يکي ديگر از وظايف اداره امور اجتماعي اعزام بيماران شوراي عالي پزشکي به خارج از کشور است. مراحل و سير اعزام بيماران به شرح زير مي باشد:
1. اداره امور اجتماعي پس از دريافت مجوز اعزام شوراي عالي پزشکي توسط خود فرد يا خانواده وي، موضوع را به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در کشور مورد نظر منعکس نموده تا نسبت به تعيين وقت ملاقات بيمار و روش درمان توسط پزشک معالج اقدام لازم معمول و متعاقبا موضوع جهت انعکاس به شوراي عالي پزشکي از طريق اداره امور اجتماعي انجام پذيرد.
2. پس از دريافت نظريه پزشک مربوطه توسط بخش پزشکي تأييد و توسط اين اداره به مرجع اعزام منعکس مي گردد.
3. پس از تخصيص ارز درماني توسط دبيرخانه ارزي شوراي عالي پزشکي، اين اداره طي نامه اي درخواست رواديد پزشکي براي بيمار و همراه را به اداره گذرنامه و رواديد منعکس تا مساعدتهاي لازم جهت صدور رواديد فوري به نمايندگي هاي خارجي مقيم در تهران صورت پذيرد.
4. پس از پايان معالجات، بيماران اعزامي جهت تسويه حساب با مرجع اعزام کننده، بايد کليه مدارک و صورت حسابهاي پزشکي خود را در محل نمايندگي با الصاق فرم متحد الشکل، به تأييد نمايندگي برسانند.
* نظر به اينکه برخي از بيماران با هزينه شخصي به يکي از کشورها به منظور معالجه مسافرت مي نمايند، چنانچه بخواهند از مزاياي بيمه در داخل کشور بهره مند شوند، ضروري است که مدارک خود را به تأييد سفارت خانه جمهوري اسلامي ايران در محل درمان برسانند.
ملاحظات:
اداره امور اجتماعي وزارت امور خارجه: تهران، ميدان امام خميني(ره)، خيابان امام خميني(ره)، ساختمان شماره 3 وزارت امور خارجه.
منبع:سایت وزارت امور خارجه
رسيدگي به امور ايرانيان زنداني در خارج از کشور که تحت هر عنوان، به هر علت و جرمي گرفتار شده اند، بر عهده اداره امور اجتماعي مي باشد. در همين راستا خدمات زير به خانواده زندانيان ارائه مي شود.
مدارک مورد نياز:
الف: پيگيري وضعيت زنداني؛ بستگان درجه يک زنداني (شامل پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزندان) مي توانند با ارائه اصل مدارک هويتي(شناسنامه و کارت ملي) خود و فرد زنداني، پس از تکميل فرم درخواست، نسبت به پيگيري آخرين وضعيت سلامتي و قضائي (آخرين حکم دادگاه) وي اقدام نمايند.
ب: حواله وجه براي زنداني؛ بستگان درجه يک زنداني جهت تأمين نيازهاي شخصي وي مي توانند از طريق مراجعه به اداره امور اجتماعي و تکميل فرم حواله وجه، ماهانه مبلغ 200 يورو براي زنداني حواله نمايند. فرد مراجعه کننده بايد قبل از مراجعه نسبت به تهيه يورو اقدام نمايد. * قابل ذکر است حواله مبالغ بيش از 200 يورو در ماه، امکان پذير نبوده و در صورتي که ضرورتي جهت حواله وجود داشته باشد، اين موضوع بايد به تأييد نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در آن کشور برسد.
ج: ارسال نامه شخصي براي زنداني؛ بستگان درجه يک زنداني (شامل پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزندان) مي توانند با ارائه اصل مدارک هويتي(شناسنامه و کارت ملي) خود و فرد زنداني، پس از تکميل فرم درخواست، نسبت به ارسال نامه شخصي براي فرد زنداني اقدام نمايند.
منبع:سایت وزارت امور خارجه
پس از دريافت اطلاعات مربوط به فرد خارجي که توسط سفارت خانه کشور متبوع فرد مفقودي و يا بازداشتي به وزارت متبوع واصل گرديده ضمن مکاتبه و مذاکره با مقامات انتظامي و امنيتي تا حصول نتيجه اي روشن و شفاف موضوع تحت پيگيري قرار خواهد داشت و به محض دريافت اطلاعات فورا مراتب به سفارت خانه مربوطه منعکس خواهد گرديد.
