هفدهمین فستیوال فیلم “برف” با حضور آیدا پناهنده ، ارسلان امیری (کارگردانان سینمای ایران) با نمایش فیلم های سینمایی “تی تی” و “اسرافیل” همراه شد.

به گزارش ایسنا، به دعوت سرکنسولگری ایران سه تن از کارگردانان سینمای کشورمان در این فستیوال حضور داشتند و در نشست های متعدد آن سینمای ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هفدهمین فستیوال بین المللی فیلم  برف طی سه روز ۲-۴ دی ماه در محل دانشگاه آتاترک ارزروم برگزار شد.

علاوه بر آیدا پناهنده و ارسلان امیری؛ سعادتعلی سعیدپور کارگردان حوزه مستند با نمایش فیلم مستند “سلطان” در این برنامه حاضر بودند.
همزمان با برگزاری این فستیوال، برپایی نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی بنام« نستعلیق: هویت ایرانی» با حضور استاد جعفرزاده بیلواری و همینطور نمایشگاه عکس  به همت پارسا خائف از جاذبه های گردشگری کشورمان، از دیگر برنامه ها در طول این سه روز بود.

همچنین، با توجه به تقارن شب یلدا با ایام برگزاری فستیوال، سفره شب یلدای ایرانی نیز در مدت سه روز زینت بخش این محیط فرهنگی بود.

گروه های موسیقی ایماژ از تبریز نیز دعوت شده بودند که در بخش های مختلف فستیوال به اجرای موسیقی سنتی کشورمان به زبان فارسی و آذری پرداختند.
برگزاری این فستیوال با مشارکت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، انعکاس بسیار گسترده ای در شبکه های ملی و محلی ترکیه مانند شبکه تلویزیونی TRT، NTV، خبرگزاری آناتولی و IHA  و دیگر رسانه ها و فضای مجازی داشت.

 

سرکنسول گری ایران در بخشی از سخنانش در این برنامه گفته است: ” با وجود اشتراکات عمیق تاریخی، فرهنگی و زبانی بین دو ملت ایران و ترکیه؛ برخورداری از میراث مشترک معنوی، برخورداری دو کشور از هنرمندان و سینماگران حرفه ای، زمینه بسیار خوبی برای تولید آثار مشترک سینمایی و تلویزیونی وجود دارد و تردیدی نیست که چنین هم افزایی نه تنها مورد استقبال ملت های دو کشور ایران و ترکیه قرار می گیرد، بلکه همه ملت های منطقه نیز از آن استقبال خواهند کرد. زیرا همه آنها به نوعی ریشه در  ارزش های فرهنگی، تمدنی و دینی ایران و ترکیه دارند.

فیلم مشترک « مست عشق» که بر اساس تنها یکی از بیشمار میراث مشترک دو ملت یعنی « مولوی»  توسط سینماگران دو کشور ساخته شده و بزودی  بر پرده سینماهای دو کشور خواهد رفت، تنها یک مثال است و می تواند صدها مورد مانند آن باشد.

پیشنهاد می کنم هنرمندان و سناریست های برجسته ای که از دو کشور در این جمع حضور دارند روی پروژه های مشابهی در خصوص روابط دیرینه فرهنگی، تجاری و انسانی بین ارزروم و ایران کار بکنند.

شهر قدیمی ارزروم در گذر تاریخ و در مسیر جاده ابریشم، سرنوشت ملت های ما را به هم گره زده است. یقین دارم پدران و پدر بزرگ های شما نیز همانند پدران ما حکایت ها و خاطره های زیادی از سفر به تبریز و خوی و ارومیه و تجارت و مرواده های انسانی و ازدواج و سکونت در کشور مقابل تعریف می کنند. زیرا من از این نوع حکایت ها و از سفر بازرگانان ایرانی به ارزروم و شهرهای دیگر زیاد شنیده ام و در شهر زادگاهم خوی، خانواده های زیادی زندگی می کنند که به ریشه های ارزرومی خود اشاره می کنند.

هربار در مرکز شهر ارزروم از دروازه تبریز گذر می کنم صدای زنگ کاروان هایی را در گوش خود احساس می کنم که همانند ریسمان شتران کاروان سرنوشت ما را به هم پیوند زده است.

هنرمندان و سینماگران ما می توانند با بازآفرینی این صحنه ها، دوستی ها ، تعاملات تاریخی و پیوند های فرهنگی ما را به نسل های جدید یادآوری نمایند و در تحکیم مناسبات فرهنگی، تجاری و انسانی دو کشور در عصر حاضر نقش مهمی ایفا نمایند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *