تفاوت قسمت اروپایی و آسیایی استانبول

تفاوت قسمت اروپایی و آسیایی استانبول

تفاوت قسمت اروپایی و آسیایی استانبول

امروز در این مقاله به طور کامل و مفصل درباره مهمترین تفاوت های دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول خواهیم پرداخت و از لحاظ مختلف اطلاعات متفاوتی را بازگو‌ خواهیم‌ نمود.
با توجه به گستردگی شهر استانبول ترکیه که طول آن به بیش از ۲۰۰ کیلومتر از شرقی ترین نقطه آسیایی تا غربی ترین نقطه آن در غرب اروپایی استانبول امتداد پیدا کرده جمعیتی بالغ بر ۱۶ میلیون طبق آخرین آمار بدست آمده در سال ۲۰۲۴ می باشد که پنجمین شهر بزرگ جهان نیز به شمار میاد.
استانبول تنها شهری است که ۲ قاره آسیا و اروپا به واسطه تنگه مشهور بسفر درون خود جای داده است به همین لحاظ این‌کلانشهر محبوب و دوست داشتنی به ۲ تکه آسیایی و اروپایی تقسیم شده که هر کدام از آن ها بسیار با یکدیگر متفاوت و گوناگون می باشند .

تفاوت قسمت اروپایی و آسیایی استانبول

استانبول کجاست؟

با توجه به تاریخ پرفراز و نشیب شهر استانبول دریافت اطلاعات درباره این شهر دوست داشتنی بسیار خاص و جالب است ، استانبول که ۶۶۰ سال قبل از میلاد هسته اصلی آن به وجود آمد با نام کنستانتین شناخته میشده و همواره در طول تاریخ مورد مناقشه بسیاری از دولت ها بوده جایی که در سال های ابتدایی تشکیل این شهر توسط دولت امپراطوری بیزانس شرقی و روم اداره میشده است .
بعد از مجادله های بسیار زیاد توسط این امپراطوری با دولت اسلامی عثمانی سرانجام در سال ۱۴۵۳ توسط فاتح سلطان محمد این شهر فتح و در اختیار دولت عثمانی قرار میگیرد و نام آن به استانبول یعنی جایی که در آن اسلام قراردارد تغییر مینماید.تفاوت قسمت اروپایی و آسیایی استانبول

این فقط تاریخ پرفراز و نشیب و اتفاقات تاریخی که درون این شهر افتاده است باعث جذابیت استانبول نشده بلکه موقعیت بسیار خاص و استراتژیک این شهر بوده که باعث شده استانبول ترکیه یکی از خاص ترین شهرهای جهان برشمرده شود.
این موضوع دلایل بسیاری را درون خود جای داده از مهمترین آن ها می توان به قرارگیری تنگه مشهور بسفر درست در میانه این شهر اشاره کرد که علاوه بر زیبایی های فراوانی که به این شهر اعطا نموده باعث شده تا ۲ دریای مهم سیاه از شمال و مرمره از جنوب توسط این تنگه به یکدیگر متصل شوند .
علاوه بر این طبیعت بسیار زیبای حاشیه این تنگه هم از طرف آسیایی استانبول و هم از طرف اروپایی آن سبب شده تا گردشگران بسیاری در تمام فصول سال از آن بازدید کرده و این نقطه از شهر استانبول به یکی از توریست پذیر ترین اماکن جهان به گردشکران معرفی شود.

مناطق اروپایی و آسیایی استانبول

حالا که به طور کلی با استانبول و موقعیت آن آشنا شدیم به طور تفصیلی به تفاوت ها و مقایسه دو بخش آسیایی استانبول و اروپایی آن خواهیم پرداخت و اطلاعات بسیار کامل و جامعی را خدمت شما عرض خواهیم کرد.
به طور کلی در ۲ بخش اروپایی و آسیایی استانبول مناطق مختلفی در نقاط مختلف پراکنده گردیده اند که هر کدام از آن ها دارای ویژه گی های خاص خود نیز می باشند.

مناطقی که اروپایی استانبول قرار گرفته اند عبارتند از:
ساریر،بشیکتاش،بی اوغلو،شیشلی،فاتح،زیتون بورنو،باکرکوی،کوچوک چکمجه،گونگورن،باغچه لی اولر،باجیلار،اسنلر،بیلیک دوزو،اسنیورت،باشاک شهیر،بیوک چکمجه،سیلیوری،قاضی عثمان پاشا،سلطان قاضی،ایوب سلطان،آرناوات کوی،آوجیلار چاتالجا،کایتحانه

که در مجموع ۲۴ منطقه را درون خود جای داده است.

مناطقی که در آسیایی استانبول قرار گرفته اند عبارتند از:
کادیکوی،اسکودار،بیکوز،مال تپه،کارتال،پندیک،آتاشهیر،عمرانیه،سنجاق تپه،چکمه کوی،آدالار،سلطان بی لی،شیله،توزلا

که در مجموعه ۱۴ منطقه را درون خود جای داده است.

ساختمان ها و سازه های مدرن را میپسندید معمولا زندگی و اسکان در قسمت آسیایی پیشنهاد می شود.

دسترسی کدام بهتره؟

دسترسی عمومی در هر دوقسمت اروپایی و اسیایی شهر استانبول با توجه به تعداد افراد زیادی که کنار یکدیگر مسغول فعالیت هستند به خوبی طراحی شده و خطوط مترو مختلفی از شرق تا غرب در اختیار شهروندان می باشد.
علاوه بر این در حوزه حمل و نقل عمومی خطوط متروباس سراسری از انتهای اروپایی تا دروازه ورودی آسیایی آماده خدمت رسانی به شهروندان می باشند.تفاوت قسمت اروپایی و آسیایی استانبول
مترو مشهور مارمارا که ۲ قاره آسیا و اروپا را درون خود جای داده نیز در اختیار شهروندان قرار گرفته و در فاصله ای به نسبت کوتاه تر از خودرو شما را به مناطق مختلف شهر استانبول می رساند.
با توجه به ترافیک بسیار سنگین شهر استانبول در ساعاتی مشخص که معولا در تایم بعدازظهر در ساعات ۱۷ الی ۲۰ مخصوصا از طرف اروپایی به آسیایی می باشد ، توجه به این وسایل حمل و نقل عمومی از مهمترین‌ موارد برای انتخاب منطقه در آسیایی یا اروپایی می باشد.
البته که در سایر نقاط مناطق مختلف داخل خود اروپایی و آسیایی نیز در ساعات پیک ترافیک شاهد خواهیم بود .

تفاوت قسمت اروپایی و آسیایی استانبول

 

مهمترین اماکن اروپایی و آسیایی

مهمترین خیابان ها و محلات مشهور در اروپایی و آسیایی شهر استانبول ترکیه باید در بخش اروپایی به لحاظ توریستی به خیابان استقلال و میدان تکسیم اشاره نمود که در واقع قلب توریستی شهر استانبول ترکیه محسوب می شوند.
همچنین نواحی دیگری از منطقه بشیکتاش استانبول از جمله خیابان نسبتیه و محله اتیلر از جمله موارد قابل اشاره مهم در اروپایی استانبول می باشند.
در منطقه مشهور ماسلاک هم که از جمله مناطقه قابل اشاره مهم در اروپایی محسوب می شود بسیاری از خارجیانی که تمایل به زندگی در اروپایی استانبول را دارند سکنی گزیده اند.تفاوت قسمت اروپایی و آسیایی استانبول
در بخش آسیایی استانبول اما نگین این بخش در منطقه کادیموی استانبول به نام خیابان بغداد خورده که لوکس ترین و گران ترین محله در آسیایی شهر استانبول محسوب می شود و همواره تعداد بسیار زیادی از ثروتمندان خواستار حضور در این بخش از شهر استانبول بوده اند.
در کنار آن به لحاظ گردشکری ساحل زیبای مودا در ابتدای منطقه کادیکوی در کنار ساحل قرار دارد که از جذاب ترین موارد قابل اشاره برای تفریح در آسیایی استانبول برشمرده می شود.ساحل بیلر بی در اسکودار نیز در کنار خط ساحلی بسفر از دیگر اماکن جذاب آسیایی است.

اشتراک های دو قسمت اروپایی و آسیایی

موارد مشترکی در هر دوقسمت اروپایی و آسیایی نیز وجود دارند که از مهمترین آن ها باید به
۳ پل اروپایی و آسیایی که استانبول را به یکدیگر متصل مینمایند و از نمادهای اصلی و بسیار مهم شهر استانبول ترکیه محسوب می شوند اشاره نمود که پل بسفر (۱۵ تموز) اولین و قدیمی ترین پل ساخته شده بین ۲ قاره در استانبول می باشد.
هر دوقسمت اروپایی و آسیایی شهر استانبول دارای فرودگاه می باشند که فرودگاه عظیم و تازه ساخت استانبول در قسمت اروپایی آن‌ و‌ در منطقه آرناوات کوی در همسایگی دریای سیاه ساخته شده است .
فرودگاه صبیحا که از گذشته در حال فعالیت بوده در منطقه پندیک استانبول در آسیایی این شهر قرار گرفته است.
مترو مارمارا هم از منطقه آتاکوی در کوچوک چکمجه آغاز و تا منطقه توزلا در شرق آسیایی استانبول در حال خدمت رسانی می باشد.
خطوط متروباس هم از منطقه بیلیکدوزو شروع به فعالیت کرده و تا منطقه کادیکوی در قسمت آسیایی استانبول امتداد پیدا کرده است.

تفاوت قسمت اروپایی و آسیایی استانبول

جهت خرید ملک در استانبول منطقه مورد نظر خود را انتخاب فرمایید

تفاوت اروپایی آسیایی استانبول

تفاوت اروپایی آسیایی استانبول

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته بندی ها

آخرین ملک ها