مدارک مورد نياز:
1- تکميل فرم درخواست و تعهد نامه مدرک تحصيلي و تاييد آن توسط بخش کنسولي
2- تصاوير برابر اصل کليه صفحات شناسنامه ، کارت ملي و در صورت تاهل همسر و فرزندان
3- تاييد آخرين مدرک تحصيلي توسط بخش کنسولي
4- دو قطعه عکس 4*3 رنگي با زمينه سفيد
5- تحويل مدارک مذکور به والدين و يا وکيل تعيين شده توسط متقاضي
6- تاييد مدارک مذکور توسط اداره امور ايرانيان وزارت امور خارجه
7- مراجعه به سازمان وظيفه عمومي و واريز مبلغ جريمه
منبع:سایت وزارت امور خارجه
با عنايت به ابلاغيه ستاد کل نيروهاي مسلح از تاريخ 03/30/ 1396 کليه مشمولين غايب مقيم خارج از کشور که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند مي توانند حداکثر دو بار در سال (مجموعا به مدت سه ماه) به کشور تردد نمايند. ضمنا کليه مشموليني که داراي 8سال غيبت و يا بيشتر مي باشند صرفا تا پايان سال 1396 مي توانند به کشور تردد نمايند و در اين مدت بايد نسبت به تعيين تکليف خدمت سربازي با پرداخت جريمه يا انجام خدمت دوره ضرورت اقدام نمايند .English کساني که معافيت عفو رهبري به آنان تعلق گرفته، مشمول دريافت تسهيلات مهر خروج مشمولين نبوده و ميبايست نسبت به تعيين تکليف وضعيت نظام وظيفه به بخش تسهيلات عفو رهبري در همين سامانه مراجعه فرمايند. کساني که از مهر خروج دانشجوئي استفاده مي نمايند با عنايت به داشتن معافيت تحصيلي نبايستي از مهر خروج مشمولين غايب استفاده نمايند.
ملاحظات:
به منظور جلوگيري از بروز مشکلات اداري و اتلاف وقت، قبل از مسافرت به کشور نسبت به اخذ اجازه خروج ويژه مشمولين به نمايندگي کنسولي محل اقامت خود مراجعه نمايند.
طبق قانون جديد نظام وظيفه هر فرد ذکور ايراني از اول ماهي که طي آن به 18 سال تمام مي رسد، مشمول خدمت وظيفه عمومي مي باشد (سال مشموليت = سال تولد + 18) به طور مثال متولدين 06/30/ 1378 صرفاً تا پايان مرداد ماه 1396 مجاز به خروج از کشور بوده و لازم است براي اخذ مجوز مذکور در شهريور ماه 1396 اقدام نمايند.
مدارک مورد نياز:
1- تکميل يک برگ فرم اجازه خروج مشمولين
2- ارائه اصل گذرنامه ايراني
توجه: اين مهر به کساني تعلق مي گيرد که حداقل سه سال در خارج از کشور زندگي کرده و از هيچ گونه معافيت تحصيلي برخوردار نبوده و در گذر نامه آنان محل اقامت، خارج ازکشور درج گرديده است.در صورتيکه در گذرنامه، کشور محل اقامت ايران درج شده باشد ابتدا نسبت به تعويض گذرنامه اقدام و سپس درخواست مهر خروج مشمولين گردد.
3- ارائه اصل رسيد پرداخت هزينه درج مهر خروج مشمولين در گذرنامه براساس جدول هزينه هاي کنسولي نمايندگي مربوطه
منبع:سایت وزارت امور خارجه
ايرانيان مقيم خارج از کشور مي توانند ضمن همراه داشتن گذرنامه و مدرک اقامتي خود با در دست داشتن مدارک زير به نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور مراجعه نموده و پس از برابر اصل نمودن مدارک، احراز هويت و تاييد فرم هاي مربوطه توسط نمايندگي، تصاوير برابر اصل شده مدارک را به همراه اصل کارت معافيت يا پايان خدمت قديمي(در صورت موجود بودن) و اصل وکالتنامه، براي وکيل خود در ايران (والدين نياز به وکالتنامه ندارند) ارسال نمايند تا مراتب از طريق مراکز پليس +10 پيگيري گردد.همچنين لازم به ذکر است در صورتي که متقاضي به همراه اصل مدارک در ايران حضور داشته باشد شخصا مي تواند با مراجعه به مراکز پليس +10 مراتب را پيگيري نمايد.
مدارک مورد نياز:
تذکرات:
1- اصل كارت معافيت يا پايان خدمت بايد با اطلاعات ارائه شده از سوي متقاضي مطابقت داشته باشد.
2- درصورت غير قابل استفاده بودن و يا مفقودي كارت، متقاضي مي بايست درخواست المثني نمايد. لازم به ذکر است اعتبار کارت هاي معافيت و پايان خدمت قديمي صرفا تا پايان سال 94 مي باشد و از ابتداي سال 95 در صورت عدم تبديل به کارت هوشمند هيچ گونه خدماتي در داخل و يا خارج از کشور ارائه نخواهد شد.
1- تكميل فرمهاي مربوط به تعويض يا المثني
2- اصل و كپي كارت ملي (پشت و رو)
3- اصل شناسنامه و كپي از تمامي صفحات
4- تعداد چهار قطعه عكس 4×3 پشت نويسي شده (تمام رخ، زمينه روشن، بدون کروات، موي سر و صورت متعارف و معمول)
5- اصل و کپي آخرين مدرك تاييد شده تحصيلي در صورت ارتقاء نسبت به مدرک تحصيلي درج شده در کارت
6- اصل و كپي كارت پايان خدمت يا معافيت
7- تنظيم وکالتنامه پيگيري امور نظام وظيفه از طريق
منبع:سایت وزارت امور خارجه
بر حسب پيشنهاد ستاد کل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران و تصويب مقام معظم رهبري و فرماندهي کل قوا، تخلف قانوني کليه مشمولان غايب و فراري بشرح زير مورد عفو قرار گرفته و براي آنان کارت معافيت عفو رهبري بمناسبت سال نهضت خدمت رساني به مردم صادر مي گردد.English اين معافيت با توجه به مدرک تحصيلي و سن مشموليت به چهار گروه تقسيم مي گردد: 1- زير ديپلم ،ديپلم،فوق ديپلم و ليسانس (متولدين تا پايان 1354) 2- فوق ليسانس (متولدين تا پايان 1352) 3- دکتري غيرپزشکي (متولدين تا پايان 1350) 4- دکتري پزشکي و دامپزشکي (متولدين تا پايان 1344) توجه: به استناد تبصره ماده 9 آئين نامه اجرايي قانون خدمت وظيفه عمومي مصوب 1391/11/8 کليه مشموليني که سن آنان بيش از 50 سال باشد در صورت عدم تغيير سن در شناسامه، اصل شناسنامه عکسدار آنان به منزله کارت معافيت از خدمت وظيفه عمومي مي باشد. دراجراي فرمان مقام معظم رهبري و فرمانده کل قوا، پرونده کليه مشمولان فراري سنوات مذکور که صرفاً جرم فرار از خدمت را دارند، از سوي سازمان قضائي نيروهاي مسلح مختومه اعلام خواهد شد. ايرانيان مقيم خارج از کشور مي توانند با در دست داشتن مدارک زير به نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور مراجعه نموده و پس از برابر اصل نمودن مدارک و تاييد فرم مربوطه توسط نمايندگي، تصاوير برابر اصل شده مدارک را به همراه اصل وکالتنامه، براي وکيل خود در ايران (والدين نياز به وکالتنامه ندارند) ارسال نمايند تا مراتب از طريق مراکز پليس +10 پيگيري گردد.همچنين لازم به ذکر است در صورتي که متقاضي به همراه اصل مدارک در ايران حضور داشته باشد شخصا مي تواند با مراجعه به مراکز پليس +10 مراتب را پيگيري نمايد.
مدارک مورد نياز:
1- تکميل يک برگ فرم استفاده از معافيت عفو رهبري
2- اصل شناسنامه جديد و دو سري فتوکپي از کليه صفحات حتي صفحات سفيد
3- اصل گذرنامه و يک سري فتوکپي از از کليه صفحات حتي صفحات سفيد
4- شش قطعه عکس جديد 4*3 پشت نويسي شده (تمام رخ، زمينه سفيد، بدون کروات، موي سر و صورت متعارف و معمول)
5- تنظيم فرم وکالتنامه پيگيري امور نظام وظيفه از طريق سامانه تاک
6- اصل و کپي آخرين مدرک تاييد شده تحصيلي
با عنايت به هماهنگي هاي به عمل آمده با سازمان وظيفه عمومي ناجا، کليه متقاضيان معافيت پزشکي ميتوانند پس از مطالعه آئين نامه اجرايي معاينه و معافيت پزشکي مشمولان خدمت وظيفه عمومي و فهرست بيماري هاي ضميمه آئين نامه مذکور پس از تهيه مدارک زير با مراجعه به نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در کشور محل اقامت خود اقدام نمايند.
مدارک مورد نياز:
1- اصل مدارك پزشكي مربوط به سوابق بيماري و همچنين گزارش وضعيت فعلي بيمار كه به يكي از زبانهاي فارسي و يا انگليسي و به تاييد نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در كشور محل اقامت مشمول رسيده باشد بهمراه يك سري كامل کپي از آنها (در صورتيكه مدارك و سوابق پزشكي مشمول مربوط به ايران باشد بايد قبل از هرگونه اقدامي آنها را به تاييد سازمان نظام پزشكي ايران برساند)
2- اصل و کپي گذرنامه معتبر ايراني (? سري)
3- اصل و کپي تمام صفحات شناسنامه (?سري)
4- اصل و کپي پشت و روي كارت ملي (?سري)
5- تعداد ? قطعه عكس 4*3 پشت نويسي شده
6- اصل و کپي مدارك اقامتي مشمول (?سري)
7-اصل و کپي آخرين مدرك تحصيلي مشمول (?سري)
8- فرم مربوط به درخواست معافيت پزشكي
9- تنظيم وکالت نامه توسط مشمول از طريق سامانه تاک براي پيگيري پرونده در وزارت امور خارجه و سازمان نظام وظيفه (پدر و مادر نياز به وکالت نامه ندارند)
متقاضيان توجه داشته باشند که مدارک ارائه شده ابتدا توسط نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در کشور محل اقامت تاييد و توسط آن نمايندگي به يکي از مراکز معاينه پزشکي مشمولان مقيم خارج از کشور مستقر در شهرهاي مونيخ (آلمان) – دبي (امارات عربي متحده) – پکن (چين) ارسال خواهد شد. مرکز پزشکي مربوطه اسناد پزشکي را جهت بررسي اوليه به پزشکان معتمد ارسال خواهد کرد تا پزشک مربوطه نظريه خود را راجع به بيماري متقاضي در چهارچوب مقررات سازمان وظيفه عمومي ناجا (آيين نامه معاينه و معافيت پزشکي) به مرکز پزشکي مورد نظر اعلام نمايد. چنانچه بيماري مشمول در چهارچوب مقررات نظام وظيفه تشخيص داده شود، تاريخي براي حضور متقاضي در مرکز پزشکي مربوطه تعيين خواهد گرديد. مشمول موظف است در تاريخ مشخص شده جهت معاينات لازم در محل حضور يابد. در نهايت مدارک پس از نظريه نهايي پزشک و تاييد توسط مرکز پزشکي از طريق اداره امور ايرانيان وزارت امور خارجه (واقع در ساختمان شماره 3) توسط پدر،مادر و يا وکيل متقاضي به سازمان وظيفه عمومي ناجا (واقع در تهران – ميدان سپاه)جهت بررسي و صدور کارت معافيت ارسال خواهد شد. *قبل از مراجعه به اداره امور ايرانيان جهت اطلاع از وصول پرونده از نمايندگي مربوطه به دبيرخانه اين اداره به شماره 61153239 تماس گرفته شود.
تذکرات:
الف) تمامي مدارك ذكر شده در بالا ميبايستي توسط نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در كشور محل اقامت مشمول به يکي از مراکز معاينه پزشکي مشمولان مقيم خارج از کشور مستقر در شهرهاي مونيخ (آلمان) – دبي (امارات عربي متحده) – پکن (چين) ارسال گردد. مدارك ارسالي از طرق ديگر رسميت نداشته و عودت خواهد شد. ب) هموطنان گرامي جهت اطلاع از وضعيت پرونده معافيت پزشکي از طريق نمايندگي محل اقامت خود مراتب را پيگيري نموده و از تماس با مراکز معاينه پزشکي مشمولان مقيم خارج از کشور مستقر در شهرهاي مونيخ (آلمان) – دبي (امارات عربي متحده) – پکن (چين) خودداري نمايند. پ) بعد از دريافت مدارك بصورت كامل ، مرکز پزشکي مربوطه با پزشك ، پزشکان و يا بيمارستان معتمد كميسيون پزشكي هماهنگي لازم را در خصوص وقت معاينه حضوري مشمول انجام داده و مراتب را به نمايندگي محل اقامت مشمول اعلام مي نمايد.( مقتضي است به منظور تعيين وقت معاينات پزشکي از تماس مستقيم با مرکز پزشکي مورد نظر اجتناب نمايند) ت) بر اساس مقررات مصوب كميسيون پزشكي ، حضور متقاضيان معافيت پزشکي براي انجام معاينات مربوطه و همچنين احراز هويت، در تاريخي كه مرکز پزشکي مربوطه مشخص خواهد كرد با همراه داشتن گذرنامه و ديگر مدارك هويتي ايراني در محل انجام معاينات پزشکي تعيين شده ضروري مي باشد. بديهي است عدم حضور مشمول در تاريخ مقرر به منزله انصراف محسوب گرديده و پرونده وي بدون هرگونه اقدامي بايگاني خواهد شد . ث) پيگيري امور مربوط به اخذ رواديد كشور محل انجام معاينات پزشکي ، اقامت و اسكان مشمول( در صورت نياز) و هزينه هاي پزشك و ديگر امور مربوطه به عهده شخص مشمول بوده و نمايندگيهاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور هيچگونه مسئوليتي در قبال موارد فوق الاشاره ندارند . ج) تشخيص نهايي ، قبول يا رد درخواستهاي معافيت پزشكي بر عهده كميسيون پزشكي مستقر در سازمان نظام وظيفه جمهوري اسلامي ايران در داخل كشور بوده و انجام معاينات در
مشموليني که ادعاي کفالت پدر، مادر، خواهر و ……. را دارند پس از مطالعه ضوابط مربوطه در سايت سازمان وظيفه عمومي ناجا مي توانند مدارک زير را پس از تأييد نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در کشور محل اقامت و اداره امور ايرانيان وزارت امور خارجه (واقع در ساختمان شماره 3) شخصاً، توسط پدر و مادر و يا وکيل خود به سازمان وظيفه عمومي ناجا واقع در (تهران – ميدان سپاه )تحويل دهند.
*قبل از مراجعه به اداره امور ايرانيان جهت اطلاع از وصول پرونده از نمايندگي مربوطه به دبيرخانه اين اداره به شماره 61153239 تماس گرفته شود
ملاحظات:
1- در صورتي كه مشمول در خارج از كشور و بستگان وي كه مدعي كفالت آنان است در داخل كشور حضور داشته باشند نيازي به تكميل قسمت اظهاريه بستگان مشمول در فرم درخواست معافيت کفالت نمي باشد و نمايندگي صرفاً رديف(1) قسمت گواهي را كه در مورد مشمول است تاييد و اقدامات بعدي را به عمل مي آورد. 2- در صورتي كه مشمول در داخل كشور و بستگان وي كه مشمول مدعي كفالت آنان است درخارج ازكشور سكونت داشته باشند، حسب مورد رديف هاي 1 تا 7 در قسمت اظهاريه توسط بستگان ذيربط تكميل و نمايندگي صرفاً رديف (2)قسمت گواهي را كه درمورد بستگان مشمول است تاييد و اقدامات بعدي را به عمل مي آورد. 3- درصورتي كه مشمول و بستگان وي كه مدعي كفالت آنان است هر دو درخارج ازكشور سكونت داشته باشند،كليه قسمت هاي فرم درخواست معافيت کفالت حسب مورد تكميل مي گردد. 4- با تكميل برگه مذكور نيازي به صدور گواهي تجرد براي مادر، مادربزرگ و خواهرمشمول و همچنين گواهي قيد حيات براي ساير بستگان كه مشمول مدعي كفالت آنان است نمي باشد. 5- در صورتي كه مشمول در خارج از كشور سكونت داشته باشد، پيگيري امور مربوط توسط پدر و مادر بلامانع است ليكن پيگيري اقدامات توسط ساير اشخاص نيازمند ارائه وكالت نامه از سوي مشمول خواهد بود. 6-در صورتي كه معافيت كفالت نيازمند اعلام نظر پزشكي مبني بر نيازمندي بستگان مشمول به مراقبت باشد و بستگان مشمول نيز مقيم خارج از كشور باشند، علاوه بر تكميل فرم درخواست معافيت کفالت و ارسال مدارك مربوط به معافيتكفالت، مي بايست«برگ رسيدگي به وضعيت پزشكي ويژه بستگان بيمار مشمول » برابر فرم شماره فرم رسيدگي به وضعيت ويژه بستگان مشمول توسط نمايندگي مجري معاينات پزشكي تكميل گرديده نيز به همراه مدارك پزشكي مربوط به بيماري، به سازمان وظيفه عمومي ناجا ارسال گردد.(بستگان بيمار مشمول در صورت تمايل مي توانند به داخل كشور مراجعه و در شوراي پزشكي وظيفه عمومي مورد معاينه قرار گيرند)
مدارک مورد نياز:
1- تکميل يک برگ فرم درخواست معافيت کفالت مبني بر تأييد وضعيت خانوادگي و صحت ادعاي مشمول که به امضاء سه نفر از بستگان وي رسيده باشد.در مواردي که فرد بستگاني در خارج از کشور ندارد، پس از تکميل و ارسال مدارک، شهود مي توانند ضمن اعلام نسبت با مشمول، قسمت مربوطه را در ايران تکميل نموده و سپس به تأييد يکي از دفاتر اسناد رسمي برسانند.
2- ارائه اصل شناسنامه جديد پدر و مادر مشمول و فتوکپي از کليه صفحات، و يا گواهي فوت پدر و يا طلاقنامه مادر
3- ارائه اصل شناسنامه جديد خواهران و برادران مشمول و فتوکپي از کليه صفحات، و يا گواهي فوت
4- ارائه دو قطعه عکس جديد پدر و مادر مشمول، 4*3 تمام رخ، بدون کلاه، عينک تيره و پشت نويسي شده، براي خانمها با رعايت حجاب کامل اسلامي
5- ارائه اصل شناسنامه جديد همسر و يا همسران ديگر پدر و فتوکپي از کليه صفحات آن، و يا گواهي فوت آنها
6- ارائه اصل شناسنامه جديد مشمول و يک سري فتوکپي از کليه صفحات آن حتي صفحات سفيد
7-چهار قطعه عکس جديد مشمول، 4*3 تمام رخ، بدون کلاه، عينک تيره و پشت نويسي شده
8- ارائه اصل گذرنامه معتبر ايراني مشمول و يک سري فتوکپي خوانا از تمام صفحات آن حتي صفحات سفيد
9- ارائه اصل و کپي آخرين مدرک تحصيلي و گواهي اشتغال به تحصيل در صورت دانشجو بودن
10- ارائه اصل و کپي کارت شناسائي ملي
11- ارائه اصل و کپي مدرک اقامتي مشمول
12- تنظيم وکالت نامه توسط مشمول از طريق سامانه تاک براي پيگيري پرونده در وزارت امور خارجه و سازمان نظام وظيفه (پدر و مادر نياز به وکالت نامه ندارند)
راهنماي تكميل برگ درخواست معافيت كفالت وبرگ تاييد درخواست معافيت(فرم درخواست معافيت کفالت)ويژه مشمولان ايراني مقيم خارج از كشور
الف- مشخصات مشمول: 1- مشمول با مراجعه به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران درخارج ازكشور، تقاضاي خود را براي بهره مندي از معافيت كفالت مطرح وپساز دريافت برگ درخواست معافيت از نمايندگي، نسبت به درج مشخصات سجلي، تحصيلي، اقامتي و ساير اط
با هماهنگي انجام شده بين وزارت امور خارجه و قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران، آن دسته از هموطناني که به صورت غير مجاز از کشور خارج شده اند مي تواننداز طريق نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در کشور محل اقامت خود نسبت به ارائه درخواست رسيدگي به وضعيت عبور غير مجاز خود اقدام نمايد.شرايط و مدارک رسيدگي به درخواست اينگونه افراد به شرح زير مي باشد.
