدی موج این پناهجویان به ترکیه وجود ندارد.

رویترز به نقل از نیروهای امنیتی ترکیه نوشت، مهاجران افغانی که در مرز این کشور مشاهده شوند، با تهدید به داخل ایران بازگردانده می‌شوند اما آنها مجدداً تلاش می‌کنند با گذر از مناطق صعب‌العبور و کوهستانی، خود را به ترکیه و سپس اروپا برسانند.

پیش از این نیز دولت یونان از تکمیل دیوار ۴۰ کیلومتری در مرز با ترکیه مجهز به دستگاه‌های نظارتی جدید برای جلوگیری از تردد محتمل پناهجویان از این نقطه به اروپا به ویژه بعد از تحولات در افغانستان خبر داده بود. (جزئیات بیشتر)

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین ملک ها