مدراک مورد نياز:
1.متقاضي ابتدا از طريق (Google chrome) وارد سامانه تاک (tak.mfa.ir) شده نسبت به ثبت نام ، اسکن عکس ، تصاوير شناسنامه و کارت شناسائي ملي خود اقدام و با دريافت کد رهگيري و اصل مدارک مورد اشاره شخصا به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در حوزه محل اقامت خود مراجعه مي نمايد .
2.مبلغ 35 يورو تعرفه هزينه خدمات کنسولي به حساب نمايندگي واريز و اصل رسيد پرداخت ارائه گردد. چنانچه تاريخ خروج غير مجاز از کشور کمتر از 5 سال باشد علاوه بر مبلغ مذکور معادل 50 دلار به عنوان جريمه به حساب نمايندگي پرداخت و اصل رسيد به نمايندگي تحويل گردد
منبع:سایت وزارت امور خارجه
هموطناني (اعم از تجار، بازرگانان، شرکتهاي خصوصي و…) که با طرف خارجي خود به اختلاف مالي يا حقوقي برخورد مي کنند، مي توانند ضمن مراجعه به اين اداره و تکميل فرم درخواست، موضوع را با ارائه مدارک کافي و مستند به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در کشور محل اختلاف منعکس نمايند. نمايندگي پس از بررسي، راه کارهاي مناسب جهت پيگيري شکايات را پيشنهاد مي نمايد.
* از آنجايي که رسيدگي به اختلافات مالي و مباحث حقوقي، ذاتاً بر عهده دادگاه صالح کشور محل اختلاف بوده و از طريق نصب وکيل متصور مي باشد، در صورت درخواست و موافقت فرد شاکي، وي مي تواند ضمن هماهنگي با نمايندگي کشورمان و تقبل هزينه هاي مترتبه، نسبت به اخذ وکيل و پيگيري موضوع اقدام نمايد.
اداره امور اجتماعي وزارت امور خارجه: تهران، ميدان امام خميني(ره)، خيابان امام خميني(ره)، ساختمان شماره 3 وزارت امور خارجه.
منبع:سایت وزارت امور خارجه
بستگان درجه يک هر يک از اتباع ايراني که به هر دليلي براي مدتي از وي بي خبر باشند؛ مي توانند با در دست داشتن مدارک زير و پرکردن فرم کسب خبر، به اداره امور اجتماعي وزارت امور خارجه در تهران به آدرس ذيل الذکر و يا نمايندگي هاي وزارت خارجه در ساير استانها مراجعه نمايند. وزارت امور خارجه پس از دريافت مدارک و فرم مربوطه، موضوع را به نمايندگي مورد نظر در خارج از کشور منعکس و درخواست رسيدگي و کسب خبر از فرد ايراني مي نمايد. پس از دريافت پاسخ، موضوع به خانواده فرد منعکس خواهد گرديد.
مدارک مورد نياز جهت کسب خبر:
الف: تکميل فرم کسب خبر
* به همراه داشتن اطلاعات تماس با فرد مفقود (شماره تماس خود فرد يا دوستان وي در آن کشور، آدرس وي و…) جهت کسب خبر ضروري مي باشد.
ب: اصل و تصوير مدارک هويتي (شناسنامه و کارت ملي) فرد متقاضي.
ج: اصل و تصوير مدارک هويتي فرد مفقود. (از جمله شناسنامه، کارت ملي، گذرنامه) * قابل ذکر است به همراه داشتن گذرنامه و يا حداقل تصوير و شماره گذرنامه فرد مفقود، بسيار مفيد و مؤثر در به نتيجه رسيدن کسب خبر مي باشد.
اداره امور اجتماعي وزارت امور خارجه: تهران، ميدان امام خميني(ره)، خيابان امام خميني(ره)، ساختمان شماره 3 وزارت امور خارجه.
دانش آموزان مشغول به تحصيل در مدارس خارج از کشور که به سن مشموليت خدمت نظام وظيفه رسيده باشند، در صورت داشتن شرايط زير، مي توانند هرسال يک يا دو بار از کشور خارج شوند، مشروط بر اينکه مدت توقف يک يا دوبارشان در ايران، جمعا بيش از چهار ماه نشود
گواهي تحصيلي و ساير مدارک پس از تاييد بخش کنسولي نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در کشور محل اقامت به همراه ترجمه رسمي مدارک خارجي بايد توسط ولي يا وکيل متقاضي جهت اقدام به اداره کل مدارس خارج از کشور ارائه گردد. نشاني : وزارت آموزش و پرورش- اداره کل مدارس خارج از کشور «تهران – سعادت آباد – خيابان 24 متري سعادت آباد – ميدان فرهنگ »
مدارك لازم:
1- دو برگ معرفي نامه تكميل شده براي اداره کل مدارس خارج از کشور(داوطلب آزاد مدارس ايراني)
2- دو برگ درخواستنامه تكميل شده براي اجازه خروج ويژه دانش آموزان مشمول(دانش آموز رسمي شاغل به تحصيل در مدارس ايراني)
3-گواهي اشتغال به تحصيل در مدرسه با ذكر سال شروع به تحصيل، رشته و مقطع تحصيلي به همراه اصل ريز نمرات دروس گذرانده شده(دانش آموز شاغل به تحصيل در مدارس خارجي)
4-اصل گذرنامه و يک برگ تصوير(کپي روي برگ A4) از صفحات 1 تا 8 و تصوير صفحه اي که مهر آخرين خروج از ايران در آن درج شده است
5-اصل شناسنامه عكسدار درخواست کننده و يک برگ تصوير(کپي روي برگ A4) از تمام صفحات شناسنامه
6-تصوير (کپي روي برگ A4) اجازه اقامت يا تصوير صفحه اول گذرنامه خارجي حاوي مشخصات شخصي دارنده گذرنامه.
7- دو قطعه عکس جديد 4*3 تمام رخ، غيرفوري، غيربرقي، بدون کلاه و عينک و با زمينه سفيد که مشخصات صاحبش در پشت آن نوشته شده باشد
منبع:سایت وزارت امور خارجه
ايرانيان در راه مانده هموطناني هستند که براي بازگشت به کشور يا ادامه سفر به هر دليل دچار مشکل مالي و يا اداري شده و جهت رفع مشکل خود به يکي از نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور مراجعه مي نمايند. به عنوان نمونه مي توان به موارد زير اشاره نمود:
الف: ايرانياني که به دچار مشکل مالي مي شوند و امکان خريد بليت بازگشت به کشور را ندارند. فرد در راه مانده ضمن مراجعه به نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران تقاضاي خود را اعلام مي نمايد. نمايندگي تقاضاي فرد را به اداره امور اجتماعي منعکس کرده و کارشناسان اين اداره با خانواده فرد جهت تأمين هزينه هاي بازگشت وي تماس مي گيرند تا در صورت داشتن توان مالي به وزارت امور خارجه مراجعه و جهت پرداخت هزينه بازگشت به اداره امور مالي وزارت خارجه هدايت شوند.
ب: ايرانياني که به هر دليلي از جمله مفقود شدن يا سرقت، گذرنامه خود را از دست داده اند. اين افراد ضمن مراجعه به نمايندگي هاي کشورمان، تقاضاي صدور برگه عبور از آن نمايندگي مي نمايند. نمايندگي هاي کشورمان ضمن مکاتبه با ادارات مرکز نسبت به احراز هويت ايراني فرد اقدام و پس از تعيين هويت وي نسبت به صدور برگه عبور براي بازگشت به ايران اقدام مي نمايند.
اداره امور اجتماعي وزارت امور خارجه: تهران، ميدان امام خميني(ره)، خيابان امام خميني(ره)، ساختمان شماره 3 وزارت امور خارجه.
منبع:سایت وزارت امور خارجه